Movie Review | MALBATT: Misi Bakara (2023)

Saturday 30 December 2023


Pengarah: Adrian Teh
Penulis Skrip: Adrian Teh, Ashraf Modee Zain 
Pelakon: Bront Palarae, Shaheizy Sam, Hairul Azreen, Zahiril Adzim, Iedil Dzuhrie Alaudin, Adlin Aman Ramlie, Tony Eusoff, Fauzi Nawawi, Syazwan Zulkifly, Dafi Ismail Sabri, Taufiq Hanafi, Nafiez Zaidi, Gambit Saifullah, Dini Schatzmann, Theeban G, Safwan Nazri, Ikhram Juhari 
Syarikat Produksi:  Berjaya Pictures, ACT 2 Pictures, Fast Bikes, Golden Screen Cinemas, Astro Shaw
Pengedar: GSC Movies (Malaysia), Clover Films (Singapura), Golden Village Pictures (Singapura)
Genre: Aksi / Drama / Thriller
Durasi Tayangan: 131 minit
Tarikh Tayangan: 24 Ogos 2023 (Malaysia & Singapura)
Trailer:


Filem MALBATT: Misi Bakara adalah filem yang dinanti-nantikan sejak pengumuman rasmi dibuat oleh Adrian Teh kerana filem yang berlatarkan perang saudara di Somalia pada tahun 1993. Kalau sebelum ni filem Hollywood dibikin untuk menceritakan operasi Black Hawk Down lantas mengangkat keberanian tentera Amerika, MALBATT pula diterbitkan dengan harapan menceritakan kehebatan anggota 19 Rejimen Askar Melayu Diraja yang banyak membantu dalam misi tersebut. 

"Filem ini mustahak untuk betulkan fakta. Black Hawk Down tunjukkan Amerika Syarikat sebagai hero tetapi kita tahu askar Malaysia adalah hero sebenar.” – Adrian Teh

Filem bermula dengan pasukan Malaysian Peacekeeping Battalion (MALBATT) berjaya menyelamatkan beberapa jurnalis CNN dan juga tebusan lain yang ditangkap oleh Hassan dan konconya. Operasi tersebut diketuai oleh Leftenan Dahari (Zahiril Adzim) dari Tim Tempur Kompeni Bravo. 


Baru sahaja berehat dari operasi tersebut, Tim Bravo ditugaskan untuk menyertai operasi menyelamat beberapa orang tentera Amerika yang terperangkap di Pasar Bakara, Mogadishu, ibu negara Somalia, bersama tentera Pakistan dan juga Amerika. Mereka perlu membawa pulang kesemua tentera yang terperangkap sama ada hidup atau mati. Kolonel Rahman (Adlin Aman Ramlie) hantar Tim Bravo kerana tanggapan awalnya cuma operasi menyelamat biasa. 

Setelah sampai di markas untuk bertemu dua pasukan tentera dari Pakistan dan Amerika, batallion RAMD terkilan kerana hanya sebahagian dari mereka akan sertai misi tersebut kerana tentera Amerika perlukan APC (Armoured Personnel Carriers) dari tentera Malaysia. Mejar Osman (Fauzi Nawawi) cuba berbincang dengan Kolonel Rahman supaya benarkan kesemua Tim Bravo turut serta kerana mereka lebih cekap berbanding tentera Amerika. Malangnya Kolonel Rahman bertegas supaya bertindak mengikut arahan yang dikeluarkan oleh UNOSOM (United Nations Operation in Somalia). 

Pace filem Malbatt bergerak laju dengan kebanyakan babak menceritakan keadaan semasa di Pasar Bakara di mana ketegangan berlaku antara pihak tentera dan juga militan Somalia yang mengepung dari setiap sudut. Seram bila tengok keadaan tu sebab tak pasti semua senjata yang dibekalkan tu cukup atau tidak sepanjang misi. Belum masuk part tentera Pakistan lari dari misi sebab takut. Dalam APC tu sendiri tegang dengan perbalahan tentang strategi antara tentera Malaysia dengan tentera Amerika. 

Babak aksi pula lebih banyak pada penggunaan senjata dan juga Condor APC jadi tak lah rasa seronok sangat untuk elemen ni sebab aksi yang berulang. Since filem ni diambil dari situasi sebenar jadi tak banyak lah boleh komen untuk elemen ni. 

To be honest filem MALBATT: Misi Bakara terasa kurang padu penulisannya berbanding dua karya sutradara Adrian Teh sebelum ni – PASKAL (2018) dan WIRA (2019). Mungkin kerana sentuhan penulisnya sebab dua filem tersebut pandai tackle emosi dan penceritaan yang lebih detail. Sayang lah untuk filem yang lebih besar dan lebih mendalam sentimental valuenya, penulis Anwari Ashraf digantikan dengan penulis lain. 


Kekurangan filem MALBATT: Misi Bakara bila kita tak jelas apa sebenarnya yang berlaku di Somalia. Perang saudara yang tercetus kerana apa. Kenapa Malaysia terlibat dalam perang saudara tersebut, kenapa watak Lans Koperal Ramlee (Shaheizy Sam) dan Lans Koperal Pok Nik (Nafiez Zaidi) perlu bertahan hingga matahari terbit dalam operasi Black Hawk Down. Betul, kita boleh Google lepas tengok filem tapi filem MALBATT guna konsep edutainment jadi perlu sangat untuk penonton jelas dengan situasi perang ni. 

Babak antara RAMD dan keluarga masing-masing pun tak diberikan ruang sedangkan elemen drama yang paling kuat datang dari situ. Macam PASKAL yang masukkan beberapa watak keluarga dan babak pengorbanan. Cliché tapi perlu kalau itu ramuannya sebab penonton dekat Malaysia ni lebih cenderung ke arah drama. 


Tak sempat untuk kenal kesemua watak pun antara punca tak ada connection dengan filem MALBATT sebab terlampau ramai. Patutnya kena ada lah beberapa watak yang ada personaliti dengan karakter yang kuat sebab Adrian ada barisan pelakon yang berbakat. Dia sedia maklum yang Bront, Zahiril, Iedil, Tony Eusoff ataupun Fauzi Nawawi boleh carry meaty and substantial role. 

Annoyed dengan babak Ramlee dan Zulkifli (Dafi Ismail Sabri) flirt dengan Sofia (Julia Melek), wartawan CNN sebab tak kelakar dan tak ada input penting pun. I faham Adrian nak masukkan budaya Malaysia dalam babak sepak takraw tu tapi macam tak perlu sebab babak tu lebih kepada nak show off badan ketak pelakon. It just so awkward to watch. Babak Abadelle (Musa Aden) tak nak berganjak tu pun nampak terpaksa dan draggy. Dialog Ramlee tak strong sangat walaupun lakonan Sam cemerlang. 

Dalam babak konflik antara tentera Malaysia dengan tentera Amerika, beberapa kali juga lah beberapa watak maki dalam Bahasa Melayu. Macam tak perlu pun dialog macam tu, kalau betul marah, maki je lah depan-depan sebab geram sangat. Ada juga babak tentera Malaysia explain in English tiba-tiba bertukar Bahasa Melayu. Masa berkomunikasi memang kena guna ganti dan habis ke? Filem ni kan ada elemen fiksyen, tak boleh ke kekalkan guna 'over'? Rasa terganggu jugak lah bila tengok. 

Kelemahan visual paling ketara bila penggunaan CGI tak mengukuhkan screenplay dalam babak-babak yang memerlukan khidmat tersebut. Mungkin babak dekat kem UN tu tak boleh nak dielakkan lah tapi untuk babak APC perlu dimusnahkan tu tak perlu lah masukkan. Better letak gambar sebenar APC yang dihapuskan di bahagian credit scene. Title track pun tak menarik apatah lagi music score yang dimasukkan hanya sekadar ada. 


Tentang lakonan, kesemua pelakon yang dimasukkan deliver watak masing-masing dengan cemerlang kecuali Dafi dan Safwan Nazri, mungkin sebab baru. Faham lah kenapa Dafi dapat screentime yang lebih banyak but it’s better to watch Dini as Zulkifli. Kesemua pelakon kena prep role dan training di Kem Segenting, Port Dickson jadi tak hairan lah kalau kebanyakan watak tampak hidup. Goosebump masa tengok babak Kolonel Rahman bertegang urat dengan Mejar Osman.  

Body language juga strong macam watak Sarjan Mukhriz, sniper MALBATT yang lebih tenang dalam apa-apa situasi. Sayangnya screentime Gambit tak banyak dalam filem ni. Hopefully Adrian consider Gambit sebagai watak utama dalam mana-mana filem aksi dia akan datang. I mean, he got so much potential. 

Pembikinan filem MALBATT mendapat tunjuk ajar dan nasihat dari pihak Tentera Darat Malaysia jadi kebanyakan props yang dimasukkan dan juga kostum yang digunakan tak jauh beza dari yang asal. 

Mungkin tak ramai yang setuju dengan review ni tapi I pun tak boleh nak sorok kekecewaan tu. Anyway, thanks to production team whom direct or indirectly involved in MALBATT: Misi Bakara. Semoga MALBATT menjadi salah satu filem patriotik dan naskhah yang mengangkat pengorbanan dan keberanian tentera Malaysia di medan perang. 

I do enjoy watching MALBATT regardless sebab arwah abah dulu berkhidmat di Somalia tahun 1994. A year later but still the situation very much the same. Ada kawan dia yang cedera sebab kena serang even he himself survived from gunshots. 




1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.5/10

1 comment

  1. Panaa, salah nama tu Niezam Zaidi tu Nafiez Zaidi kan? haha..Mai pun suka dan enjoy movie ni walaupun cringe tgk Dafi tu.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.