Book Review | Kanvas (2017)

Tuesday 21 June 2022

Penulis : Ayumi Syafiqah

Penerbit : Prolog Media

Helaian : 325 mukasurat / 44 bab

Genre : Thriller / Romantik / Misteri 

Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama – Oktober 2017

Harga : RM25 (Semenanjung Malaysia), RM28 (Sabah & Sarawak)

Sinopsis : 

If love is a mystery, would you risk yout heart trying to solve it?"

Bagi Ed, melukis adalah jiwanya. Cuma lukisannya bukan lukisan biasa-biasa. Lukisan dia 'hidup' hingga menyebabkan orang sekeliling takut dengannya. Ed tidak ambil kisah dengan pandangan orang lain asalkan hidup dia tenang. Tapi, apabila salah satu lukisannya tiba-tiba jadi nyata, ketenangannya mula berkocak.

Bagi Kara, hidupnya bahagia bersama ayah yang penyayang dan teman lelaki idaman ramai. Namun, segalanya musnah kerana sebuah tragedi. Tragedi yang buat dunia Kara dan Ed bertembung.

Bersama, mereka mula mencari jawapan kepada setiap misteri dan persoalan. Persoalan yang tiada sesiapa tahu jawapannya dan misteri yang tiada sesiapa pun pasti penyelesainnya.

Tiada sesiapa, kecuali kanvas lukisan Ed.

"You, me and a mystery to solve."

Review : 

Bosan menghadap movie, tarik lah satu novel dekat dalam koleksi. Bila baca sinopsis rasa tertarik nak tahu kelebihan Idraki ni. Konsep dia lebih kurang sama dengan novel Ngeri (2011) karya penulisan Gina Yap Lai Yoong. Bezanya, watak Sam menulis kejadian tersebut manakala watak Idraki ataupun Ed melukis di atas kanvas ataupun buku lukisannya dan kemudiannya jadi nyata. 

Kerana satu kejadian misteri bila Ed terjumpa mayat di longkang kolej kemudiannya hilang, satu kampus label Ed sebagai psiko. Tak ada yang sudi berkawan dengan Ed kecuali Dom si penyampai radio kolej. Ed banyak habiskan masa dengan melukis di rumah ataupun di café milik ibunya, Lily. 

Di café tu juga Ed selalu nampak Kara yang selalu menyinggah berjumpa dengan ibunya untuk belajar tentang bakeri. Kara merupakan anak orang berada yang belajar dalam kelas yang sama dengan Ed tapi mereka tak pernah bertegur. Kara lebih banyak habiskan masa dengan buah hatinya, Zam dan kawan baik dia, Lisa dan Zea. 

Dah banyak kali lukisan Ed muncul di dunia nyata tapi lukisan yang satu ni mengubah takdir hidup dia bila Kara, Zam, Lisa dan Zea menjadi watak di dalam lukisan tersebut. Ed tak mampu kawal pun tangan dia untuk melukis bila ilham datang. Boleh kata dia cuma si pelukis semata dan berdasarkan lukisan dia tu lah dia tahu apa yang jadi. 

“Aku pun tak tahu macam mana aku boleh lukis benda tu. It was like I was possessed or something… - Ed

Sebab elemen misteri yang dimasukkan ni lah rasa tertarik sangat untuk tahu macam mana Ed nak kawal sekiranya ilham yang datang tu dalam bentuk musibah. Lagi parah bila melibatkan orang sekeliling dia. Kalau dia tak lukis boleh tak kejadian tu tak berlaku? Dan kalau dia berlaku, Ed ada daya tak untuk membantu mana-mana pihak. 

Selain dari misteri dan thriller dalam novel Kanvas ni, ada juga diselitkan elemen romantik untuk watak Ed dan Kara. Dari awal lagi dah boleh nampak yang Ed menaruh perasaan pada Kara sebab cara dia. Karakter dia berubah bila dengan Kara dan perubahan tu menarik untuk dibaca sebab tak terlampau drastik atau cringy. Realistik dan sweet. Slow and steady kata orang. 

‘Walau apa pun yang jadi lepas ni, kalau kebenaran akhirnya terbongkar, can you promise me to always stay by my side?” Kara

Novel Kanvas dibahagikan kepada 5 bahagian dan dua bahagian terakhir agak mudah untuk ditebak perjalanan cerita dia tapi masih lagi menarik untuk dibaca sebab nak tahu motif dan kesan daripada tindakan si pelaku. Gaya penulisan Ayumi Syafiqah pun santai dan cantik tersusun bila dia bina plot mengikut perspektif watak utama dalam novel Kanvas kemudian berubah mengikut situasi. Tak sedar pun dah habis baca 44 bab. 

Walaupun I suka sangat dengan novel Kanvas ni tapi ada part yang macam mehhh jugak lah bila masuk part Ed berbalah dengan Zea dalam kelas. Nampak sangat fakta tu copy paste ayat Google sedangkan perbalahan sesama sendiri bukannya present depan kelas pun. Boleh je kalau Zea dengan Ed bergaduh dalam Bahasa Melayu pasar. 

Anyone yang belum pernah baca novel Kanvas dan suka dengan genre romantic thriller boleh try baca kisah Ed dengan Kara ni. Tak sabar nak baca Kanvas 2.0!! 

1. Author +1, 2.Plot +1, 3. Genre +1, 4. Social Message +1, 5. Personal Thought +0.7 = 4.7/5

1 comment

  1. Best.. Sha pun suka novel ini sebab elemen misteri dia.. Lama dah baca..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.