TV Show Review | The Idol Ramyeonators (2022) Episode 1🍜

Sunday 26 June 2022


Director : Na Young Seok
Writer : Na Young Seok
Cast : Choi Hyunsuk (Leader of Treasure), Park Jihoon (Leader of Treasure)
Production Company : tvN
Distributor : tvN, Channel Fullmoon Youtube account
Genre : Variety Show
Running Episodes : 11 episode& 2 bonus clip (29:32 minutes for episode 1)
Release Date : 15 April 2022 – 17 June 2022
Video :


Selepas ramyeon test dalam Episod 0, team production contact Hyunsuk dengan Jihoon supaya practice untuk first shoot yang akan dibuat di Pantai Jukdo. Hyunsuk minta bantuan Yoshi untuk sediakan Bibim Men sebab anak sulung Treasure ni duduk satu dom dengan dia. Walaupun clumsy masa prepare menu dia tapi Yoshi approve Bibim Men sebab sedap. Sementara Jihoon pula prepare Jin Jjampong seorang diri di dorm dia. Bahan yang Jihoon guna kebanyakannya seafood yang segar. Dia yang masak, dia yang puji masakan dia sedap. 


Sampai je dekat Pantai Jukdo, Hyunsuk dengan Jihoon kena suruh tukar baju renang sebab diorang akan meluncur air. Aktiviti ni akan dikawal oleh peluncur terkenal, Jeonhoon Choi yang mempunyai pengalaman sejak 2014. Jihoon kata dia selalu meluncur air dekat Busan tapi angkat papan luncur pun dah gagal. Geleng kepala je Na PD tengok perangai dia. 


Jihoon : Why am I tired already? I’m done for the day. 
Na PD : Where did all your passion go? 
Jihoon : My passion dies pretty fast. 

Lepas dah berlatih selama 200 kali dengan instructor, diorang pergi dekat laut untuk meluncur. Kebetulan tengah hujan renyai masa tu jadi ombak besar sikit, sesuai lah untuk meluncur. Comel betul muka Hyunsuk bila berjaya seimbangkan badan atas papan luncur. Actually bukan pengalaman baru pun untuk Hyunsuk sebab Treasure pernah main luncur air masa diorang bercuti dekat Bali lepas shooting YG Treasure Box (2019). 


Na PD bagi cabaran memandangkan Hyunsuk dengan Jihoon dah boleh meluncur dengan bagus sebagai beginner. Mereka berdua perlu pergi ke rumah api dan patah balik ke pantai dalam masa 13 minit. Kalau berjaya, Na PD akan bagi daging mentah Korea masa BBQ nanti. Jihoon kata dia boleh buat dalam masa 10 minit je, lagi hebat dan pantas dari lifeguard. Berjaya ke tak diorang buat cabaran ni kena tengok sendiri lah dekat Channel Fullmoon Youtube account. 


Lepas selesai cabaran tersebut, Hyunsuk dengan Jihoon pergi ke khemah untuk masak ramyeon mengikut menu dan resipi mereka sendiri. Kesemua bahan mentah dah dibeli di pasar sebelum sampai ke Pantai Jukdo. 

Jihoon akan prepare ramyeon pedas dengan tofu lembut sementara Hyunsuk akan masak Kodolkodol, ramyeon dengan kerang dan juga beef brisket. Na PD sediakan dua Treasure box yang penuh dengan bahan masakan untuk mereka berdua. Kedua-dua resipi mereka berdua ada soju tapi Hyunsuk minta kebenaran Na PD untuk minum soju sebab muka masing-masing baby face walaupun dah cecah had umur. 

Jihoon : To proceed smoothly, remove the strings that are sticking out. Now is the next seafood. It’s Michael Tyson. Tyson’s shrimps.
Na PD : Tiger shrimps.


Antara kedua resipi ni, resipi Hyunsuk yang paling renyah walaupun bahan sikit sebab kekutan resipi Kodolkodol ni pada sos dia. I tak rasa I boleh prepare sos yang dia buat tu sebab ada bahan yang memang ada dekat Korea je. Tapi resipi dia lebih kurang maggi goreng lepastu gaul kerrang dengan sos dan daun kucai. Mungkin kalau perap kerang dengan sos Buldak lepastu perah limau Kasturi sikit dah jadi kot. 

Resipi Jihoon, Bbongto Ramyeon pula senang je sebab resipi dia lebih kurang Maggi Seafood ataupun Jjampong. Macam Jihoon cakap lah, resipi dia habiskan masa dekat part nak sediakan bahan je sebab nak siang semua bahan tapi bila masak tinggal campak je. I dah buat banyak kali resipi dia so dah boleh agak level sedap resipi tu macam mana. 


Sepanjang episod ni boleh dengar Na PD dengan crew lain tergelak tengok perangai Jihoon dengan Hyunsuk. Happy bila semua orang happy dengan diorang. Hyunsuk dengan Jihoon pun boleh spend time lebih banyak lepas penat jaga anak-anak since diorang eomma dengan appa Treasure. Kelakar bila Hyunsuk kata dia ambil masa 5 tahun nak faham perangai Jihoon. Cara dia membebel macam mak-mak sangat. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.