Top Bollywood Actor in 2017

Wednesday 7 February 2018

Tirai 2017 dah pun jatuh tertutup bila semua award events dah selesai dengan sesi penganugerahan cuma yang tinggal National Award. Pencalonan pun belum keluar lagi rasanya tapi dah boleh nampak dah siapa yang banyak kutip awards untuk tahun 2017. Jom tengok Top 10 Bollywood Actors tahun 2017. 

10. Ayushmann Khurrana

Image result for ayushman mangal bindu

Nama Ayushmann semakin naik di kalangan peminat sebab imej boy-next-door dalam movie Bareilly Ki Barfi & Shubh Mangal Saavdhan. Walaupun Meri Pyaari Bindu hambar di box office tapi lakonan dia tetap sweet dan disukai ramai.

9. Hrithik Roshan

Related image

Walaupun movie Mahenjo Daro gagal teruk di panggung tahun 2016 dan nama Hrithik terpalit dengn kontroversi penceraian & secret affair di mahkamah tapi performance Hrithik dalam movie Kaabil mendapat pujian critics dan sambutan dari penonton thus proved his worth in industry.

8. Aamir Khan

Image result for aamir secret superstar

Walaupun cuma watak sampingan dalam Secret superstar untuk tahun ni tapi nama Aamir Khan tetap ada dalam carta sebab kejayaan movie Dangal pada penghujung tahun 2016 dan ramai yang tertunggu movie Thug Of Hindustan.

7. SRK

Image result for srk

Walaupun Jab Harry Met Sejal kurang mendapat sambutan & dapat kritikan negatif dari audience but lets not forget he deliver great performance in Raees. Not to mention his production house, Red Chilies Entertainment also get benefits from Ittefaq release and people are rooting for Zero next year.

6. Ajay Devgn

Image result for ajay devgn

Movie Baadshaho mendapat sambutan di pawagam tapi kejayaan lebih besar untuk franchise tetap ajay, Golmaal Again sampai tercalon dalam movie yang mendapat kutipan tertinggi tahun 2017. Soon, he will be seen in Raid.

5. Salman Khan


Related image


It is impossible for him not to be in this list walaupun Tubelight mendapat kritikan negatif & hambar di panggung tetapi Tiger Zinda Hai melonjakkan kembali nama Salman & people approved him in action thriller. He is Bhaijaan after all. 


4. Irrfan Khan

Image result for irrfan khan award

Sama seperti tahun-tahun sudah, performance Irrfan Khan dalam movie tak pernah mengecewakan juri dan penonton. Tahun 2017 dengan watak sebagai bapa dan penjual sari dalam movie Hindi Medium dan performance cemerlang dalam movie Qarib Qarib Single sehingga mendapat Best Actor Award untuk tahun 2017. 

3. Varun Dhawan

Image result for varun dhawan

Apart from talent, surely you must have a great body, beautiful face and great dancing skill just like Varun. Walaupun baru berlakon dalam 9 buah filem tetapi belum ada satu pun yang hambar di panggung dan tahun ni Badrinath Ki Dulhani & Judwaa 2 melonjakkan lagi nama Varun di Bollywood sekaligus menjadikan Varun pelakon termuda yang mendapat wax figure di Madame Tussauds.

2. Akshay Kumar

Image result for akshay kumar

His brilliant performance in Toilet : Ek Prem Katha, Hera Pheri 3, Jolly LLB 2 & Naam Shabana melonjakkan nama dia sebagai pelakon superstar selain #TheKhans. Setiap tahun movie dia dinantikan juri & peminat movie Bollywood and currently we're waiting for Padman & Robot 2.0!


1. Rajkumar Rao


Image result for rajkummar rao

5 movie dalam seahun is superb! Nak pula bila movie lakonannya, Newton tercalon untuk dihantar ke Oscar Academy since bukan semua movie dapat peluang macam tu. Movie Trapped juga melayakkan Raj untuk memenangi Best Actor Critics Choice tahun 2017. Sama seperti movie  Bose : Dead or Alive dipuji ramai critics, Bareilly Ki Barfi dapat sambutan di box office. Walaupun movie Behen Teri Hogi hambar tapi tetap dipuji persembahan lakonannya. Dalam movie Raabta, ada cameo sebagai watak orang tua berusia 354 tahun and it did raised lots of eyebrows with his capability to pull off such character. Tahun 2017 memang tahun terbaik Raj sampai ada movie yang terpaksa ditarik balik tawarannya & bagi dekat pelakon lain.

Setiap tahun akan berbeza ranking setiap pelakon & mungkin tahun 2018 ada muka fresh dalam top actors ataupun muka yang sama dalam carta. Pelakon fav korang ada dalam carta tak? 

16 comments

  1. No 1 tak familiar sgt sebab suke hero zaman SRK je hahahah

    ReplyDelete
  2. hensem, terutama salman khan. eh? heheheh

    ReplyDelete
  3. rajkumar rao? siapa ni? mcm tak familiar je. hehe. tp mmg tak dinafikan skng ni mg ramai sgt hero baru. bg cikla, yg lama jugak tetap menyengat. hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelakon baru, tapi tak baru sangat lah sebab dia debut tahun 2012. Baru sekarang nak naik nama dia

      Delete
  4. no 10 dgn no 1 jer tak kenal...hahaa

    ReplyDelete
  5. Wahhh hero-hero lain duduk kat tangga corot.. Tapi paling suka salman khan, amir khan, shah rukh khan, hritik roshan dengan ajay devgan ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak corot sangat lah tapi biasa lah tu sebab memasing dah tak rajin nak berlakon sangat. Lebih kepada uruskan production house sendiri je

      Delete
  6. yang no 1 tu tak berapa familiar.. Sha paling suka salman, amir dan srk..

    ReplyDelete
  7. semua aktor di atas ni, penah tgk filem dieorg...

    ReplyDelete
  8. Seriuslah Siqah tak kenal pun actor no 1. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab movie dia bukan under production house yang famous :)

      Delete
  9. Kannn! Happy sangat tengok movie dia sebab dia pandai deliver watak dia. Ha'ah nama Ranveer tenggelam sebab Befikre flop lepastu tak ambik project lain sebab berlakon dalam Padmavaat. Ranbir pulak entahlah banyak sangat flop

    ReplyDelete
  10. wah. mantop semua nya...
    terbaik la.
    srk masih dlm list.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.