Movie Review : Footpath

Monday 25 May 2020


Director : Vikram Bhatt
Writer : Mahesh Bhatt, Girish Dhamija
Cast : Aftab Shivdasani, Emraan Hashmi, Bipasha Basu, Rahul Dev, Anup Soni, Aparna Tilak, Anupama Verma, Irrfan Khan
Production Company : Mahesh Bhatt & Mukesh Bhatt
Distributor : Tips Films Pvt. Ltd.
Genre : Crime / Thriller 
Running Time : 160 minutes
Release Date : 15 August 2003
Trailer :


Movie Footpath ialah movie remake kepada movie Angaarey (1998) arahan Mahesh Bhatt, yang mana diadaptasikan dari movie Hollywood, State of Grace (1990). Tahun 1992 Mahesh Bhatt nak buat movie dengan tajuk "Footpath" yang akan dibintangi oleh Naseeruddin Shah,Pooja Bhatt dan Arbaaz Khan tapi projek tu dibatalkan. So Mahesh Bhatt bagi projek ni kepada Vikram Bhatt dengan barisan pelakon baru dan anak saudara dia, Emraan Hashmi untuk debut dalam movie ni sebagai pelakon. 


Arjun (Aftab Shivdasani), Raghu (Emraan Hashmi) dan Shekhar (Rahul Dev) selalu melepak bersama dan habiskan masa di lorong pekan tu. Satu hari Sanjana (Bipasha Basu) datang bagitahu yang ayah Arjun panggil untuk bantu kawan dia yang dibuli ke hospital. Tapi malangnya ayah Arjun dibunuh depan mata oleh pembuli yang sama.


Sanjana cuba pujuk Arjun untuk makan lepas kematian ayah dia tapi Raghu dan Shekhar datang dan bawa Arjun pergi untuk balas dendam bila mereka berdua dah tahu alamat pembunuh tersebut. Arjun tak mampu nak bunuh tapi Raghu yang terkenal dengan baran dia ambil pisau dan tikam pembunuh tersebut sehingga mati.


Lepas beberapa hari Raghu dan Shekhar buat keputusan supaya hantar Arjun ke stesen keretapi dan pujuk Arjun supaya keluar dari bandar tu sebab polis tetap buru Arjun sebagai suspek utama bukannya Raghu. Dia tidur di kaki lima dan construction site dan akhirnya membesar di Delhi menjadi ejen hartanah dan tukar nama kepada Mohankumar Sharma.


Identiti lama dia tetap dapat dikesan oleh pihak polis lepas 12 tahun kemudiannya. Inspektor Singh (Anup Soni) offer Arjun untuk bawa Raghu dan Shekhar kembali ke jalan yang lebih baik dari menjadi taikun dadah di kawasan Mumbai. Arjun diberi masa sebulan sebelum operasi encounter diadakan oleh pihak polis. Dalam masa yang sama Arjun cuba pujuk Sanjana kembali dalam hidup dia.


I layan movie ni sebab movie debut Emraan Hashmi je so I didn’t know much pun pasal movie-movie lain yang diadaptasi dari movie State of Grace (1990) ataupun movie original tu sendiri. So this review is solely based on this movie lah.


Konsep cerita ni not bad lah tapi kalau selalu tengok movie keluarga The Bhatts ni memang dah familiar sangat dengan jalan cerita dan plot macam ni. So it’s nothing new sangat pun cuma some scenes disunting dengan baik buatkan movie ni boleh ditonton. 


Bandar Mumbai dalam movie Footpath ni boleh nampak lah dilakonkan cuma dalam studio sebab set dia kecil dan kebanyakan scene shoot dekat set ni. Tapi okay lah sebab team production pandai minimize budget dan dalam masa yang sama hidupkan suasana kehidupan underworld dengan dark setting supaya nampak lebih meyakinkan cuma visual effects untuk langit yang penuh bintang tu nampak sangat lemah suntingannya. 


For music album, movie Footpath famous dek kerana single track Saari Raat Teri Yaad nyanyian Udit Narayan dan Alka Yagnik. Single lain agak average dan ada yang tak perlu ada pun takpe macam lagu Zara Dekh Mera Deewanapan. Bak kata Emraan, movie ni crime thriller tapi masa promosi lagi focus kepada scene cinta Bipasha-Aftab.


Patutnya movie ni boleh jadi lebih baik kalau jalan cerita dia tak beralih fokus dekat scene Sanjana dan Arjun sebab tak menambah apa-apa rencah pada plot cerita pun. Watak Sanjana pun cuma jadi cantik dan penyeri selain watak Miss Shalini (Aparna Tilak) walhal watak Shekhar dan Sheikh (Irfan Khan) tak dikembangkan dengan baik. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0.3 = 5.6/10

1 comment

  1. Bila crime thriller bertukar kepada scene romatik memang hilang mood jadinya..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.