Movie Review | Hum Do Hamare Do

Saturday 30 October 2021

Director : Abhishek Jain

Writer : Prashant Jha

Cast : Rajkummar Rao, Kriti Sanon, Paresh Rawal, Ratna Pathak Shah, Aparshakti Khurrana

Production Company : Maddock Films

Distributor : Disney+ Hotstar

Genre : Comedy / Drama

Running Time : 129 minutes

Release Date : 29 October 2021

Trailer :


Selalunya konflik untuk pasangan yang nak berkahwin ni diorang akan susah cari tempat untuk majlis kahwin ataupun tarikh yang sesuai tapi movie terbaru dari Maddock Films arahan Abhishek Jain ni mempunyai masalah yang unik bila pengantin lelaki, Dhruv Shikhar (Rajkummar Rao) mencari ibu bapa palsu. 

Dhruv jatuh cinta dengan Anya Mehra (Kriti Sanon), freelance blogger yang datang untuk cover majlis perasmian peranti Jaadugar yang menggunakan VR untuk melawat keindahan destinasi pelancongan yang popular di India. Cinta berputik antara mereka berdua tapi masalah timbul bila Anya nak erkahwin dengan lelaki yang ada keluarga dan seekor anjing. 

Tak mungkin lah Dhruv nak berterus-terang tentang status anak yatim piatu dia dan kehilangan Anya. Overthinking buatkan dia tekad untuk cipta ibu bapa palsu dengan bantuan kawan baik dia, Shanty (Aparshakti Khurrana) melalui Shaadiram (Sanand Verma). Semuanya tak menepati cita rasa sehingga lah Dhruv termimpikan Premi (Paresh Rawal), penjaga dia masa kecil dulu. 

Awalnya Premi menolak tapi bila Deepti (Ratna Pathak Shah) setuju dengan plan tersebut, dia tak mungkin dapat tolak permintaan cinta mati dia. Semua plan Dhruv berjalan dengan lancar walaupun ada la hiccups sana sini tapi Deepti sempat pujuk supaya jujur saja dengan Anya tentang keluarga palsu ni. Macam mana kalau Anya dapat tahu? 

Kalau ikutkan betul lah apa yang watak Deepti risaukan tu, macam mana kalau Anya tahu? Sebelum kahwin mungkin lah boleh berlakon tapi lepas dah kahwin nanti macam mana? Masa majlis pertunangan tu takkan family Anya tak syak langsung kenapa saudara-mara Dhruv ni diam je dekat meja masing-masing? 

Cerita ni ada idea yang menarik tapi penceritaan tu merepek. Patutnya tak perlu pun masukkan saudara-mara tu sebab risky gila kot. Cakap je lah family diorang dah tak contact dengan saudara-mara lepas kes kahwin lari tu. Klimaks pun sengaja buat watak Dr. Sanjeev marah beria padahal tak ada lah sampai tahap scam pun. Lambat jugak untuk sampai ke klimaks ni tapi bila dah sampai, sekejap je dah reda balik sebab dah nak habis dah cerita dia. 

To be honest I dah jelak dah dengan jalan cerita movie terbitan Maddock Films sebab produser Dinesh Vijan guna template yang sama je. Hero dengan heroin bercinta lepastu si hero ada kawan baik yang setia susah dan senang tolong hero walaupun benda tu merepek – Luka Chuppi (2019), Arjun Patiala (2019), Roohi (2021).  Raj dengan Kriti pun macam dah terbiasa dengan template ni sebab setiap tahun ada movie diorang dengan Maddock. I tak kisah sangat dengan Kriti tapi sedihnya tengok talent Raj tersia dengan movie half baked macam ni. 

Bukan takat tak kelakar, elemen drama pun tak mendalam sedangkan watak Premi dan Deepti boleh dikembangkan lagi. In fact, pengarah boleh ubah highlight dari kisah cinta Anya-Dhruv kepada kisah cinta tak kesampaian Deepti-Premi. Chemistry diorang berdua lebih menyerlah dan lakonan yang dipersembahkan dari ekspresi muka dan pandangan mata. Konflik keluarga Anya pun terlampau singkat sedangkan masalah keluarga tu adalah babak pembuka mata kepada watak Anya dan penonton. 

Music album movie Hum Do Hamare Do karya composer duo Sachin–Jigar dengan lirik yang dikarang oleh Shelle ni biasa je except lagu Vedha Sajjeya masa majlis pertunangan Dhruv dengan Anya. Lagu tu bukan takat sarat dengan romantic vibe tapi syahdu jugak sebab relate dengan perasaan semua watak dekat majlis tu. 


Suka tengok dress warna krim yang Kriti Sanon pakai masa majlis pertunangan dia sebab ala princess. Terletak cantik pulak tu dekat Kriti yang tinggi lampai. Earrings warna ruby tu pun cantik sebab padan dengan dress dia. Decoration dekat majlis tu pun cantik sangat. Wardrobe team perform betul dalam movie ni sebab style Raj dengan Kriti cantik belaka. 

Movie Hum Do Hamare Do ni mungkin sesuai lah untuk tontonan santai sebab jalan cerita yang ringan yang dipaparkan. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.2 = 5.8/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.