Movie Review | The Adam Project (2022)

Saturday 11 June 2022


Director : Shawn Levy
Writer : Jonathan Tropper, T.S. Nowlin, Jennifer Flackett, Mark Levin
Cast : Ryan Reynolds, Mark Ruffalo, Jennifer Garner, Walker Scobell, Catherine Keener, Zoe Saldaña
Production Company : Skydance Media, Maximum Effort, 21 Laps Entertainment
Distributor : Netflix
Genre : Science Fiction / Adventure / Action
Running Time : 106 minutes
Release Date : 11 March 2022
Trailer :


Bertemakan time-travel, The Adam Project arahan Shawn Levy menggunakan dystopia 2050 di mana juruterbang tentera udara, Adam Reed (Ryan Reynolds) pergi ke tahun 2022. Di sana dia mendarat di kawasan hutan di belakang rumahnya. Adam berjumpa dengan Adam (Walker Scobell) yang berumur 12 tahun bersama anjing peliharaannya, Hawking. 

Adam dewasa jelaskan yang dia perlukan ruang untuk berehat dan rawat kecederaan sebelum Maya Sorian (Catherine Keener) gagalkan misi untuk hancurkan mesin perjalanan masa. Mesin tersebut merupakan kejayaan terbesar dalam sejarah ilmu fizik dan kejayaan tersebut dicipta oleh ayahnya sendiri, Louis Reed (Mark Ruffalo). 


Walaupun Adam bangga dengan kejayaan tersebut namun dia hilang seorang ayah dan Maya mengubah dunia menjadi tempat untuk dia berkuasa. Adam perlu berpatah kembali ke tahun 2018 untuk mencari isterinya Laura Shane (Zoe Saldaña) dan mesin perjalanan masa. Tapi pengiraan dia kurang tepat dan berpatah ke tahun 2022. Nak kata masalah pun tak juga sebab dia boleh gunakan DNA Adam kecil untuk terbangkan jet dia. 

Happy tengok movie The Adam Project ni sebab pengarah bagi ruang dan peluang untuk Ryan Reynolds keluar dari karakter Deadpool dia. Masih ada karakter kelakar tu tapi lebih dewasa dan tenang, sesuai lah dengan watak Adam yang kehilangan ayah dan mengalami beberapa episod trauma dalam hidup dia sepanjang dia membesar di bawah jagaan Ellie Reed (Jennifer Garner). 


‘I think... I think it's easier to be angry than it is to be sad. And I guess, when I get older, I forget that there's a difference.’ – Adam Reed

Plot movie The Adam Project pun tampak menarik dan segar walaupun bersifat santai dan mudah dijangka perjalanannya. Kekuatan movie terletak pada dinamik dan chemistry Ryan Reynolds dengan Walker Scobell bercerita tentang kekurangan dan masalah hidup. Tak lah banyak sangat kreativiti yang ditonjolkan untuk mereka serlahkan kekuatan lakonan sebagai watak Adam remaja dan Adam dewasa tapi masih menarik untuk ditonton. 

Sinematografi Tobias Schliessler menggunakan teknologi dan kreativiti imaginasi untuk wujudkan suasana masa hadapan, tahun 2050. Mungkin ambil inspirasi dari Star Wars dengan kemunculan lightsaber. Babak stunts dan aksi antara highlights dalam movie genre sci-fi aksi terutamanya babak di hutan dengan makmal sains Maya Sorian. 


Ada beberapa tribute yang dimasukkan oleh pengarah Shawn Levy macam beberapa dialog yang diambil dari movie Deadpool. Watak pasangan Reed juga buat reunion bila Mark dengan Jennifer pernah berlakon dalam movie 13 Going on 30 (2004). Dekat hujung movie ada sticker Hulk dengan Deadpool dekat tong sampah. 

Selain dari tribute ni juga, kebanyakan pelakon merupakan pelakon utama dan sampingan untuk siri Marvel bila Ryan Reynolds adalah pelakon utama Deadpool, Mark sebagai Hulk, Zoe Saldana sebagai Gamora dan Jennifer pernah muncul dalam movie Daredevil. Well, I don’t know about anyone else but for me all these details got me smiling ear-to-ear.


Walaupun syok layan tapi ada beberapa kelompongan pada jalan cerita macam babak pistol ditarik ke arah magnet padahal pistol tu sepatutnya ditarik lebih awal lagi. Sama juga dengan babak Adam pergi ke tahun 2018 depan mata Maya sedangkan tujuan Laura stay sebab nak alih tumpuan. Kalau ikutkan bukan patutnya Adam dewasa pergi ke tahun 2017 sebelum mesin tu dicipta supaya lebih ada banyak masa untuk hancurkan mesin perjalanan masa? Kenapa pergi waktu mesin tu dah siap dibina dan tunggu beberapa tempoh masa yang singkat untuk lancarkan je? Kenapa Adam muncul di tahun 2022 tapi tak ada langsung mention pasal Covid-19? Hshshs


Despite all of that, this movie is cool and totally recommended to watch. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.