Movie Review | Hostage : Missing Celebrity

Sunday 31 October 2021

Director : Pil Kam-sung

Writer : Pil Kam-sung

Cast : Hwang Jung-min, Lee Ho-jung, Ji Nam-hyuk, Jung Jae-won, Ryu Kyung-soo, Lee Kyu-won, Lee Yoo-mi, Park Sung-woong

Production Company : Next Entertainment World 

Distributor : Next Entertainment World

Genre : Action / Thriller

Running Time : 94 minutes

Release Date : 18 August 2021

Trailer :


Hwang Jung-min antara pelakon lelaki yang top dalam industri perfileman Korea Selatan. Kalau ada dia sebagai pelakon, para produser boleh tarik nafas lega sebab filem dia dijamin akan dapat kutipan setinggi 10 juta won. Lepas menghadiri press conference mengenai movie terbaru dia, Jung-min minta untuk pulang sendiri ke rumahnya. 

Dalam perjalanan dia terjumpa dengan 3 orang lelaki yang kurang ajar. Dalam situasi tersebut dia cuma berpura tenang supaya tak merosakkan imej dan popularitinya. Malangnya dia diculik dan dibawa ke rumah yang terletak jauh di dalam hutan. Sangkaan dia semua tu hanyalah prank dari peminat fanatik meleset bila Choi Ki-wan (Kim Jae-beom) tunjuk video pemilik kedai yang dibunuh akibat gagal bayar wang peras ugut. 

Jung-min diberi masa selama 24 jam sahaja untuk bayar sebanyak 5 billion won untuk dilepaskan sebelum pihak polis dapat tahu kehilangan selebriti terkenal tersebut. Sementara Ki-wan geledah rumah Jung-min untuk mencari kad debit, pelakon tersebut cuba melengahkan masa dan mencari helah untuk selamatkan diri dari sekumpulan penculik yang kejam. 

Movie penulisan dan arahan Pil Kam-sung ni adalah official remake dari movie China, Saving Mr. Wu arahan Ding Sheng yang diterbitkan pada tahun 2015. Memandangkan tak pernah tengok movie original, I buat review bersandarkan pada movie ni semata lah sebab naskhah ni sendiri diberikan sentuhan dan olahan yang kemas dan mendebarkan. Tak hairan lah kalau movie genre action thriller ni dijemput ke Hawaii International Film Festival, Paris Korean Film Festival dan US Fantastic Fest. 

Walaupun pelakon Hwang Jung-min lakonkan watak dirinya sendiri tapi tetap ada cabarannya juga sebab ni situasi pertama Hwang Jung-min diculik dan bertarung dengan sekumpulan penjenayah. Nama dan popularitinya sahaja yang sama tapi karakter ada perbezaan bila terlibat dalam situasi mencemaskan. Tak semua orang yang datang untuk tolong tu datang seikhlas hati. Rata-ratanya datang sebab nak tumpang popularity dan kerana duit juga. Scene Jung-min kena heart attack tu saspen jugak lah sebab nampak real sangat walaupun Yeom Dong-hun (Ryu Kyung-soo) syak dia cuma berlakon. 

Masa tengok penjenayah ni culik Jung-min macam pelik jugak lah sebab high risk kot tangkap pelakon terkenal yang tengah aktif promote movie. Dia hilang sekejap pun manager dia boleh kesan ada sesuatu yang tak kena. Beria pulak tu si Ki-wan geledah rumah Jung-min macam sengaja nak tarik perhatian tapi sebenarnya tak nak. 

Masa scene Jung-min berlawan dengan Saet-byeol (Lee Ho-jung) pun geram sebab pelakon tu tak ambil peluang untuk tembak Dong-hyun tapi lari ke dalam hutan. Kenapa nak susahkan diri sedangkan dia boleh tembak lepastu lari dengan kereta penjenayah tu. Dia masuk hutan macam lah dia kenal selok-belok hutan tu. 

Dua scene ni mungkin kelemahan pada naskhah debut Pil Kam-sung tapi dia tebus balik dekat hujung cerita dengan action stunt yang lebih mantap. Kira dia tahu lah selera peminat movie action thriller ni macam mana walaupun agak berisiko suntingan yang dibuat tu. Nasib baik lah genre action ni tak dipandang sangat plot ceritanya. 

Sinematografi yang dipaparkan tampak menarik dengan transition yang dibuat untuk menghidupkan suasana misteri terutamanya pada kawasan hutan yang sebenarnya adalah kem askar di Gandong-myeon. 

Personally I think pengarah perlu kembangkan lagi watak dan peranan pihak polis sebab inspektor polis perempuan tu nampak bijak tapi tak diberikan ruang untuk menyerlah. Cepat sangat dia kena tembak padahal dia boleh je fight dengan Dong-hyun sementara tunggu Ki-wan datang. Walaupun movie ni ada kelemahan dia tapi kekuatan lakonan Hwang Jung-min tinggalkan impak dan trauma yang mendalam. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 7.6/10

1 comment

  1. mcm best je bila baca review ni. ok nanti nak tgk la

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.