Movie Review | A Taxi Driver

Tuesday 6 February 2018


Director : Hun Jang
Writer : Eom Yu-na
Cast : Kang-ho Song, Thomas Kretschmann, Hae-jin Yoo, Jun-yeol Ryu, Hyuk-kwon Park
Production Company : The Lamp
Distributor : Showbox
Genre : Action / Drama / History
Running Time :137 minutes
Release Date : 2 August 2017
Trailer : 


Jarang tengok movie Korea but upon recommendation, saja try tengok movie A Taxi Driver weekend lepas and its extremely good! Nak pulak bila movie ni based on a true story, era pemberontakan pelajar Korea Selatan di daerah Gwangju yang ingin negara mereka berubah kepada demokrasi. 

A Taxi Driver mengisahkan tentang pemandu teksi di Seoul, Kim Sa-bok (Kang-ho Song) yang terdesak untuk mencari duit untuk membayar sewa rumahnya sebanyak 100,000 won. Mendengar perbualan pemandu teksi yang lain, dia mencuri pelanggan kerana tawaran seorang wartawan Jerman, Jürgen Hinzpeter (Thomas Kretschmann) yang ingin membuat liputan tentang rusuhan yang berlaku di daerah Gwangju kepada sesiapa yang ingin membawa dia ke sana dengan selamat dan memberi bayaran sebanyak 100,000 won. 


Without knowing what currently happens at Gwangju, Kim Sa-bok drove Jurgen to Gwangju but thing turns out bad and he seems can't go back to Seoul even he already been paid 100,000 won. 

What's so great about a country where soldiers assault you?

Tak pasti motif sebenar movie ni dibikin oleh team produksi sama ada untuk ketengahkan rusuhan tahun 1980-an ataupun untuk mencari permata negara, Kim Sa-bok kerana usaha dia untuk menyelamatkan penduduk Gwangju pada waktu tu but which motive driven them to do the movie, it is totally worth it. The world appreciate Kim Sa-bok and Jürgen sebab keberanian diorang berdepan dengan tentera Korea di kawasan tu. 

That spring of 1980. And I will never forget. But there is one face in particular that I miss dearly. My brave friend, Kim Sa-bok. He is a taxi driver. I'm afraid my words fail to express my gratitude, but you're always in my thoughts. - Jürgen Hinzpeter

Walaupun movie ni diadaptasi dari kisah benar tapi kisah ni cuma dari perspektif mangsa yang terselamat & Jürgen sahaja. So this movie still have its fictional fraction but still you guys won't be bothered at all sebab movie ni memang sarat dengan mesej dan lakonan hebat dari barisan pelakon utama! By great, I mean talented! And not to mention, walaupun movie sarat dengan mesej but you will enjoy the story sebab karakter Kim Sa-bok yang kelakar. 

What makes this movie is brilliant is they stick to reality as much as they can. Macam scene anak Sa-bok ni kena pukul dengan anak tuan rumah, dia nasihat anak dia untuk ignore je orang perangai macam tu walaupun anak dia di pihak yang betul. It's not an act of a loser tapi sedar diri yang dunia ni tak berpihak kepada manusia yang lemah no matter how hard we try to oppose them. Scene dia nasihat Jae-sik supaya jangan merusuh tapi ikut apa yang kerajaan cakap supaya selamat, matter of fact they just a normal human without power and money won't bring any change towards a country. 


With all the incidents occur, we can watch a character develop dari seorang yang lemah kepada seorang yang berani. Tapi bukan berani sangat pun cuma azam untuk keluar dari situ dan berjumpa dengan anak dia di Seoul. Dia cuma nak jadi seorang ayah yang sentiasa melindungi anak dia tambah pula bila isteri dia meninggal sebab sakit.

In a nutshell, with great visual of how chaos it has been back then in Gwangju to an amazing line-up of cast, A Taxi Driver have to be in your list cuma ada satu je part dalam movie ni macam tak complete when nobody tends to give the full details on the cause of riots. Jae-sik cuma bagitahu diorang nak negara demorasi tapi tak tahu atas sebab apa. According to 1980's Gwangju uprising, Presiden Korea masa tu, Chun Doo-hwan seorang pemimpin diktator yang membunuh ratusan rakyat Korea dalam operasi 'Splendid Holidays' mencatatkan pembunuhan paling teruk dalam sejarah negara Korea. 


For more story on Gwangju's uprising, you guys boleh baca dekat sini

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.3/10
p/s : Lepas tengok movie ni rasa bersyukur sangat negara dah aman, tak perlu bergelut mencari kebebasan macam era zaman dulu memperjuangkan hak.

5 comments

  1. macam best movie ni..nak try tengoklah

    ReplyDelete
  2. baru lepas tengok movie, sygnya reporter tu x dpat jumpa balik dgn Mr Kim tu dah, Reporter tu harap sgt dpt jumpa kan, siap ada real videonya di ending cite ni. Baru juga dapat tahu yg Mr Kim tu rupanya dah mati masa tahun 1984 sebab cancer..patutlaa diorang cari x jumpa semua..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.