Movie Review : Kahaani (2012)

Friday 18 December 2020

Director : Sujoy Ghosh

Writer : Sujoy Ghosh

Cast : Vidya Balan, Parambrata Chatterjee, Nawazuddin Siddiqui, Indraneil Sengupta, Saswata Chatterjee, Colleen Blanche

Production Company : Boundscript Motion Pictures

Distributor : Viacom 18 Motion Pictures, Pen India Limited

Genre : Crime / Mystery / Thriller

Running Time : 122 minutes

Release Date : 9 March 2012

Trailer :

Kisah bermula bila penumpang metro di bandar Kolkata meninggal dek kerana gas beracun yang pecah di dalam koc tersebut. 2 tahun kemudiannya Vidya Bagchi (Vidya Balan), software engineer datang ke Kolkata untuk mencari suaminya, Arnab Bagchi (Indraneil Sengupta) yang hilang selepas ke Kolkata untuk projek khas di bawah National Data Center (NDC). 

Pegawai polis Satyoki "Rana" Sinha (Parambrata Chatterjee) tawarkan diri untuk bantu Vidya bila kesian tengok keadaan dia yang sarat mengandung. Malangnya, bila Vidya dan Rana pergi ke NDC, nama Arnab Bagchi tak ada pun dalam staff record. Tapi pegawai HR, Agnes D'Mello (Colleen Blanche) bagitahu yang muka Arnab seiras dengan muka Milan Damji. Anehnya pop-up box restricted muncul bila dia cuba access file Milan. 

Vidya syak ada something yang tak kena atau mungkin suami dia terperangkap dalam situasi yang buruk bila muka Arnab seiras dengan Milan. Tak lama kemudian Vidya dapat tahu yang Agnes ditembak mati di rumahnya.  Muncul pula pegawai Intelligence Bureau (IB), A.Khan (Nawazuddin Siddiqui) dari Delhi cuba yakinkan Vidya untuk pulang sebab nyawa dia mungkin dalam bahaya. 

Geram dengan kedegilan Vidya, A.Khan dedahkan bahawa Milan Damji adalah bekas ejen IB yang menjadi dalang kepada tragedi gas beracun dalam metro.  Apa kaitan Arnab dengan Milan dan berjaya tak Vidya cari suami dia, kena tengok sendiri lah movie arahan Sujoy Ghosh ni dekat Netflix. 

Movie Kahaani penuh dengan elemen saspen, misteri dan thriller dengan skrip yang menggambarkan kekuatan dewi Durga menumpaskan syaitan bernama Mahishasura. Bila ada movie dengan original skrip macam Kahaani memang susah nak predict apa akan jadi seterusnya. Macam scene Bob Biswas (Saswata Chatterjee) jumpa dengan Vidya ataupun scene Rana dapat tahu helah beberapa watak. 

Sujoy Ghosh paparkan kehidupan realiti rakyat Kolkata dan inspired dari kebanyakan scene dalam movie arahan Satyajit Ray. Macam contoh scene Vidya dan Rana dalam teksi diinspirasikan dari movie Aranyer Dinratri (1970) supaya penonton rasa dekat dengan dua watak ni bila mereka berbincang atau bercerita perihal Arnab mahupun bandar Kolkata. Thanks to Setu for make it genuine, raw and beautiful at the same time. 

Music score gubahan duo Vishal–Shekhar dengan lirik yang ditulis oleh Vishal Dadlani, Anvita Dutt dan Sandeep Srivastava. Untuk menghidupkan suasana dan mood  Kolkata, penyatuan muzik dan lirik antara Hindi dan Benggali macam lagu Aami Shotti Bolchi. Screams Kolkata inside out.

 

Bukan setakat jalan cerita movie ni ada plot twist yang mindblowing malah promo strategy pun kreatif jugak bila Vidya Balan pergi ke stesen keretapi, berjalan sana sini pegang poster Arnab Bagchi. Dia tanya ramai orang ada nampak tak suami dia. Dari tahun 2012 sampai sekarang I still ingat promo strategy dia. Power! 

Boleh kata movie Kahaani ni antara movie thriller terbaik dari Bollywood even Sujoy Ghosh menang Best Director dan Vidya Balan menang Best Actress Filmfare walaupun bersaing hebat dengan Priyanka Chopra dalam movie Barfi! pada masa tu. Di National Award pula movie Kahaani menang Best Screenplay (Original), Best Editing dan Nawazuddin Siddiqui menang Special Jury award. 

Disebabkan naskhah Kahaani yang cemerlang baik di India mahupun worldwide, tourism di Kolkata pun meningkat especially Monalisa Guest House – guest house Vidya dalam movie ni sepanjang berada di Kolkata. Even filmmakers pun tertarik untuk buat lebih banyak movie berlatarbelakangkan Kolkata sebab dah bosan dengan scenery Mumbai dan Delhi. Rasanya dah bagi banyak sebab dah kenapa you guys kena tengok movie epic ni. Please watch at Netflix okay ;)

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

6 comments

  1. Ok masuk list cerita ni. Awak cerita sikit-sikit, rasa nak tengok berkobar-kobar. Hihi. TQ for your sharing :)

    ReplyDelete
  2. nampak best juga movie ni, nak juga apa jadi pada suami dia..

    https://www.tiarasaphire.com/2020/12/drama-jepun-alice-in-borderland-2020.html

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.