Movie Review | Animal (2023)

Wednesday 6 December 2023

 

Director: Sandeep Reddy Vanga
Writers: Sandeep Reddy Vanga, Pranay Reddy Vanga, Saurabh Gupta
Cast: Ranbir Kapoor, Anil Kapoor, Bobby Deol, Rashmika Mandanna, Tripti Dimri
Production Companies: T-Series Films, Bhadrakali Pictures, Cine1 Studios 
Distributors: AA Films, E4 Entertainment, Sri Venkateswara Creations, KVN Productions
Genre: Action / Romance
Running Time: 201 minutes
Release Date: 1st December 2023
Trailer:


Junior Balbir Singh (Ranbir Kapoor) sentiasa menganggap ayahnya, Balbir Singh (Anil Kapoor) sebagai hero dalam hidup meskipun sukar meluangkan masa bersama kerana sibuk dengan kerja di syarikat Swastik Steel Corp. Walaupun dia merupakan anak kedua dari tiga beradik, tak menghalang dia untuk mengambil alih tugas ayahnya untuk menjaga ibu, kakak dan adik perempuannya di rumah. 

Bagi Junior dia merupakan alpha yang menjaga dan memburu tapi di mata ayahnya, Junior tak ubah seperti penjenayah apabila dia berani membawa senjata api ke kolej apabila dapat tahu Reet Singh (Saloni Batra) diganggu di sekolah. Balbir hantar anak lelakinya ke US setelah kejadian tersebut. 

Menginjak dewasa juga perangainya tak berubah malah semakin ganas kerana geram dengan abang iparnya, Varun Pratap Malhotra (Siddhant Karnick) yang banyak mengendalikan urusan bisnes Swastik Steel Corp. Bukan saja menjadi orang yang dipercayai Balbir, malah mendapat jumlah saham yang besar dalam syarikat tersebut. 


Junior yang kecewa dengan keputusan ayahnya, bawa diri ke Virginia dan hidup bersama isterinya, Geetanjali (Rashmika Mandanna). Setelah 8 tahun, mereka sekeluarga pulang ke Mumbai apabila Balbir Singh ditembak sebanyak dua kali di padang golf. Dari situ Junior mencari dalang di sebalik pembunuhan tersebut kerana hanya orang terdekat saja yang tahu gerak-geri Balbir Singh. 

Filem Animal yang bertemakan balas dendam menggunakan naratif non-linear di mana flashbacks silih berganti sepanjang 3 jam dan 21 minit. Bukan saja konflik daddy issues diketengahkan malah konflik pergelutan dalaman yang tercetus selama 3 generasi untuk merebut posisi dan keuntungan dalam syarikat Swastik Steel Corp. 

First half, pengarah Sandeep Reddy Vanga perkenalkan watak Junior dari kecil hingga berkahwin dengan isterinya kemudian mencari pembunuh Balbir Singh sementara di second half pula, dia akan bertemu dengan sepupunya, Abrar Haque (Bobby Deol), Asrar Haque (Babloo Prithiveeraj) dan Abid Haque (Saurabh Sachdeva). 


Walaupun pace filem bergerak laju dengan sub-plot dan music album yang menarik namun ada banyak babak yang dirasakan tidak perlu. 2 elemen utama dimasukkan dalam Animal adalah adegan seksual antara Junior bersama Geetanjali dan Zoya (Tripti Dimri) juga elemen ganas yang ekstrem untuk menggambarkan dominant and alpha traits dalam DNA Junior. 

Ikutkan durasi asal adalah 229 minit tapi pengarah terpaksa buang beberapa babak sebab dah terlampau panjang. Masa tengok filem Animal pun perasan lah ada banyak babak yang dipotong sebab tak sesuai dengan tontonan rakyat Malaysia. Mungkin nanti dalam Netflix akan muncul lah scenes yang dipotong tu. 

Masa tengok trailer I expect akan ada banyak emotional scenes sebab melibatkan konflik antara anak dan ayah sebab dekat first half masa Junior sentap bila Balbir kata dia buat perangai sebab sedih saham syarikat dapat dekat Varun. Tengok babak tu pun dah menangis dah sebab I pun ada daddy issues, I faham bila Balbir dismiss emotional feelings tu, faham juga bila Balbir terus hantar Junior ke US supaya berdikari walhal tak buat salah pun. Sayangnya, makin lama konflik tu makin tenggelam dalam dunia alpha dan revenge mission Junior. 



Sakit hati juga bila Junior curang dengan Zoya tapi justify perbuatan dia dengan berpura-pura tertipu dengan muslihat musuh. Dekat first half, penulis tunjuk watak Junior sebagai alpha yang setia dan protective tapi dekat second half, dia dah jadi sampah dah. Berbeza lah dengan filem Kabir Singh (2019) yang mempunyai dominant trait yang sama dengan Junior tapi berpegang teguh dengan prinsip sendiri. Watak antagonis pula dipaparkan sebagai Muslim yang gila seks and barbaric, suatu pandangan prejudis yang dah lama ditanamkan sejak dulu. 

I really not recommend this movie especially for women and Muslim due to its content. Lakonan barisan pelakon semuanya bagus terutamanya Ranbir Kapoor sebagai watak utama. Dia deliver watak Junior sebaiknya, sama seperti visi penulis dan pengarah tapi visi tu terlampau kotor untuk ditonton, a toxic symphony between misogyny and violence. Memang filem ni tak glorify any character tapi tak ada mesej yang dibawa pun even jalan cerita pun berterabur. Pihak autoriti memang tak wujud dalam dunia Animal. 


By the way, Ranbir Kapoor looks so cool on his bike. Style dia sama dengan style Sanjay Dutt era 80-an dulu. Mungkin sebab Ranbir pernah berlakon sebagai Sanjay Dutt dalam filem Sanju (2018), sebab tu juga lah dia jadi pilihan utama Sandeep Reddy Vangga. Goosebumps bila dia menjerit dalam babak recreate scenes dengan Balbir tu. Tak sangka pelapis Sanjay Dutt ialah Ranbir Kapoor. No one saw that coming. 

Memandangkan filem Animal ada romantic scenes, Ranbir sebagai hero Romeo berjaya deliver on-screen chemistry dengan Rashmika Mandana dan Tripti. Lega tengok Ranbir tak repeat on-screen jodi seperti sebelum ni walaupun dia selesa dengan beberapa co-star. Bukan saja dia selesa bereksperimen dengan genre dan watak yang kompleks, malah chemistry dengan heroin juga. 

A bit disappointed bila tengok screentime Tripti sikit padahal production team jual nama dia dulu untuk promote filem Animal. But still, lakonan dia menyerlah dalam ruang yang terhad. Sebab muncul dalam filem ni, Tripti dah jadi National Crush menggantikan Disha Patani. Hopefully Tripti akan dapat lebih banyak movie offer untuk commercial films since dia dah proved her talent dalam critical acclaim movies macam Laila & Majnu (2018) dan Bulbbul (2020)

Untuk action scenes, Ranbir dan Bobby Deol tak lah ada koreografi tertentu sebab fight biasa je. Kebanyakan masa banyak gunakan senjata seperti pisau, kapak, senjata api, grenade dan yang terpaling over, ialah machine gun yang dibikin khas untuk filem Animal seberat 500kg. Music score dan screenplay mainkan peranan penting dalam membantu memberi impak dari segi screenplay dan adrenaline rush dalam beberapa fighting scenes. 

Disebabkan sambutan hangat, hint di credit scenes mungkin akan ada sekuel kepada pergelutan dalaman keluarga Singh ni. Not sure lah nak tengok ke tak tapi yang pastinya bukan di pawagam lah.
 
1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0.3 = 5.8/10

1 comment

  1. nice review... seperti biasa juga lah, sis dah lama tak tengok filem

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.