Movie Review | Chehre (2021)

Sunday 17 October 2021

Director : Rumy Jafry

Writer : Ranjit Kapoor, Rumy Jafry

Cast : Amitabh Bachchan, Emraan Hashmi, Annu Kapoor, Raghubir Yadav, Dhritiman Chatterjee

Production Company : Anand Pandit Motion Pictures, Saraswati Entertainment Private Limited

Distributor : Pen Marudhar Entertainment, Amazon Prime Video

Genre : Mystery / Thriller

Running Time : 139 minutes

Release Date : 27 August 2021

Trailer :


Filem arahan dan penulisan Rumy Jaffrey yang diadaptasikan dari novel German, A Dangerous Game hasil karya penulisan Friedrich Dürrenmatt dan diterbitkan pada tahun 1965. Sebelum Chehre ditayangkan, industry perfileman Marathi dah terbitkan Shantata! Court Chaalu Aahe (1971), industri Kannada dengan Male Nilluvavarege (2015) dan yang terbaru, industri Bengali yang menerbitkan Anusandhan (2021). 

Jadi konsep dan penceritaan bukan lagi sesuatu yang unik dan baru sebab dah berulang kali dibikin mengikut selera dan olahan kreatif para pengarah. But that’s okay lah sebab masih lagi baru untuk I sebagai penonton since I only watch Hindi films. Kalau dilihat pada poster dan trailer, Chehre menampilkan dua pelakon berbakat besar di Bollywood iaitu Amitabh Bachchan dan Emraan Hashmi. 

Cuma yang tak syoknya bila pengarah dan penulis adalah Rumy Jaffrey ditambah pula dengan Rhea Chakraborty sebagai pelakon sampingan. Kalau ikutkan tak nak tengok movie ni sebab ada Rhea since dia suspek utama dalam kes Sushant tapi disebabkan dia pelakon sampingan je dan watak dia tak penting mana pun, so I buat tak nampak je lah. Niat utama tengok movie ni sebab ni pertama kali Emraan Hashmi berlakon dengan Big B. 

Berbalik kepada filem Chehre, ceritanya ringkas bila Sameer Mehra (Emraan Hashmi) terkandas dalam ribut salji kemudiannya terjumpa dengan Paramjeet Singh Bhuller (Annu Kapoor) yang dalam perjalanan menuju ke rumah tamu milik kawan baik dia, Hakim Jagdish Acharya (Dhritiman Chatterjee). Di sana Sameer berjumpa dengan Anna (Rhea Chakraborthy), pembantu di rumah tersebut, Joe (Siddhanth Kapoor) yang bekerja sebagai penjaga, Hariya Jatav (Raghubir Yadav) peniup seruling dan Lateef Zaidi (Amitabh Bachchan).

Ikutkan Sameer hanya nak menumpang untuk bermalam di situ sementara ribut salji reda tapi dia terpaksa ikut bermain permainan mock trial oleh Lateef dan yang lain. Mereka semua handal dalam ilmu perundangan dan Lateef adalah salah seorang peguam jenayah yang terkenal di Delhi. Syarat permainan nampak mudah tapi makin lama makin banyak rahsia Sameer yang berjaya dibongkarkan sehinggalah dia bertindak untuk melarikan diri dari rumah tamu tersebut. 

Genre movie ni thriller tapi momentum flat disebabkan kebanyakan babak bergantung dengan perbualan dramatik di antara kesemua watak yang terlibat. Ada babak yang menarik tapi tak cukup kuat untuk buat kita berminat untuk tahu kenapa dan mengapa sekumpulan pesara petugas perundangan bertindak sedemikian. Boleh jadi diorang bosan atau mungkin diorang gila. 

Filem ni patutnya dipendekkan lagi durasinya terutamanya pada closing argument dalam mock trial tu. Big B macam try hard sangat nak tambat emosi penonton dengan cerita syahdu yang tak berkaitan pun dengan kes selama 13 minit. Hakim pun seolah-olah berpihak dengan dia sejak awal perbicaraan. Sama juga pada intro scene bila Big B bersyarah panjang tentang rupa dan identiti. What a bore. Mungkin Big B dah boleh keluar dari watak melankolik sebab watak Lateef dah mengikut karakter Big B yang sebenar. 

Nasib baik watak Sameer bagus walaupun dialog dia ada kalanya mintak penampar. Dah la tak syak something fishy langsung dari awal sampai habis. Patutnya masa dia tengok papan tanda ke Delhi ada dua arah dengan beza jarak 2km tu dah boleh pertikaikan dah. Lepastu mengeluh pasal jalan shortcut yang malang. Masa Ana gelak tu pun patutnya dia dah patut pelik dah kenapa cringe benar bunyinya. Dah la suka lukis gambar ngeri. 

Kelemahan terbesar yang kedua dalam movie Chehre bila visual nampak seperti kartun sebab kebanyakan scene salji bergantung sepenuhnya dengan green screen. Mungkin sebab nak menghidupkan suasana ribut salji tapi kalau tak mampu buat je lah cara tak mampu kan? Daripada membazir duit laburkan dekat CGI tapi hasilnya buruk dan mencacatkan cerita. 

Plot percintaan pada second half agak merepek dan terlampau ringan diceritakan sedangkan boleh jadi konflik berat dan menarik. Lakonan Krystle D'Souza memburukkan lagi keadaan dan begitu lah juga lakonan Rhea. Rasa nak skip je setiap kali dua pelakon ni muncul sebab harapkan muka semata je tapi bakat tak ada langsung. Kesian Emraan penat nak kena cover semua scene dengan diorang berdua ni. 

Sayang lah movie ni jatuh dekat tangan pengarah Rumy Jafry yang tak ada kredibiliti sebagai pengarah apatah lagi pada genre thriller. Kalau movie Chehre ni dibikin oleh Shoojit Sircar ataupun Sujoy Ghosh, mungkin end product lebih mantap. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.2, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 2.9/10

1 comment

  1. sayang bila movie yang patutnya boleh jadi okay, flop disebabkan pengarah yang tak best..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.