Padman Challenge - Minta Perhatian Atau Kempen Kesedaran?

Friday 9 February 2018

Movie Padman yang diadaptasikan dari kisah sebenar seorang lelaki yang menghabiskan masanya untuk mencipta pad untuk isterinya di India ditayangkan pada hari ni 9 Februari 2018. Tapi beberapa minggu sebelum tayangan, satu kempen yang dinamakan Padman Challenge dilancarkan sebagai salah satu cara untuk mempromosikan movie Padman.


Untuk join Padman Challenge, ambil gambar bersama pad dan copy ayat 'Yes it's a pad in my hand, it's natural and there is nothing to be ashamed of! PERIOD!' macam yang selebriti Bollywood buat ni. 



Tapi kempen yang dimulakan oleh Muruganantham, Padman sebenar di India ni dapat kritikan negatif jugak dari sesetengah pihak katanya cari perhatian dengan ambil gambar ataupun post video pegang pad. Ada yang kata membazir pad semata untuk buat challenge ni. But hey did you know it can be use later even after you opened it? 

Ada yang kata better derma daripada tayang dekat socmed tapi disebabkan #PadmanChallenge ni, hebahan melalui media cetak dan radio dah sampai ke kampung dan ramai yang dah start guna pad instead of paper, rug and piece of clothes. Some took part with distribute free pads to those in need. Even cinema dekat India letak pad vending machine & bagi pad secara percuma. Bukan dekat India je tapi dekat negara lain pun dah ada yang join #PadmanChallenge ni. Plus, ada kementerian yang dah usulkan untuk hapuskan tax GST kepada pad sebab barang keperluan. 

Tujuan sebenar #PadmanChallenge ni bukan untuk publisiti tapi untuk sebarkan kempen kesedaran untuk melindungi wanita ketika period sebab ada kes diasingkan sehingga mati hanya sebab datang bulan. Ada yang kena rogol semasa tempoh pengasingan tapi kebanyakan kes dijangkiti penyakit oleh kuman & bakteria.


Since its a great challenge, I also want to take part in #PadmanChallenge supaya dapat sebarkan awareness pentingnya menjaga kebersihan semasa period dan hentikan pandangan negatif kepada period also I nak sangat ada pad vending machine dekat public places sebab kadang2 datang tanpa sedar tahu2 dah tak selesa sebab basah. Selain tu jugak nak semua faham yang period ni sebab biological condition bukan something yang dibuat-buat so kenapa kena bungkus pad dalam surat khabar ataupun plastik hitam bila beli supaya lelaki tak pandang semacam? Yes, it exist! I'm not sure ada lagi tak spesies lelaki yang suka membahan perempuan during their period but I've seen this during my schooldays and its bad. Perhaps with this challenge we can stop this behavior. 

And to keep this challenge going, I tag semua blogger especially sis Ana Suhana, Kak Sha, Raydah, Cikyan, Hana, Atie & Fatin Shahrizam! Jom sama-sama sebarkan challenge & awareness on menstrual health and hygiene. You guys boleh post gambar, video or cerita korang or even tips regarding period okay? 


'Yes it's a pad in my hand, its natural and there is nothing to be ashamed of! PERIOD!'

14 comments

  1. nak try cari yang online lah nak tgok
    macam menarik pula kisahnya

    ReplyDelete
  2. Tak pernah selfie dengan pad ��

    ReplyDelete
  3. Wowwww, ada eh movie gini..ok, nampak ada pengajarannya di situ.
    Belom test selfie ngan pad..maybe leh try......muahahaha~ nice shot !

    ReplyDelete
  4. Okay baiklah..tapi kami still malu jugak..haha

    ReplyDelete
  5. wait what ? how come i didnt know this?

    ReplyDelete
  6. Super agreed dengn pad vending machine dekat public!!! ^^ Spread Positivity!!! Heeee :D

    ReplyDelete
  7. nice challenge! sesetengah akan malu bila posting pasal period ni kan. padahal period ni normal things that every women lalui :D hehe

    ReplyDelete
  8. Interesting approach towards the public views on pads and periods.

    ReplyDelete
  9. Tahniah farhanna sokong kempen sebegini utk membeli kaum Kita juga

    ReplyDelete
  10. menarik jugak ni..antara kesedarana yg penting jgn buat used pad dalam mangkuk tandas atau biar kt dalam tandas...just my 2 cent jer ;D peace no war

    ReplyDelete
  11. eh cikyan kene tag ke...hihi..nanti inshaallah Cikyan join ya.. mgkin takdak la gmbar dgn pad, tp mgkin share tips ka? boleh gitu? hiiii~~

    ReplyDelete
  12. kes diasingkan sbb period tu mmg ada. kalau kat bangladesh ke.. nepal... diorg buat pondok khusus utk yg dtg period... tp x de laa smpi terseksa gitu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.