Movie Review : ABCD - Any Body Can Dance (2013)

Saturday 19 December 2020

Director : Remo D'Souza

Writer : Tushar Hiranandani, Amit Aryan

Cast : Prabhu Deva, Ganesh Acharya, Kay Kay Menon, Lauren Gottlieb, Punit Pathak, Dharmesh Yelande, Salman Yusuff Khan, Pankaj Tripathi

Production Company : UTV Spotboy

Distributor : UTV Motion Pictures

Genre : Dance / Drama

Running Time : 143 minutes

Release Date : 8 February 2013

Trailer :

Dah jadi adat pertandingan dah bila ada bookie ataupun duit bawah meja bila ada satu pihak yang nak menang sentiasa. Sama lah kes dengan Jehangir Khan (Kay Kay Menon), founder Jehangir Dance Company yang sentiasa mahu penari dari akademi dia bolot title juara dalam pertandingan tarian - Dance Dil Se.

Tanpa berbincang dengan Vishnu (Prabhu Deva), jurulatih tarian dan juga kawan baik dia sendiri, Jehangir bawa masuk Chris Donovan (Mario Fernando Aguilera) dari London sebagai jurulatih baru. Vishnu bengang dengan keputusan Jehangir sudahnya resign serta-merta dan mahu balik ke Chennai. Sebab selama 15 tahun dia ada di Mumbai cuma ajar menari sahaja yang dia tahu. Apa dia nak buat duduk dalam office jadi manager admin?

Gopi (Ganesh Acharya) cuba pujuk kawan dia supaya stay dan cari kerja di dance academy lain tapi lain pula yang Vishnu nampak bila dia dapat inspirasi dari tenaga Rocky (Salman Yusuff Khan) dengan D (Dharmesh Yelande) masa menari kemudiannya bergaduh di perayaan Ganpati. Gopi rasa idea Vishnu merepek sebab geng Rocky dengan geng D dah lama bergaduh. Tak mungkin lah mereka akan bekerjasama sebagai satu team. Tercapai atau tak impian Vishnu tu, kena tengok la dekat Netflix. 

Franchise ABCD di bawah arahan Remo D’Souza ni adalah franchise pertama di Bollywood yang mengangkat tarian sebagai tema dan konsep utama. Kekuatan movie ni haruslah pada koreografi semua tarian yang dicipta oleh trio choreographer terkenal di Bollywood - Remo D’Souza, Prabhudeva dan Ganesh Acharya. 

Kehadiran Lauren Gottlieb sebagai Rhea dan antara lead dancer juga menambahkan impak pada penceritaan sebab Lauren adalah pemenang reality tv show So You Think You Can Dance season 3. Di Hollywood pun Lauren pernah berlakon dalam Hannah Montana: The Movie (2009), Bring It On: Fight to the Finish (2009) dan Alvin and the Chipmunks: Chipwrecked (2011) sebagai penari so dia tak kekok langsung depan kamera ataupun bekerja dengan pelakon yang lain. 

Dari perspektif Vishnu, semua tarian yang dipersembahkan adalah untuk express emosi dalam diri penari ataupun team tersebut. Berbeza dengan Jehangir yang berpegang teguh pada impression is everything. Perbezaan ni yang diperbahaskan dalam ABCD melalui tarian dari dua dancing team. Ada juga konflik lain seperti penerimaan keluarga di slum area yang menganggap tarian adalah sia-sia. Kisah percintaan Chandu (Punit Pathak) dengan Shaina (Noorin Sha) di mana mereka berdua cuba berubah untuk jadi yang lebih baik dari sebelumnya gara-gara Vishnu. 

Personally for me, jalan cerita ABCD tak lah hebat mana dan boleh kata agak cliché untuk genre drama tapi dek kerana suntingan visual dan sinematografi kreatif dari Vijay Kumar Arora bila dia menggunakan teknik slo-mo, transition yang cantik juga pan dan closer shot untuk pelakon menzahirkan emosi dalam setiap babak buatkan movie ni rasa dekat dengan kita.  

Music score dari duo Sachin – Jigar dengan lirik dari Mayur Puri agak bagus walaupun tak semua soundtrack best tapi kebanyakan lagu ditulis berkaitan dengan jalan cerita macam lagu Sorry Sorry, ataupun Chandu Ki Girl Friend. Untuk lagu masa pertandingan, Man Basiyo Saanwariyo, Duhaai, Kar Ja Re Ya Mar Ja Re dengan Sadda Dil Vi Tu (Ga Ga Ga Ganpati) semuanya best! Ada lagu Sun Saathiya dalam movie ni tapi letak teaser je masa Rhea perform dekat JDC.

 

Forte Prabhudeva bukan lah pada lakonan jadi kebanyakan masanya dia cuma express dengan tubuh badan ataupun facial expression je. Even in real life pun dia macam tu sebab Shahid Kapoor dengan Sonakshi Sinha yang bekerja dengan dia dalam movie R..Rajkumar pun bagitahu dia cuma cakap beberapa patah perkataan je. Bijak jugak la pengarah bagi Kay Kay Menon watak yang licik dan agresif supaya momentum movie tak fall flat. Kemunculan watak Vardha Bhai (Pankaj Tripathi) walaupun sekejap tapi menghiburkan.

Overall movie di bawah UTV Motion Pictures ni berjaya mencapai expectation dari peminat movie dan tarian Bollywood. Walaupun Hollywood dah lama keluarkan franchise dance movie – Step Up tapi tak bermakna franchise ABCD tak mampu deliver yang terbaik. Finishing dengan persembahan Sadda Dil Vi Tu (Ga Ga Ga Ganpati) adalah pilihan yang tepat. Terus sambung tengok ABCD 2! 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.9, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.5/10

2 comments

  1. i kena tgk ni dulu baru ABCD 2 kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh tak payah pun sebab tak relate langsung sequel dengan original haha

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.