Blog Performance November 2020

Tuesday 1 December 2020

Memandangkan bulan lepas sedih sebab PV tak cun, bulan ni ada perubahan positif baik dari PV dengan keywords. 

1. PV

Awal bulan tak cecah 1k pun lepastu cecah, menaik sampai 2k lepastu turun 1k, stays 1k dannnn turun balik. Crazy ride. Jadi macam ni sebab letak lirik lagu hits macam Tak Tahu, Lara dengan Chikadun padahal Chikadun tu dah lama tapi naik balik sebab official MV dia baru keluar bulan ni. 

Rasanya bulan ni dah boleh celebrate sejuta PV sebab jumlah sekarang dah 995k. Tercapai lah hasrat nak cecah sejuta tahun ni. Mission accomplished! 

2. Keywords


Happy betul kalau tengok keywords berbeza dengan bulan sebelumnya. At least blog ni dah bervariasi dengan pelbagai kata carian. Kek Harold Bread tu ramai betul cari bulan ni. Tak pasti ada apa-apa promotion or what. 



Jarang keyword resipi muncul dekat blog ni. Happy bila nampak haritu ada keywords pasal kentang goreng spicy. Ada jugak orang ambik tips dari muka malas memasak ni haha


3. Post


As I said earlier, lirik lagu je mendominasi popular post bulan November. Tealive pun punca utama trafik kencang sejak update pasal Biskutea Caramel yang baru launch awal bulan. Bulan November ni cuba untuk kurangkan update lirik lagu sebab taknak traffic datang dari lirik je semata walaupun yang tu lah yang bikin kencang haha. 


Second page popular post bulan November, penuh dengan review movie, drama dan telemovie cerita tempatan. Tak sangka langsung boleh tarik trafik banyak jugak ea. Telemovie Review Ghairah tu dulu views dia sikit je tapi bulan Oktober dengan November dah start menaik dah. Bulan depan nak try buat review movie tempatan dengan Indonesia banyak sikit sebab dekat Netflix dah muncul banyak movie best dah. Ada subtitle English ni senang sikit nak faham sebab dialogue delivery kebanyakannya masih lemah. Indonesia pulak bukannya faham sangat bahasa diorang. 


4. Audience


Audience dari Indonesia dengan Singapore dah menurun dah. Jangan hilang macam Brunei sudah la. Masak lah tak ada audience yang faham bahasa Melayu dah lepas ni. Nak update dalam English tak mampu lah pulak. Lagipun audience utama dah meningkat bulan ni. 

5. Bilangan Entri


Bulan November ni cuba untuk jadi rajin sikit so dapat la 2 entry lebih dari bulan Oktober hahaha tak mampu lah nak update banyak sebab satu entry pun dah ambil masa yang banyak sebab interface baru ni berat. Kadang dia idle lama then baru boleh start taip balik. Memandangkan dah cecah target untuk bilangan entri so Disember boleh relaks sikit lah haha. 

Thanks for new followers and my loyal readers especially Atie Ziya, Sis Syaz Rahim, Sis Diana Rashid, Kak Sha dan yang lain-lain. I try berbalas kunjungan tapi kalau tak terbalas, maaf ye jangan ambil hati. Enjoy the last month of 2020 and stay safe :)

11 comments

  1. seronok kan tgk performance blog sendiri... siap ada strategi lg ni... bagus btol.. kakmim xde pasang strategi apa² lg... just nk enjoy blogging dulu... nnt share lah tips lagi ye.. interesting

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah kakmim, dulu pun enjoy update gitu2 je tapi sejak dapat income ni try pulun bagi cantik la hehe

      Delete
  2. Semoga terus sukes dalam dunia blogging.. :)

    ReplyDelete
  3. tergelak baca keyword babi bercinta tu hahaha

    ReplyDelete
  4. Wah.. ohsem.. Tahniah Farhana.. Tak lama je lagi nak cecah 1juta pageview tu..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah.. Tahniah kak.. sy suka betul baca performance blog akak.. sgat details dan sedikit sbyak bagi semangat utk sy berblog.. semoga dimurahkan rezeki selalu.. keep it up..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih nurul! Blog nurul lagi power, traffic kencang. Kadang ambik tips dari sana jugak :)

      Delete
  6. sikit lagi nak capai 1 juta view. tahniah farhana :) ♕Tiara Sapphire♕

    ReplyDelete
  7. Semoga farhana terus sukses dalam dunia blogging.

    ReplyDelete
  8. Wah hebat ni. Nanti Eza belajar kat blog awak jugak la. Salam kenalan. Dah follow blog awak :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.