Movie Review | There's Someone Inside Your House (2021)

Saturday 16 October 2021

Director : Patrick Brice

Writer : Henry Gayden

Cast : Sydney Park, Théodore Pellerin, Asjha Cooper, Jesse LaTourette, Diego Josef

Production Company : Atomic Monster, 21 Laps Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Teen / Crime / Mystery

Running Time : 96 minutes

Release Date : 23 September 2021 (Fantastic Fest), 6 October 2021 (United States)

Trailer :


Diadaptasikan dari novel There's Someone Inside Your House yang dikarang oleh Stephanie Perkins dan diterbitkan pada tahun 2017, movie ni berkisarkan tentang pembunuhan kejam yang berlaku di bandar kecil Nebraska. Watak utama, Makani Young (Sydney Park) berpindah dari Hawaii dan tinggal Bersama dengan neneknya di sana. 

Makani ada kisah silam hitam yang ingin dilupakan tapi tak sangka pula di bandar kecil ni terjadinya pembunuhan bersiri di mana mangsanya mempunyai dark secret yang disembunyikan dari pengetahuan orang lain. Macam pembunuhan pertama di mana Jackson (Markian Tarasiuk) dibunuh di rumahnya dengan kejam kerana pernah membuli seorang pelajar ketika sedang mabuk. 

Sebagai audience, hint yang kita dapat dari team production bila pembunuh tersebut mempunyai akses untuk hack IP Address para pelajar Osborne Hugh supaya boleh gali semua rahsia yang disembunyikan dan pembunuh memakai topeng muka 3D mengikut acuan muka mangsa dia. Means, bila dia nak bunuh Jackson, dia akan pakai topeng muka berupa Jackson. 

Memandangkan movie ni teruk dan dapat rating yang rendah baik dari critics ataupun audience so tak ada salahnya kalau I sepahkan spoilers dekat sini sebab jimat lah masa korang daripada layan movie merepek yang ditayangkan di Netflix. I layan sebab saja nak cari content untuk blog hshshs typical content creator ye dak? 

Okay, back to the paragraph where I mentioned pasal hint tentang pembunuh tu sebenarnya tu adalah spoiler terbesar untuk movie ni. Spoiler ni wujud pada first half movie lagi. Tak pasti lah penulis skrip ataupun pengarah yang tak bijak olah untuk sembunyikan misteri ni ataupun team production rasa target audience yang layan movie ni tak bijak sebab either way, kesimpulannya tetap tak bijak lah. 

Masa pembunuhan pertama lagi I dah tahu pembunuh ni adalah orang kaya dekat bandar Nebraska tu sebab 3D printer kau ingat murah ke? $4000 for one unit. Tu yang paling cikai tau. Udah le duduk dekat Nebraska, ingat penduduk dekat situ kaya beno ke nak beli printer cenggitu. Starbucks pun nan hado. Second hint pasal IP Adress tu pulak watak pembunuh tu yang mention tapi tu lah tak ada siapa pun yang ambik port sebab diorang lagi suka buat cara bangang dengan dedahkan rahsia masing-masing dekat party dengan harapan tak dibunuh. 

Dekat second half pengarah ada cuba untuk wujudkan kekeliruan kepada audience dengan cipta watak yang mempunyai kemungkinan sebagai pembunuh bersiri tapi tak cukup kuat. Kita dah ada hint yang pembunuh tu kaya due to 3D printer tapi watak suspek kedua ni miskin. Like, are you kidding me? You cannot just throw some facts and justify it with tons of crap. Sepatutnya dia buat lah watak suspek kedua tu kerja dekat kedai printing 3D ke apa sebab budak sekolah suka berparti dan guna costume so possible lah kalau diorang akan order topeng 3D. 

So I pun tak faham sebenarnya priority diorang ni dekat mana? Nak kata dekat pelajaran memang tak lah sebab semua pun jenis malas belajar. I tak rasa nak faham jugak karakter Makani Young ni sebab dia layan Ollie (Theodore Pellerin) macam sampah. Kenapa dia nak cuak dengan Ollie just because dia jumpa pistol dalam kereta boyfriend dia? Pembunuh bersiri tu bunuh pakai pisau bukannya pistol. 

Lain cerita lah kalau dia jumpa taser gun, boleh lah nak menggelabah sebab kawan dia Rodrigo (Diego Josef) kena bunuh dengan taser gun yang hilang dekat balai polis. Dia sebenarnya nak buang Ollie dari hidup dia je sebab tu cari alasan untuk lari. Merepek je perangai. 

Plot paling merepek dalam movie terbitan Atomic Monster dan 21 Laps Entertainment ni walaupun ada kes pembunuhan bersiri, polis tak tingkatkan keselamatan bandar tu. Penduduk dekat situ pun tak improve house protection. Kenapa politician (William MacDonald) tak jadikan kes pembunuhan sebagai batu loncatan dia untuk menang pilihanraya? Yakin benar diorang kalau tak ada rahsia boleh selamat. Rahsia tu cuma alasan untuk membunuh je sebab pembunuh bersiri memang akan cari jalan untuk puaskan nafsu membunuh dia. What’s the need to justify all the killings? Bullshit. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.2/10

5 comments

  1. Nasib baik tak tengok. Trailer pun nampak nau cam citer bebudak. Haha.

    ReplyDelete
  2. hint pembunuh pun bukan cikai adoi nasiblah malas nak tengok cite ni..haha

    ReplyDelete
  3. Heeee.. movie macam ni la buat orang paranoid lebih. Haha

    ReplyDelete
  4. Tengok trailer pun tak lalu nk teruskan, haha...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.