Movie Review : Hotel Transylvania 2

Sunday 13 December 2020

Director : Genndy Tartakovsky

Writer : Robert Smigel, Adam Sandler

Cast : Adam Sandler, Andy Samberg, Selena Gomez, Kevin James, David Spade, Steve Buscemi, Keegan-Michael Key, Molly Shannon, Fran Drescher, Mel Brooks

Production Company : Columbia Pictures, Sony Pictures Animation, LStar Capital, MRC

Distributor : Sony Pictures Releasing / Netflix

Genre : Comedy

Running Time : 89 minutes

Release Date : 25 September 2015

Trailer :

Sequel dari movie Hotel Transylvania (2012) yang mengisahkan tentang hotel untuk raksasa beristirehat kali ni mengubah konsep mereka dan buka peluang kepada manusia juga untuk check in dan mingle dengan raksasa. Sistem hotel pun dinaiktaraf dengan khidmat teknologi dan marketing strategy menggunakan social media. 

6 tahun selepas Jonathan "Johnny" Loughran (Andy Samberg) datang tanpa sengaja dan mengubah persepsi Vampa (vampire + grandpa) Drac (Adam Sandler) tentang manusia dan berkahwin dengan Mavis (Selena Gomez), kali ni kehidupan Count Dracula bertambah kejutan bila dia mempunyai cucu - Dennis Dracula-Loughran (Asher Blinkoff). 

Something new to the story sebab belum pernah lagi ada perkahwinan campur antara manusia dan raksasa so adakah Dennis akan menjadi manusia seperti Johnny ataupun Pontianak seperti Vampa Drac dan Mavis? Superpower harus muncul bila berusia 5 tahun jadi Papa Drac dah resah bila Dennis masih lagi belum tumbuh gigi taring. Siapa yang akan teruskan legasi dia kalau Dennis jadi manusia? Lagi parah bila Mavis jemput Vlad (Mel Brooks) yang masih dengan pemikiran orthodox dan tinggal bersama kelawar gergasi diketuai Bela (Rob Riggle) yang bencikan manusia. 

Sementara Papa Drac cuba train Dennis jadi Pontianak dengan kawan baik dia - werewolf Wayne (Steve Buscemi), Frankenstein (Kevin James), invisible man Griffin (David Spade) dan mummy Murray (Keegan-Michael Key), Mavis dan Johnny pula pergi ke California untuk check sama ada tempat membesar Johnny sesuai untuk jadi tempat untuk Dennis membesar ataupun tidak. Johnny cuba gagalkan plan Mavis sebab dia tak suka dengan dunia manusia yang anggap dia pelik dan loser. 

Banyak konflik dalam Hotel Transylvania 2 tapi semuanya diseimbangkan dengan drama dan komedi hasil penulisan Adam Sandler sendiri dan Robert Smigel. Walaupun awalnya pengarah Genndy Tartakovsky busy dengan movie Popeye, tapi dia cuba cari masa untuk direct movie ni. Hasilnya lebih menarik, energetic, fast-paced dan lebih kelakar. Adults pun boleh enjoy tengok movie raksasa cebause ni. Except raksasa yang suka makan lepastu ulang ayat ‘I didn’t do that’, bila ulang banyak kali dah tak kelakar dah. 

Kalau dalam Hotel Transylvania, boleh tengok Papa Drac jadi overprotective terhadap Mavis, dalam sequel Mavis pula overprotective terhadap Dennis sampai semua benda dia buat child-proof. Sepatutnya dia chill je kot sebab hotel tu banyak pengawal. Kesian customer yang terkesan dengan paranoia dia. 

Sama dengan previous installment, movie Hotel Transylvania 2 cantik dengan transition menarik dan sinematografi memukau. Hasil kerja visual team tercalon dalam kategori Outstanding Visual Effects in an Animated Feature di Visual Effects Society Awards 2016. Music score dari Mark Mothersbaugh lagi best dari yang original sebab ada barisan penyanyi famous – Ariana Grande, Demi Lovato, Fifth Harmony, Little Mix, Bebe Rexha, Rita Ora,  Meghan Trainor dan Flo Rida. Lagu I'm in Love with a Monster" nyanyian Fifth Harmony menang Choice Music: Song from a Movie or TV Show di Teen Choice Awards 2016.

 

Bukan setakat berjaya raih 474.8 juta kutipan tiket tayangan, movie Hotel Transylvania 2 tercalon dalam banyak kategori anugerah dan menang Favorite Animated Movie di Kids' Choice Awards 2016. Well, kudos to Sony Pictures Animation berjaya deliver animation franchise which can stay long for their comedy and enjoyable life as monster. Bleh, bleh, blehhhh

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.3/10

6 comments

  1. Hi. Eza singgah sini blogwalking. Done follow awak :)

    ReplyDelete
  2. Dah tengok ni.. memang best..

    ReplyDelete
  3. Best yg ni.. Tgk kt wyg dgn anak2... Ada anak2 tgk wyg pun cita kartun la.. Yg hotrl transylvania 3 pun best jugak

    ReplyDelete
  4. Tak ingatlah dah tengok ke belum.. Macam dah.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. big huge fan of fifth harmony here :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.