Movie Review | Sanak (2021)

Sunday 17 October 2021

Director : Kanishk Varma

Writer : Ashish Prakash Verma

Cast : Vidyut Jammwal, Rukmini Maitra, Neha Dhupia, Chandan Roy Sanyal

Production Company : Zee Studios, Sunshine Pictures

Distributor : Disney+ Hotstar

Genre : Action / Drama

Running Time : 117 minutes

Release Date : 15 October 2021

Trailer :


Lepas kejayaan dan penerimaan positif movie Khuda Haafiz (2020), kali ni Vidyut Jammwal muncul lagi di platform yang sama dengan movie Sanak (Madness). Dalam Khuda Haafiz, ramai yang kecewa sebab tak banyak babak aksi dari Vidyut sedangkan dia baru je lepas buat kolaborasi dengan Tony Jaa. Jadi kali ni dia topup balik dengan watak dia sebagai MMA trainer menentang sekumpulan pengganas di sebuah hospital. 

Selepas 3 tahun berkahwin, Anshika (Rukmini Maitra) terpaksa melakukan pembedahan jantung sebelum tiba-tiba berhenti tanpa sebarang simptom. Pembedahan tersebut berjaya dan Vivaan Ahuja (Vidyut Jammwal) dalam perjalanan untuk buat pembayaran terakhir dan ambil ubat di farmasi. Dalam masa yang sama sekumpulan pengganas yang diketuai oleh Saju (Chandan Roy Sanyal) masuk ke hospital dan tutup semua laluan masuk dan keluar. 

Vivaan yang berada di basement terpaksa mencari jalan untuk naik ke tingkat 9 untuk selamatkan Anshika tanpa dicederakan oleh ahli-ahli pengganas yang berjaga di setiap tingkat. ACP Jayanti Bhargav (Neha Dhupia) ditugaskan untuk kes tersebut dan mengetahui anak perempuan dia dipakaikan vest yang sarat dengan bom buatan. Permintaan mereka mudah, lepaskan Ajay Pal Singh (Kiran Karmarkar) dan sediakan sebuah bas juga sebiji helikopter dalam masa 1 jam. 

Jalan cerita movie Sanak arahan Kanishk Varma boleh dijangka dan ringkas sahaja sebab genre aksi jadi tak lah fokus sangat dengan plot dia. Tapi beberapa persoalan muncul juga bila watak Vivaan ada kelemahan setiap kali diserang nervous attack or body shutdown. Tak tahu apa punca badan dia jadi macam tu tapi yang audience boleh tahu dia perlukan gula untuk kembali normal. 

Mungkin penulis Ashish Prakash Verma patut buat flashback atau cukup dengan monolog. Macam geram pulak bila tengok badan dia jadi macam tu bila penulis nak dia jadi macam tu untuk tambahkan elemen saspen dan drama pada beberapa babak. 

I faham kalau Vidyut nak gerak solo dalam movie ni dengan tapau semua pengganas tapi buat cerita tu biarlah logik sikit. Dalam satu babak ACP Jayanti arahkan supaya 2 orang sniper di hadapan bangunan hospital untuk tahu apa yang berlaku tapi tak ada susulan langsung dari sniper tu. Sama jugak lah dengan babak dia suruh pakar IT cari maklumat ataupun try hapuskan network jammer. Takkan lah orang government kalah dengan villain padahal berapa minit je orang tu boleh hack sistem hospital bila sekuriti dia lemah. Pasukan komando pun entah pergi mana. 

Watak Anshika tu kalau penulis nak buat dia tak function, buat la fizikal dia lemah sampai perlukan orag untuk papah bila berjalan. Dah la muka tak pucat langsung dengan kening terletak, rambut pun boleh curl. Wahhh letops kau eh duduk hospital. Masa Vivaan tengah bergelut dengan Saju tu dia menjerit je lah tak sudah. Ambik la screwdriver tikam la leher Saju tu. Pegang kaki Vivaan buat apa, kalau dia jatuh, semua pun jatuh. Apoooo

Sinematografi dari Pratik Deora membuatkan stunt choreography yang Vidyut paparkan dalam movie nampak kemas, tangkas dan tajam. Dia tak brutal macam franchise Commando ataupun Junglee tapi syok je nak layan. Music album Sanak best tapi kebanyakan lagu diorang buat untuk promo je.  Lagu romantik dari Jubin Nautiyal berjudul Suna Hai je ada dalam movie. 

Chemistry Rukmini dengan Vidyut comel lah tapi dua-dua pun tak mampu nak deliver babak emosi dengan bagus. Pendek kata movie ni untuk Vidyut fight dari awal sampai habis je. Untuk fans Vidyut macam I memang layan lah haha

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.