Movie Review | Koi Jaane Na

Sunday 27 June 2021

Director : Amin Hajee

Writer : Amin Hajee

Cast : Kunal Kapoor, Amyra Dastur, Karim Hajee, Atul Kulkarni, Vidya Malvade, Neha Mahajan

Production Company : T-Series, Amin Hajee Film Company Production

Distributor : AA Films

Genre : Psychology / Thriller 

Running Time : 139 minutes

Release Date : 2 April 2021

Trailer :


Kabir Kapoor (Kunaal Kapoor) adalah penulis novel dan Youtuber terkenal di Mumbai tapi mula dilanda masalah bila dia dapat tahu isteri dia (Vidya Malvade) curang. Alasannya adalah kerana Kabir perlukan duit untuk terbitkan buku kedua. Kabir mengalami kerugian yang banyak kerana penceraian tersebut malah kehilangan inspirasi untuk menulis kerana niche motivasi yang dikarang tak sama dengan kahidupan dia yang porak-peranda. 

Dalam perjalanan ke farm house dia di Panchgini, Kabir terjumpa Suhana (Amyra Dastur) yang terlepas trak menghala ke arah berbeza. Suhana tak kisah sebab dia nak enjoy dengan jalan yang ditakdirkan untuk dia. Suhana nasihatkan Kabir untuk belajar move on supaya hidup lebih tenang dan gembira. Lepas beberapa kali terserempak di kawasan tersebut, Kabir dan Suhana mula jatuh cinta. 

Kehadiran Ricky Rosario (Karim Hajee), bekas wartawan yang menjadi detektif upahan mula mengganggu kehidupan Kabir. Rocky dapat tahu rahsia Kabir sebagai ‘Zaraan Khan’, watak yang digambarkan dalamsebuah  novel fiksyen Hindi. Zaraan Khan adalah lelaki misteri yang membunuh ramai penjenayah yang dikehendaki oleh pihak polis. 

Kabir mengaku dia yang tulis novel tersebut tapi dia bukanlah Zaraan Khan seperti yang didakwa oleh Ricky. Bindia (Neha Mahajan), orang gaji di farm house laporkan pada pihak polis bila dapat tahu laluan ke bilik rahsia yang digunakan oleh Kabir untuk sembunyikan Zaraan Khan. Suhana jadi curiga dan takut dengan Kabir lepas Ricky dan pembantu dia dibunuh selepas peras ugut Kabir. 

Penceritaan movie yang menggunakan template thriller ni buatkan kita tertanya siapa Zaraan Khan yang sebenar dan bukannya siapa Kabir Kapoor. Penulisan agak lemah dan tidak dikembangkan dengan baik. Continuity antara scene pun tak menarik dengan momentum yang flat. Tak ada punchline, tak ada twist. Ada twist sebenarnya tapi predictable dan mencacatkan penceritaan pada first half.

Watak Kabir Kapoor macam kurang menjadi bila Amin Hajee perkenalkan dia sebagai Youtuber terkenal padahal tak ada satu scene pun dia menyembang dengan kamera. Tahu dia Youtuber pun dari dialog polis sebab anak dia suka layan. Berbeza lah dengan realiti sebab Youtuber ni pergi mana-mana pun dia akan pegang kamera dia untuk buat content. Dia macam contra sangat novelis dengan Youtuber ni sebab novelis lebih kepada introvert dan Youtuber extrovert. Watak Kabir lebih kepada introvert dan guna banyak masa buat research untuk novel dia. 

Watak sampingan macam Bindiya tu patutnya buang je sebab tak penting pada penceritaan pun. Sama juga dengan watak pembantu Ricky. Dia wujud untuk hadap lawak hambar dan perlian Ricky je. Watak ex-wife Kabir macam tak perlu ada pun sebab lakonan dia lemah. Scene intense pun tak dipaparkan dengan baik. Lepas Ricky jumpa bilik rahsia Kabir tu terus watak ex-wife dia hilang padahal dia ada dendam besar dengan Kabir. Watak Suhana pun annoying jugak sebab asyik pengsan je sementara tunggu Kabir selamatkan dia. 

Visual pun tak mainkan peranan sangat selain dari paparkan keindahan kawasan yang menjadi latar tempat pada movie di bawah terbitan T-Series dan Amin Hajee Film Company Production. Tak faham kenapa Arun Prasad guna templat komik untuk beberapa scene. Kreativiti? Mungkin. Yang selamatkan movie ni bila music album dia best especially lagu Harr Fun Maula dengan cameo dari Elli Avram dan Aamir Khan. 

Lepas tengok movie ni boleh faham lah kenapa director letak tajuk Koi Jaane Na (Tak ada Siapa Tahu) sebab tak ada siapa tahu siapa Zaraan Khan dan tak ada siapa tahu kenapa movie ni wujud walhal lemah serba-serbi. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.5, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 3.3/10

2 comments

  1. aikk rasa macam suda pernah baca n komen? atau mungkin blog lain pernah review movie yg sama hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha blog lain kot sebab baru first time tengok movie ni. nak tengok kali kedua tu macam tak mungkin je. deja vu kot ayoppp haha

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.