Movie Review : The Florida Project

Tuesday 27 February 2018

Image result for the florida project

Director : Sean Baker
Cast : Brooklynn Prince, Bria Vinaite, Willem Dafoe, Valeria Cotto, Christopher Rivera, Mela Murder, Caleb Landry Jones, Sandy Kane.
Genre : Drama
Running Time : 115 minutes
Trailer :


Movie TFP merupakan Top 10 movie of 2017 dan dipilih berdasarkan kekuatan karya pengarah dan lakonan barisan pelakon yang bagus thus won several awards in various award events for 2017 -  Critics' Choice Movie Award for Best Young Performer, Best Actor in a Supporting Role, Best Cinematography, Best Editing, Best Film and Best Director. 

TFP mengisahkan tentang Moonee yang berusia 6 tahun tinggal bersama ibunya, Hailey di kawasan pinggiran bandar Florida di flat kos rendah, Futureworld. Moonee (Brooklynn Prince) berkawan baik dengan Scooty (Christopher Rivera) dan kawan baru, Jancey (Valeria Cotto).Walaupun berumur 6 tahun tapi Moonee belum bersekolah disebabkan ibunya yang menganggur. 

Hailey cuma mendapat duit hasil menjaga Scooty ketika ibunya pergi bekerja di deli. Makan minum diorang pun ambil dari deli tu. Even worst Hailey ni ada stok ganja dalam rumah. Bukannya dia menjaga sangat pun budak berdua tu. Most likely diorang jaga diri sendiri je sambil diawasi penjaga bangunan tu, Bobby (Willem Dafoe). I really love how Dafoe carry his performance and his chemistry with Brooklynn in TFP. 

Disebabkan asuhan Hailey yang agak teruk, Moonie merupakan acuan yang kurang elok kepada rakan-rakannya. Memaki, mencuri aiskrim, menipu tu dah jadi benda biasa untuk dia. Lucky for Scooty, ibu dia pantau pergerakan tambah pula lepas kejadian rumah terbakar disebabkan mereka bertiga. Tapi nak kata Moonee ni acuan teruk tu tak juga sebab dia pun ada kecantikan dia tersindiri. Dia belajar dari pemerhatian dia yang dipengaruhi manusia sekeliling.

Not recommend this movie to anyone since movie ni banyak bahasa yang tak elok dan scene yang agak over untuk tontonan umum tapi storyline movie ni bagus ditambah dengan script, editing and cinematography yang cantik. Its definitely one of my fav movie. Lakonan Brooklynn dalam movie ni pun power sampai dapat pujian dari juri dan menang banyak award. Ending scene memang emosi teruk walaupun tu jalan yang terbaik untuk dua beranak ni tapi sebak jugak tengok apa yang jadi. 

1. Team Production +1,  2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. filem luar ni tu laa masalahnya jln cerita da ckp okey, tp ada element tertentu yg xsesuai dgn acuan tempatan...

    sy nk download laa nnt😊

    ReplyDelete
  2. Boleh la cikyan download nnt. Lately suka gak layan cerita yg mcm ni. Crita english. Mcm best ja kan. Hihi

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.