Nasi Lemak Wanjo, Kampung Bharu

Tuesday 18 April 2023


'Kak Ana, jom kita keluar nak? Kita pergi makan nasi lemak Wanjo.'

Ikutkan hati malas nak pergi tapi dah Husna yang beria nak ambik dekat rumah lepastu hantar balik, I follow je lah. Dah berapa zaman asyik dengar orang menyebut Nasi Lemak Wanjo dekat Kampung Baru ni. Nak jugak merasa apa yang istimewanya. 

Nak sampai ke tempat ni memang azab kalau naik kereta sebab jam teruk. Slow sangat bergeraknya pun. Dah la dua, tiga kali jugak kitorang tersalah masuk jalan sebab Ayuni tak confident sebagai co-pilot. Bab lagu boleh bagi dekat Ayuni tapi kalau bab tunjuk jalan, elok cari orang lain. 

Nak park dekat area Kampung Baru pun satu hal jugak sebab bangla yang jaga pintu masuk tak coordinate dengan yang dekat dalam. Buang masa dekat situ sebab yang kat luar suruh masuk padahal yang dekat dalam tak sudah lagi arrange kereta. Parking rate? RM5. 


Dari seberang jalan lagi dah nampak signboard Nasi Lemak Wanjo berwarna biru pekat dengan tulisan berwarna putih. Luas jugak lah restoran yang menggunakan nasi lemak sebagai menu utama. Kira macam dua unit kedai diorang tapau untuk serve customers. Masa kitorang sampai ni dah pukul 11 malam tapi pelanggan ramai sangat. Moreh dekat sini gamaknya. 

Pergi dekat kaunter terus kena buat keputusan nak makan nasi lemak apa. Silap betul terus masuk beratur sebab tak sempat nak tengok ada lauk apa dekat situ. Jam kepala kena buat decision dalam masa tak sampai 5 minit. Ayuni tak nak telur rebus pun diorang taknak layan sebab katanya memang dah ada dalam set. Turn off jugak lah dekat situ sebab banyak sangat bagi sampai sebiji. 


Sudahnya balun Nasi Lemak Ayam Rendang sebab sambal udang dengan ayam goreng dah habis. Nasib baik tak ambik sambal sotong sebab dia pakai sotong kembang. Lepastu I order Nescafe Ais. Kena la hulur RM13.80 untuk pesanan yang singkat tu. Tak tahu lah kenpaa dalam gambar tu ada ayam goreng, mungkin untuk pesanan atas talian. 


Portion nasi lemak dekat Nasi Lemak Wanjo ni sedikit, mungkin dalam satu senduk macam tu la kot sebab dia sorok nasi lemak tu bawah lauk so orang tak perasan pun nasi dia sikit. Tapi tak kisah pun sebab makan nak buat ghaso ghaso jah. 

I ambik Rendang Ayam, Sheera ambil Ayam Masak Merah, Husna ambil Begedil dengan Rendang Ayam, Ayuni pulak Sambal Ayam. Sama macam dalam gambar tu lah. I tak berkenan sangat kalau orang tuang kuah atas nasi sebab kuah tempat dia dekat tepi. Port yang kitorang ambik ni bilik berhawa dingin jadi kena bayar RM1.00 setiap seorang. Entah kenapa Husna pilih bilik ni sebab tak lah panas sangat malam tu. Tolak 1 bintang sebab service tak best. 


Sembang pasal menu utama, a bit disappointed lah dengan rasa dia sebab tak ada apa-apa yang wow pun. Kuah sambal dia biasa je, sedap pun tidak. Nasi lemak pun tak ada bau wangi daun pandan, rasa berlemak santan pun tidak. Dah serupa makan nasi biasa je. Tak berbaloi langsung datang jauh-jauh redah jam untuk datang makan nasi lemak yang biasa. 


Husna: Korang rasa sedap ke? Ke sedap sebab lapar?
Me: Biasa je. Kitorang tak lapar pun, u lah yang beria nak makan sebab tak makan lagi masa berbuka tadi. 
Husna: Korang nak rate berapa Nasi Lemak Wanjo ni? 
Sheera: Ermmm 2.5/5 kot
Husna: Ayuni pulak? 
Ayuni: I nak guna rating /10, tak nak /5. I rate 5/10 lah
Husna: Ya Allah kalau rating /5, dia jadi 2.5/5 lah Ayuni T.T
Ayuni: I tak kira I nak /10 jugak!
Husna: Kak Ana? 
Me: 2/5 je, sambal dia biasa. Tengok lah ikan bilis dia, tebal gila. Mana ada orang pakai bilis ni untuk nasi lemak. 
Ayuni: Ha'ah betul, orang pakai ikan bilis yang nipis, yang besar tu?
Me: Tu ikan masin Ayuni T.T
Husna: Kita rate 3/5. So, korang tak lah suka sangat, tak lah benci sangat ek?
Ayuni: Tak benci tapi taknak datang dah. 


Ha'ah betul lah Ayuni cakap tu, memang tak lah nak datang dah sebab overrated. Tengok la pinggan memasing, semuanya tak mampu nak habiskan telur rebus sebiji sebab banyak sangat. Makan pun mostly tak habis. Ye lah, kalau habiskan kang kata sedap tapi sengaja letak rating rendah untuk tarik perhatian. 

Takpe lah, yang penting kitorang dah try makan Nasi Lemak Wanjo ni. Pengalaman lah food hunting memalam dekat Kampung Bharu. Lepas ni boleh try tempat lain pulak ye dak? Tertarik dengan mercu tanda Kampong Bharu dalam tulisan jawi ni, cantik! 

1 comment

  1. selalu tengok youtube orang luar suka makan kat sini tapi mostly local cakap nasi lemak wanjo ni biasa je tak ada yg special.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.