Movie Review | Etharkkum Thunindhavan (2022)

Saturday 11 June 2022


Director : Pandiraj
Writer : Pandiraj
Cast : Suriya, Priyanka Arul Mohan, Vinay Rai
Production Company : Sun Pictures
Distributor : Red Giant Movies, Netflix
Genre : Action / Thriller
Running Time : 150 minutes
Release Date : 10 March 2022
Trailer :


Diinspirasikan dari kes jenayah gangguan seksual di Pollachi tahun 2019, Etharkkum Thunindhavan (Daredevil) mengangkat watak peguam jenayah Kannabiran (Suriya) yang cuba membantu ramai gadis dan keluarga mereka di kawasan perkampungan tersebut.
 
Tradisi sejak zaman dahulu, mereka percaya bahawa dewa Shiva dan dewi Shakti berasal dari kedua-dua kampung tersebut lantas berkahwin dan penyatuan mereka diraikan dengan meriah. Sama juga dengan mana-mana pasangan dari kampung Thennadu ataupun Vadanaadu yang berkahwin akan diraikan dengan meriah sampai lah tragedi berlaku bila ada perempuan dan lelaki dari kedua-dua kampung bunuh diri. Sejak dari itu, kedua-dua kampung saling bermusuhan. 


Kannabiran yang berasal dari kampung Thennadu pula jatuh cinta dengan Aadhini (Priyanka Arul Mohan) yang membesar di kampung Vadanaadu. Sementara Kannabiran cari jalan untuk berkahwin dengan idea licik dia, kawan Aadhini, Yazhnila pula dibawa ke farm house untuk tidur dengan lelaki asing. Permintaan tu dibuat oleh teman lelaki dia tapi Yazhnila berjaya lari dari tempat tersebut dan minta bantuan Kannabiran supaya tidak dibunuh dengan kejam seperti gadis-gadis yang lain. 


Teman lelaki Yazhnila merupakan orang suruhan kepada Inbasekharan (Vinay Rai) yang kejam dan sentiasa dipengaruhi oleh dadah. Modus operandi dia adalah dengan perdayakan mana-mana gadis sebagai teman lelaki kemudian bawa ke farm house dan rakam aktivti mereka. Mana-mana yang enggan dengan arahan tersebut akan dibunuh dengan kejam. 

Movie Etharkkum Thunindhavan adalah movie Tamil kedua yang I layan menggunakan pelakon yang sama sebagai antagonis dan jarak untuk kedua-dua movie tu pun tak jauh sangat. Sayang betul muka segak tapi jadi watak jahat je. Kalau Bollywood ada Sonu Sood, Tamil pula ada Vinay Rai. 


Berbalik kepada plot naskhah action thriller yang bertemakan gangguan seksual di mana gadis di kampung tersebut diganggu atau dibunuh kerana perbuatan jahat lelaki, movie Etharkkum Thunindhavan membawa mesej masyarakat yang berat. Boleh kata movie ET ni sama dengan movie Jai Ho (2014) yang mengajar tentang kebaikan kepada 3 orang tapi paparkan masala entertainment dengan beberapa loopholes di mana plot mengikut imaginasi penulis. It works only for that character and for that movie only macam babak mak Kannibaran dapat panggilan telefon bagitahu anak dia tengah bunuh orang sedangkan pemanggil tu tak ada di tempat kejadian. 

"Why do you need to be ashamed when none of it is your mistake?" – Kannibaran


Pengarah Pandiraj masukkan elemen komedi dalam movie Etharkkum Thunindhavan tapi tak semua babak tu menjadi. Yang kelakar pun dekat majlis kahwin Kannibaran dengan Aadhini. Sama juga dengan thriller bila terganggu dengan cara pemikiran Kannibaran dan flow movie. 

Lakonan Suriya sebagai Kannibaran meyakinkan dari awal hingga ke hujung movie bila watak dia mengalami perubahan karakter. Dari seorang yang penyayang berubah kepada kejam dengan bunuh semua anak suruhan Inba. Tapi kalau penulis kembangkan lebih lagi dengan ilmu perundangan supaya nampak dia peguam yang berkaliber dan bukanlah hanya untuk nampak sebagai watak yang gah dalam persalinan jubah hitam. Priyanka Arul Mohan pula selesa dengan flower pot role. 


Bab sinematografi dalam movie ni dipaparkan dengan cantik dan menarik oleh R. Rathnavelu bila kawasan perkampungan ada tanaman padi dan sungai juga senibina tradisional yang memaparkan budaya dan seni masyarakat di sana. Babak aksi yang menggunakan choreography stunts juga unik dan menarik. Kalau genre masala tak boleh komen banyak sangat lah dekat terbang melayang dan debu beterbangan tu. Bab music album tak boleh nak komen apa sebab layan movie ni dalam Bahasa Hindi. Bila lagu dia akan berubah kepada Tamil dan I akan skip. Sorry not sorry. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 5.8/10

2 comments

  1. Alamak, yg tadi belum sempat tengok, FJ dah review yg lain pulak 😍.

    ReplyDelete
  2. ooo tengok dalam hindi. kalau ammi, ammi kenalah tengok guna audio tamil sbb nak catch up balik vocab yg banyak terlupa ni

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.