Movie Review | Bucin (2020)

Monday 7 December 2020

Pengarah :  Chandra Liow

Penulis Skrip : Jovial Da Lopez 

Pelakon : Andovi Da Lopez, Jovial Da Lopez, Tommy Limm, Chandra Liow, Susan Sameh, Widika Sidmore, Kezia Aletheia, Karina Salim

Syarikat Produksi : Rapi Films

Pengedar : Netflix

Genre :  Komedi

Durasi Tayangan :  97 minit

Tarikh Tayangan : 18 September, 2020 

Trailer :

Bucin atau Hamba Cinta mengisahkan 4 sekawan - Andovi Da Lopez, Jovial Da Lopez, Tommy Limm dan Chandra Liow yang join kelas Anti-Bucin supaya tidak lagi dikawal oleh teman wanita. Semuanya ada masalah dengan teman wanita kecuali Chandra yang bujang tapi join jugak sebab takde life. Kelas tu dikawal selia oleh doktor psikologi cantik, Vania (Susan Sameh). 

Tahap bucin paling teruk ialah Andovi yang menurut sahaja kehendak Kirana (Widika Sidmore) sampai dia tak boleh fokus dengan diri sendiri atau buat apa yang dia nak. Tommy pula stuck sama ada nak upgrade lifestyle dia ataupun berkahwin sepertimana yang dia janjikan kepada Julia (Karina Salim). Watak Jo paling brengsek sekali antara semua bila dia tak lagi suka dengan Cilla (Kezia Aletheia) tapi tetap stay sebab taknak nampak jahat dalam hubungan tu. Dia join kelas Anti-Bucin pun sebab nak selamatkan adik dia, Andovi. 

Method yang Vania gunakan agak ekstrem tapi mereka berempat telahpun bersetuju dalam perjanjian sebelum join kelas Anti-Bucin. Makin lama Jo jatuh cinta dengan Vania dan kerap luangkan masa bersama lepas habis kelas. Berjaya atau tak mereka berempat utamakan diri sendiri atau selamanya jadi Bucin, boleh tengok di Netflix movie debut pengarah Chandra Liow ni. 

First half especially scene dalam kelas Anti-Bucin memang kelakar jugak lah walaupun ada babak yang merepek dalam Escape Room tu. Memandangkan diorang semua Youtubers so mimik muka memang menjadi sangat lah untuk filem komedi. Dialog ada yang kelakar ada yang berulang so nampak try hard sangat nak buat lawak. 

Momentum mula mendatar dan merudum bila masuk second half sebab jalan cerita dah mula longgar ditambah pula dengan lakonan yang kurang berkesan untuk babak yang sarat dengan emosi dan tak mampu meninggalkan impak dari keempat-empat pelakon utama terutamanya Jovial Da Lopez. Baik skrip ataupun lakonan, dua-dua dia tak mampu nak deliver. 

Rupanya Andovi Da Lopez, Jovial Da Lopez, Tommy Limm dan Chandra Liow adalah Youtubers terkenal di Indonesia kemudiannya join dunia lakonan. Andovi did great for his role. Watak Jovial dari awal brengsek sampai plot twist muncul pun tetap brengsek. Bukan Jo yang patut pergi kelas Anti-Bucin tapi Cilla sebab senang betul maafkan Jo padahal dia buat kesilapan besar. Mudah betul Jo kata itulah namanya cinta, saling memaafkan. Kalau lupa beli ikan boleh la nak maafkan, ni dia pergi makan luar 2 tahun pulak tu. Dah kantoi pandai pulak sembang I Love You. 

Visual dari Muhammad Firdaus bagus dengan transisi cantik dan lighting on point berbeza mengikut keperluan scene. Music score dari Andhika Triyadi pun not bad, sesuai dengan mood cerita yang santai dan ringan. Ada lagu berjudul Bucin nyanyian dari 4 pelakon utama ni. Hadiah mungkin buat peminat diorang.

 

Mungkin content Youtube sesuai la kot untuk skrip Jovial tapi untuk menjayakan sesebuah movie nampak banyak lagi yang perlu dibaiki. Nasib baik movie Bucin tak ditayangkan di panggung gara-gara covid-19. kalau tak sakit team production nak cover kerugian. Mesej yang disampaikan tu jelas tapi disebabkan ending nampak seperti lelaki yang masih tersekat dalam idea chauvinist, egois dan inginkan wanita yang bucin untuk melengkapkan kehidupan mereka serba-serbi. Definisi cinta Chandra dan Jovial agak berbeza so I don’t think this movie suits me well. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.5/10

2 comments

  1. Ada sesetengah movie tu tak sesuai untuk tayangan panggung kan Farhana..

    ReplyDelete
  2. tak masok wayang but netflix ambil.. ok la kan at least dpt juga duit

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.