Movie Review | Sniff (2017)

Tuesday 20 February 2018

Image result for sniff hindi 2017

Director : Amole Gupte
Cast : Sunny Gill, Surekha Sikri, Putul Guha
Genre : Comedy/Mystery
Running Time : 1 hr 28 minutes
Trailer : 


Sniff mengisahkan tentang Sunny (Khushmeet Gill) yang tak dapat menghidu sejak dari lahir dan perkara ini sangat merisaukan kerana keluarganya bergantung kepada hidung untuk menghasilkan makanan warisan turun-temurun sebagai perniagaan keluarga. Disebabkan tak dapat menghidu, dia dipulaukan di kelasnya selepas kes dia terpijak tahi anjing tanpa sedar kerana kelemahannya sehingga busuk satu sekolah.

But then an accident occur at old chemistry lab and magically it helps him with his smelling sense due to huge and deep sneeze. Tapi yang ajaibnya, hidung dia boleh hidu sejauh 2km. Disebabkan keistimewaan dia tu, ramai yang beratur nak tengok sejauh mana kehebatan hidung Sunny. Nak pulak bila nenek dia bangga dengan keistimewaan Sunny sampai ramai jiran-jiran yang gunakan khidmat Sunny untuk masalah kehidupan diorang. At the same time, kawasan perumahan Sunny ada kes kecurian kereta berlaku so Sunny gunakan hidung dia untuk tangkap pencuri misteri tersebut dengan bantuan dari rakan-rakan licik dia since they declared themselves as detectives. 

Related image

Since movie ni movie kanak-kanak so story dia simple je, you guys can either watch it for fun or spending time watch Sniff with family. Yang bestnya movie ni cinematography dia cantik sangat, it’s like an eye-treat for audience. Cuma yang tak bestnya second half plot movie ni dah mula longgar and turns out to be hambar. Mungkin I expect something greater kot tapi Amol stick to his simple plot till the end plus some illogical scenes when out of sudden Sunny think like an adult. It just too much for a kid to bear with. With average music background which nice for the flow of story but not worth for remembering or to be play over and over again in playlist just make it slightly not a great piece of Amol. Kalau orang tak tahu siapa Amol Gupte, maybe people will give it a pass but considering Taare Zameen Par and Hawa Hawaii are his work, it just tskkkk.

Lakonan memasing memang cantik tapi sayanglah bila plot hambar macamni memang tak boleh nak sembunyi sangat pun dengan line-up cast yang cantik. On average boleh pergi lah tapi banyak lagi yang kurang untuk movie Sniff nak pula bila komedi tu terletak pada perkara negative. For a children movie like Sniff, it can turns out wrong kan?

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 7.3/10

4 comments

  1. owh
    nak kena tengok nih kalau ada masa
    hehehe

    ReplyDelete
  2. Cite ni cam best je. Hihi. GV nak tgk la nanti. Woww... marking tahap kritikal tu. huhu. 7.3/10.

    ReplyDelete
  3. Menariknya cerita ni. Mmg lain.dari cerita lain.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.