TV Show Review | The Idol Ramyeonators (2022) Episode 10 🍜

Monday 27 June 2022


Director : Na Young Seok
Writer : Na Young Seok
Cast : Choi Hyunsuk (Leader of Treasure), Park Jihoon (Leader of Treasure)
Production Company : tvN
Distributor : tvN, Channel Fullmoon Youtube account
Genre : Variety Show
Running Episodes : 11 episode& 2 bonus clip (21:02 minutes for episode 10)
Release Date : 15 April 2022 – 17 June 2022
Video : 


Episod terakhir The Ramyeonators Idol bersambung dari Episod 9 di mana Hyunsuk dengan Jihoon berkhemah di kawasan Gunung Baekdu di Inje. Hyunsuk dan Jihoon diarahkan untuk set up khemah supaya mereka berdua dan staff lain dapat tidur di situ dengan selesa. Betul lah Jihoon cakap dalam Episod 8 yang diorang memang tak pandai set up khemah. 3 jam habiskan masa untuk bina Casa de Bitteul Bitteul. 

Comel sangat Jihoon dengan Hyunsuk deco khemah diorang dengan Teulights di kiri dan kanan khemah. Bukan Teume je bawa Teulight pergi mana-mana tapi Treasure pun sama. Our heart is one gitewww. Untuk makan malam Hyunsuk dengan Jihoon kena masak sendiri supaya vibe berkhemah lebih terasa.  


Jadi Hyunsuk pilih untuk masak  gambas yang mak dia selalu masak dekat rumah. Jihoon pula masak dumpling dan juga jagung keju. Writer bagitahu cameramen akan balik pada jam 10 malam kemudian Hyunsuk dengan Jihoon kena rakam guna smartphone masing-masing. Hyunsuk dengan Jihoon ada masa selama sejam lebih sebelum cameraman balik kalau nak footage cantik.

Jihoon: Hyunsuk hyung now already know how to slice garlic.
Hyunsuk: There are so many things I try for the first time after The Idol Ramyeonators.


Masa dalam Treasure Map Season 1 Episode 15 dulu Jihoon yang ajar Hyunsuk macam mana nak potong bawang dengan sayur. Lepas masuk Rakkidol ni, Hyunsuk dah pandai buat sendiri dah walaupun ambil masa yang lama untuk prep. 

Dalam Episod 2 pun Junkyu bagitahu Hyunsuk ambil masa untuk berlatih memasak lepas habis dance practice ataupun lepas shooting. Orang lain dah tidur pun Hyunsuk masih berjaga. Hopefully YG Entertainment benarkan Treasure shoot Treasure Map 3 ataupun join lebih banyak variety show supaya diorang boleh belajar banyak benda sepanjang jadi idol. Dapat pengalaman dan dapat penonton lebih ramai juga dalam masa yang sama. 


‘I like it. Your cooking skills clearly improved.’ – Rakkidol staff

Sebelum tidur Hyunsuk dan Jihoon menyembang dengan staff yang tak balik rumah tentang pengalaman mereka sepanjang shoot Rakkidol. Ramyeon mana yang paling sedap antara semua ramyeon yang diorang makan atau masak sepanjang rancangan ni. 


Esok paginya Jihoon dengan Hyunsuk bangun untuk masak breakfast menggunakan ramyeon mengikut menu pilihan. Writer puji muka Jihoon tak kembang bila bangun pagi tapi maintain sama macam biasa. Bangun pagi dah boleh terus shoot dah tanpa perlu tunggu muka dia normal pun. Dekat dalam Treasure Map pun dah banyak kali nampak muka bangun tidur ahli Treasure. Asahi yang serabai pun tetap comel bila bangun pagi. Yoshi pun maintain comel. 

Jihoon masak Tomato Hangover Ramyeon sementara Hyunsuk guna dua bahan asas kalau buat hangover ramyeon iaitu tofu lembut dengan taugeh. Resipi Jihoon tak susah pun sebab dia masukkan sebiji tomato je. I pernah masak maggi ikut resipi Jihoon and yuppp, sedap! 


Untuk ramyeon Hyunsuk, belum pernah cuba lagi masukkan taugeh. So far, I pernah masak guna tofu lembut dengan telur je. Mungkin next time boleh guna taugeh pulak sebab taugeh rangup jadi bila makan tu rasa nikmat bila menguyah. 

Sedih betul bila tengok episod terakhir sebab dah tak ada peneman bila makan lepas ni. Semua episod best layan dan setiap episod juga lah kitorang tengok sambil makan ramyeon untuk elakkan terliur tahap gaban. Sebab rancangan ni juga dapat banyak resipi untuk ramyeon. Keluar dari kepompong Maggi juga sebab dah tahu nak guna Nongshim yang mana. 


Terima kasih kepada team The Idol Ramyeonators yang beri peluang kepada Hyunsuk dan Jihoon untuk belajar memasak dan cuba resipi baru setiap minggu. Thanks to Jihoon and Hyunsuk to for cheer us up on every weekend with their funny characters. 

‘Every making ramyeon was new to me, but now I feel more confident than ever before. It’s become my thing. It left us good memories.’ – Hyunsuk and Jihoon


1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.