Drama Review : The Big Bang Theory Season 2

Friday 25 December 2020

Director : Mark Cendrowski

Writer : Chuck Lorre, Bill Prady

Cast :  Johnny Galecki, Jim Parsons, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar, John Ross Bowie, Sara Gilbert, Brian George, Alice Amter, Michael Trucco

Genre : Sitcom

Running Episodes : 23 episodes

Release Date : September 22, 2008 – May 11, 2009

Production Company : CBS

Distributor : Netflix


Second season untuk The Big Bang Theory arahan Mark Cendrowski di bawah penerbitan house production CBS kali ni mengembangkan lagi watak utama - Leonard Hofstadter (Johnny Galecki), Sheldon Cooper (Jim Parsons), Howard Wolowitz (Simon Helberg), Raj Koothrapali (Kunal Nayyar) dan Penny (Kaley Cuoco) dalam episod yang lebih banyak dari season 1 iaitu sebanyak 23 episod. 

Untuk episod pertama – The Bad Fish Paradigm bersambung dari episod last season 1 di mana Leonard dengan Penny keluar dating sebab Penny rasa tak ada lelaki baik yang nak pandang dia. Since Leonard terlampau excited, Penny nak slow down a bit dengan relationship diorang. Dalam season lepas, penulis Chuck Lorre dan Bill Prady dah create friendship atmosphere antara Sheldon dan Penny walaupun IQ dia rendah. 

So dalam season ni Penny minta tolong Sheldon untuk simpan rahsia because that’s what friends do. Sayangnya ni pertama kali Sheldon simpan rahsia and he’s bad at it sampai muka jadi herot, mata terkedip sebab tak nak pecah rahsia punya pasal. Now we know his weakness! 

‘I can’t keep your secret Penny. I’m going to fold like an energy-based de novo protein in conformational space. Like a Renaissanc triptych. Like a cheap suit. I’m constitutionally incapable. That’s why I was refused clearance for a government research fellowship at a secret military supercollider benath a fake agricultural station 12.5 miles southeast of Traverse City, Michigan.’ – Dr. Sheldon Cooper

Tapi dalam episod 7 – The Panty Pinata Polarization, Penny dengan Sheldon bergaduh gara-gara Penny pegang makanan Sheldon kemudian duduk dekat tempat dia atas sofa. Bukan setakat tu je, siapa yang dah 3 kali dipangkah oleh Sheldon kerana perbuatan buruk mereka dari perspektif Sheldon perlu melalui online class provided by him. Imagine that! Dalam masa yang sama Raj dengan Howard busy tracking down rumah untuk peserta America's Next Top Model dekat LA. Tak pasti cameo dari model sebenar ataupun lakonan sahaja untuk series ni. 

Dalam episod 1 ada scene Sheldon pergi rumah Raj lepak tengok movie Hindustan tapi Raj kata pelakon wanita tu Aishwarya Rai walhal movie diorang tengok masa tu movie Kaho Naa Pyaar Hai and the actress was Ameesha Patel not Aishwarya nor Madhuri Dixit. Betul la cakap Sheldon yang Raj tak familiar pun dengan Bollywood cinema haha

Dalam episod 12 – The Killer Robot Instability, penulis kenalkan watak saintis yang suka buli nerds macam diorang berempat which is Dr. Barry Kripke (John Ross Bowie). Fun to have him in the show at least kita nampak watak baru dalam bidang sama dengan perangai yang berbeza. Dalam episod 11 – The Bath Item Gift Hypothesis, Leonard mula show off dengan achievements dia bila Dr. David Underhill (Michael Trucco) nak bekerjasama. Mak Leonard, Dr. Beverly Hofstadter (Christine Baranski) pun buat kemunculan dalam episod 15 - The Maternal Capacitance. Perangai dia lebih kurang Sheldon. 

Dalam episod yang sama juga Sheldon stress nak bagi hadiah apa dekat Penny bila Krismas menjelma sebab 

‘I know you’re being generous but the foundation of gift-giving is reciprocity. You haven’t given me a gift, you’ve given me an obligation. The essence of the custom is that I now have to go to purchase a gift of commensurate value and representing the same level of friendship as that represented by the gift you’ve given me.’


By this dialogue only, I feel like I am the Sheldon sebab cara kitorang berfikir untuk gift-giving ni sama haha I totally understand that feeling. Fun fact, Jim Parson hantar episod ni ke Primetime Emmy Award untuk pencalonan dalam kategori Outstanding Lead Actor in a Comedy Series, 61st Primetime Emmy Awards.

Lepas habis tengok season 2 dengan perkembangan watak Sheldon, I think we’re much alike cuma I’m bad at physics so most of the time I hah macam Penny je lewlz. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. you punya review ni mcm menyebabkan i akan tgk walau i rasa my mind is too dumb for this series hahaah

    ReplyDelete
  2. sometime im bad at keeping secret too lol

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.