Movie Review | The Babysitter: Killer Queen

Saturday 16 October 2021

 

Director : McG 

Writer : Dan Lagana, Brad Morris, Jimmy Warden, McG

Cast : Judah Lewis, Emily Alyn Lind, Jenna Ortega, Robbie Amell, Andrew Bachelor, Leslie Bibb, Hana Mae Lee, Bella Thorne, Samara Weaving, Ken Marino.

Production Company : Wonderland Sound & Vision, Boies/Schiller Film Group

Distributor : Netflix

Genre : Teen / Black Comedy / Horror

Running Time : 101 minutes

Release Date : 10 September 2020

Trailer :


Lepas Cole (Judah Lewis) terselamat dari rencana jahat Bee (Samara Weaving) dan pengikut ajaran sesat yang lain, dia meneruskan kehidupan macam biasa. Masih lagi seorang loser dan bertambah teruk dipulaukan oleh rakan sekolah yang lain sebab tak ada seorang pun yang percaya cerita dia kecuali Melanie (Emily Alyn Lind). 

Archie (Ken Marino) dan Phyliss (Leslie Bibb) dah mula risaudngan keadaan anak mereka sampai nak daftarkan ke pusat rawatan psikologi. Bila Cole ternampak brochure tersebut, dia ambil keputusan untuk join Melanie ke boat party di Kawasan terpencil. Terkejut bila kejadian 2 tahun lepas berulang lagi bila Max (Robbie Amell), John (Andrew Bachelor), Allison (Bella Thorne) dan Sonya (Hana Mae Lee) muncul depan mata dia. 

‘OK, look, I... i know this is gonna sound crazy, but basically, they're a blood cult, and they made a deal with the Devil, and in exchange for their souls, they get any life they want.’ - Cole

No wonder lah polis tak jumpa mayat mereka semua sebab boleh menjelma balik walaupun dah meletup. Kalau sebelum ni Cole ada jugak lah strategi dan tahu dekat mana nak menyorok sebab kena serang dalam rumah sendiri tapi kali ni tak ada senjata dan tak kenal sesiapa. Nasib baik ada Pheobe (Jenna Ortega), pelajar baru di sekolah dia dan dipinggirkan kerana masalah juvana. 

Jalan cerita sekuel dari pengarah yang sama, McG agak pelik lah sebab kalau dia nak kata parents Cole dan pihak sekolah tak nak percaya pasal Bee dan pengikut ajaran sesat tu bila tak jumpa bukti, then takkan lah pihak polis tak siasat mana hilangnya 2 orang pegawai polis yang dihantar ke rumah Cole? 

I expect The Babysitter: Killer Queen terbitan Wonderland Sound & Vision dan Boies/Schiller Film Group ni akan jadi lebh menarik sebab penghasilan skrip dibikin oleh 4 orang penulis berbanding sebelumnya, The Babysitter (2017) cuma seorang sahaja. Production house pun dah bertambah sebab installment pertama dapat pujian dari critics dan penonton yang ramai. Tak sangka cerita dia mehhh je. Tapi boleh nampak yang Cole akan jatuh cinta dengan Pheobe sebab cara dan perangai dia sama sangat dengan Bee. Dia pun tak boleh move on lagi dengan Bee walaupun dia have crush dengan Melanie. 

But still I boleh maafkan sebab Judah Lewis makin handsome walaupun loser. I mean lepas tragedi tu dia tak rasa macam nak join martial art or something ke? Lagi satu, kenapa Bee dan kawan-kawan dia masih target Cole untuk dapatkan darah virgin sedangkan dia dah masuk alam remaja? Kalau Cole kebetulan ternampak upacara diorang lagi sekali mungkin logik sikit lah daripada bergantung pada possibility yang tipis. 

Since pengarah McG pernah jadi director untuk movie Terminator Salvation (2009), ada lah beberapa reference dalam beberapa babak. Sama dengan first installment, dalam The Babysitter: Killer Queen pun ada lagu dari band Queen berjudul Killer Queen di penghujung movie. Just like the previous, sinematografi memang cemerlang dan menghidupkan suasana ngeri dan seram. 

Walaupun sekuel kurang menyengat tapi tetap tunggu last installment sebab McG dah janji nak buat trilogy untuk franchise The Babysitter so I hope skrip untuk movie terakhir akan bertambah baik lah dan bukan makin merepek. Hopefully Cole akan jadi watak yang bad ass sebab dah dapat semangat dari Pheobe. Can’t wait!

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 6/10

1 comment

  1. ye ke tak best macam yang first. tapi tetap akan tengok sebab suka tengok Hanna Mae

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.