Movie Review | Shehzada (2023)

Wednesday 19 April 2023


Director: Rohit Dhawan 
Writer:  Rohit Dhawan
Cast: Kartik Aaryan, Kriti Sanon, Paresh Rawal, Randeep Nanda, Ankur Rathee, Manisha Koirala, Ronit Roy, Ali Asgar, Kunal Vijaykar, Sharvari Lokhare
Production Companies : T-Series Films, Geetha Arts, Haarika & Hassine Creations, Brat Films  
Distributors : AA Films, Netflix
Genre : Action / Comedy 
Running Time : 145 minutes
Release Date : 17 February 2023 
Trailer :


Naskhah Shehzada merupakan remake dari filem Telugu, Ala Vaikunthapurramuloo (2020) yang mengisahkan tentang kehidupan Bantu (Kartik Aryaan) sebagai anak pembantu kepada keluarga kaya, The Jindal Group. 

Flashback 25 tahun lalu, Valmiki (Paresh Rawal) tukar anak lelakinya dengan anak lelaki pasangan Yashu (Manisha Koirala) dan Randeep (Ronit Roy) kerana jururawat (Sharvari Lokhare) assume yang bayi tersebut telah mati. Valmiki berani ambil peluang tersebut untuk lihat anaknya hidup mewah dan terjamin sepanjang hidup. 


Selepas berjaya menukar kedua-dua bayi, tanpa disangka bayi yang dikatakan telah mati rupanya ‘hidup’ kembali. Valmiki yang cemburu dengan kehidupan Randeep menganggap bayi tersebut mempunyai nasib malang dan besarkan dengan penuh cemuhan dan sindiran. 

Sepanjang Bantu membesar, dia dilarang sama sekali untuk masuk ke perkarangan rumah The Jindal Group, cukup hanya sampai di hadapan pintu pagar. Bantu tak pernah peduli pun dengan kemewahan kepunyaan The Jindal Group namun takdir mempunyai haluannya tersendiri untuk bawa putera raja pulang ke pangkuan keluarga. 


Jalan cerita Shehzada sangat simple dan berkonsepkan family entertainer yang santai. Kalau filem masala logik memang tak diterapkan sangat macam babak Randeep kena tikam tapi darah maintain setepek tak berganjak. Masa flashback tu pun, jururawat menggelabah baby dah meninggal sedangkan tak buat CPR langsung untuk bagi oksigen. 

Kebanyakan action stunt yang ditayangkan memang terbang dek tumbukan padu beserta angin kuat. Walaupun tak suka dengan jenis aksi macam tu tapi Sudeep Chatterjee dan Sanjay F. Gupta mempunyai teknik yang tersendiri untuk buatkan setiap shot nampak menarik dan kreatif. My favorite, masa Bantu belasah gangster yang curi selendang adik dia dan babak dia belasah klien Samara (Kriti Sanon). 


Sembang pasal Kriti Sanon, ini kali kedua dia digandingkan bersama Kartik Aryaan selepas filem Luka Chuppi (2019) yang juga komedi dan juga Kriti lakonkan watak pasu bunga. Dalam Shehzada tak banyak pun yang Kriti mampu buat selain jadi cantik. Sayang lah music album Shehzada tak mempunyai himpunan lagu yang menarik selain Chedkhaniyan walaupun komposer utama ialah Pritam. 



Dari awal hingga ke penghujung cerita memang Rohit Dhawan fokus kepada Kartik Aryaan sepenuhnya dan tarikan utama filem ni pun ialah Kartik Aryaan. Tak hairan lah kalau peminat Kartik bahagia dengan final cut Shehzada. Babak Bantu, Samara dengan Raj (Ankur Rathee) keluar lepak dekat bar pula ada dialog panjang yang dilontarkan oleh Kartik Aryaan, sama seperti yang dia buat dalam franchise Pyaar Ka Punchnama (2011). 


Walaupun happy tengok muka comel Kartik, side macho dia sebagai Shehzada dan banyak lagi tapi boleh nampak yang Rohit olah Shehzada dengan persona Varun Dhawan. Ketara sangat bila watak Bantu ada karakter yang sama seperti watak-watak komedi yang Varun pernah lakonkan macam dalam filem Main Tera Hero (2014), Humpty Sharma Ki Dulhania (2014), Dishoom (2016), Judwaa 2 (2017) dan banyak lagi. 

Tak pasti lah kenapa Kartik tak keluar dari karakter tu dan wujudkan karakter komedi dia yang tersendiri walhal Kartik antara produser untuk filem Shehzada. Mungkin juga sebab nak hormat karya Rohit cuma tu lah, jadi tak syok sebab ada bayang-bayang Varun yang melekat pada watak Bantu. 


Anyway, I suka tengok Manisha jadi mak kepada Kartik dalam filem Shehzada sebab dinamik diorang lagi kuat. Muka pula lebih kurang sama. Masa watak Yashu senyum tengok Bantu tu rasa sweet dan natural sangat. Rasa happy bila Bantu happy tengok Yashu, rasa sedih bila Yashu tak endah langsung kehadiran Bantu dekat hospital tu. Kalau ada pengarah yang ambil Manisha berlakon jadi mak Kartik lagi mesti seronok nak tengok. Kalau genre drama pun menarik gak sebab dua-dua pun power berlakon dalam genre drama. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 7/10

1 comment

  1. lama tak tengok Manisha Koraila, dulu suka juga layan filem dia :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.