Logo Visit Malaysia 2020 - Travel, Enjoy, Respect

Friday 2 February 2018

Sekarang tengah kecoh dengan logo Visit Malaysia 2020 yang dilancarkan oleh Kementerian Pelancongan Malaysia sempena kempen Melawat Malaysia tahun 2020 nanti yang mensasarkan 36 juta pelancong dari serata negara dengan kutipan RM168 billion. Tapi logo yang dilancarkan oleh Kementerian ni  buruk jika dibandingkan dengan logo-logo yang digunakan sebelum ni yang lebih elegan.

Logo Visit Malaysia dari tahun 1994 hingga 2007
Logo Visit Malaysia tahun 2014
Logo Visit Malaysia tahun 2018 hingga 2020
Logo negara-negara lain

Tapi Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz kata dia malas nak ambil peduli dengan kritikan netizen tentang logo VM2020 ni kerana logo ni telah dilancarkan di Chiang Mai dan orang di sana memberi kata-kata positif tentang logo VM2020. Tambahnya lagi logo ni untuk kegunaan pelancong dan bukan untuk rakyat Malaysia. Dan berkenaan bayaran yang kecoh di media sosial untuk logo ni yang menelan belanja berjuta sebenarnya direka secara percuma oleh Jabatan Reka Bentuk. 


Berbeza dengan usaha reka bentuk jabatan Kementerian, netizen yang meluangkan masa yang singkat mencipta logo VM2020 rekaan masing-masing yang unik dan jauh lebih cantik dari logo sedia ada.










Tapi ada juga yang pertikaikan slogan tourism yang dilancarkan oleh World Tourism Organization (UNWTO), 'Travel.Enjoy.Respect' pada tahun 2017 kerana jengkel dengan perkataan respect sampai ada yang troll Menteri Kementerian dan juga menteri-menteri yang lain. But did they aware this slogan is due to several cases happen recently? Yang terbaru kes Logan Paul yang menghina mayat di Suicide Forest, Jepun dan beberapa tempat di Jepun semasa melancong ke sana. Tak kurang juga di Malaysia dengan kes 5 orang lelaki yang bogel di puncak Gunung Kinabalu sehingga mendatangkan kemarahan penduduk setempat. And other few cases happened caused by traveler and tourist.

Disebabkan kes seperti ni jadi, so they agreed to up with a slogan in order to spread awareness supaya dalam kita melancong ke tempat orang, kita kena respect dengan budaya di sesebuah tempat tu walaupun berbeza dengan budaya & cara hidup kita. Itu sebenarnya tujuan kita melancong kan? Untuk mempelajari budaya luar, untuk lihat sendiri dengan mata macam mana kehidupan orang luar. Well I do hope this campaign succeed since UNWTO akan agihkan manual etika ketika melancong. Tak pasti pula kalau berkenaan denda tapi rasanya tu bergantung kepada negara masing-masing & of course I fully support this campaign. Aren't you? 

6 comments

  1. Hmm logo tahap cantik mana pun, kalau tak beri impak .. tak bagus juga. Tapi saya ni yang biasa buat kerja2 grafik memang kurang minatlah dengan logo baru Visit malaysia 2020 ni. Serius tak berkenan.

    Logo2 lain nampak lebih menarik dibandingkan dengan logo ni.

    ReplyDelete
  2. no komen, tpi rasa lucu bila dia kata pereka yang mereka logo tu sudah 30 tahun pengalaman.
    (pendapat sendiri, Malaysia ni ramai je designer yang talented cuma kerajaan je yang malas menghabiskan duit untuk upah designer tersebut. Ya laa diorang tahu, upah designer mahal. So diorang main hentam je asalkan murah tanpa kisah buruk cantik)

    ReplyDelete
  3. No komen pasal logo tu.. Tapi slogan tu bagus.. TerutaTe sekali perkataan respect tu.. Kita sepatutnya menghormati walau dimana pun kita melancong bukanbuk melakukan perkara-perkara yang tak senonoh.. Harapnya ramailah yang akan aware mengenai perkperka respect tu..

    ReplyDelete
  4. aida pun no komen tentang logo.
    sebab tak kretif :)
    2020 = less than 2 years from now :)

    ReplyDelete
  5. You could without much of a stretch pay a top organization a great many dollars to make your custom logo, so it pays to discover an organization or originator who completes a quality occupation for sensible rates.
    logo design service

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.