Drama Review : The Big Bang Theory Season 1

Monday 21 December 2020

Director : Mark Cendrowski

Writer : Chuck Lorre, Bill Prady

Cast :  Johnny Galecki, Jim Parsons, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar

Genre : Sitcom

Running Episodes : 17 episodes

Release Date : September 24, 2007 – May 19, 2008

Production Company : CBS

Distributor : Netflix

Dulu masa series ni keluar tak sempat nak layan pun sebab masa tu dah season 5 rasanya so malas nak patah balik untuk catch up. Lagipun tengah penuh schedule untuk The Vampire Diaries, The Originals, The Scorpion, Satisfaction, Ghost Whisperer and so on. Banyak gila dulu American series sebelum Kdrama jadi kegilaan macam sekarang ni. 

Sekarang ni dah habis 12 season tiba-tiba masuk dekat Netflix lepastu nampak adik dok syok layan setiap hari, jadi penasaran jugak nak tengok. Baru tengok satu episod dah gelak terbahak lepas tu tekan next episode then other episode and next then next sampai lah habis satu season. 

Di bawah penerbitan house production CBS, The Big Bang Theory arahan Mark Cendrowski mengisahkan tentang 4 sekawan - Leonard Hofstadter (Johnny Galecki), Sheldon Cooper (Jim Parsons), Howard Wolowitz (Simon Helberg) dan Raj Koothrapali (Kunal Nayyar) which are scientist nerd and love comic superheroes.  Sheldon dan Leonard adalah housemate, Howard tinggal dengan mak dia dan Raj tinggal sendiri di apartment dia. 

Mereka berempat selalunya akan lepak makan malam bersama, main video game, main card ataupun conduct science experiment di rumah Sheldon dan Leonard. Sheldon adalah watak utama dengan perangai narsistik, cerewet dan introvert. Sejak berkawan dengan Leonard dia mula pandai bergaul dengan orang walaupun masih banyak lagi yang dia kena ubah. 

Sebab perangai dia banyak scene jadi kelakar. Dengan facial expression dia lagi. Tak tahu macam mana Leonard boleh tahan dengan perangai Sheldon tambah pula untuk jadi housemate ada agreement kena sign dekat setiap page. Kalau bergaduh bab sains pun satu hal juga sampai masuk dalam Youtube - "Physicists Gone Wild". Sheldon ada tempat tersendiri macam dekat sofa, dia cuma selesa duduk dekat seat paling tepi dekat dengan meja. 

‘It's the perfect spot in the house to sit or lounge because of its proximity to the TV, to others, and to the cross-breeze.’ – Dr. Sheldon Cooper

Leonard pula jatuh hati dengan si cantik Penny (Kaley Cuoco) yang tinggal di hadapan rumah. Hari pertama Penny pindah ke situ pun Leonard dah hulurkan bantuan untuk minta balik TV dekat ex dia yang berbadan sasa. Penny bekerja sebagai waitress di Cheesecake Factory sementara menunggu peluang untuk audition supaya dia boleh jadi actress dekat Hollywood. Dekat hujung Season 1, Penny setuju nak keluar dating dengan Leonard. 

Sheldon tak suka dengan Penny sebab IQ dia rendah so bila dia bercakap dengan term atau jargon physics, Penny tak mampu nak catch up langsung. Tapi disebabkan Penny pandai jaga Sheldon especially masa dia sakit, Penny dapat approval untuk jadi kawan Sheldon. Melekat terus lagu 'Soft Kitty' yang mak Sheldon selalu nyanyi bila anak dia sakit. 

Soft kitty, warm kitty

Little ball of fur

Happy kitty, sleepy kitty 

Purr, purr, purr

Walaupun watak Howard tinggal dengan mak dia tapi dia adalah watak pervert dalam The Big Bang Theory. Tak kisah dengan apa jenis perempuan pun semua dia angkut naik katil. Fashion sense dia terarah pada zaman 1960-an dengan turtleneck dan kemeja plaid sepadan dengan warna seluar. 

Watak Raj agak unik bila dia saintis yang explore angkasa lepas dan jarang diperlekehkan oleh Sheldon sebab ada pangkat Dr. sama seperti Sheldon. Raj anak orang kaya di India tapi migrate ke US untuk bekerja. Even datang dari keluarga berada tapi fashion sense dia agak kolot dan Raj tak mampu nak bercakap dengan perempuan cantik sebab sifat pemalu yang melampau. 

Dalam Season 1 director baru nak warm up nak kenalkan watak-watak utama kepada audience dan apa lifestyle diorang walaupun most of the time memasing nampak lifeless je lepas habis kerja dan weekend. But since 2020 ada covid-19 dan lockdown, I think their life is our life as well lol

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

4 comments

  1. Dulu US Drama yang best, memang jadi addicted untuk tengok, tapi sekarang ni Korean Drama lah pula yang jadi kegilaan. hehe.

    ReplyDelete
  2. Padan la orang suka tengok ni. Aien ada adik habis dia marathon US drama musim pandemik ni. Adooo~

    ReplyDelete
  3. cita mmg 10/10 tapi its too educated for my brain hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha letak je diri dekat tempat penny confirm berdekah

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.