Movie Review | ZAARA (2023)

Monday 18 December 2023


Pengarah: Roy 
Penulis Skrip: Epy Kodiang
Pelakon:  AC Mizal, Kamal Adli, Atikah Suhaimie, Rykarl Iskandar, Syaiful Zero, Azlan Komeng, Wang Gegau, Ain Awok, Azlee Senario, Adam Shahz, Aril RL
Syarikat Produksi: JROI Global Film Sdn Bhd, Redfiress Film Production 
Pengedar: TGV Movies, Netflix
Genre:Seram / Thriller 
Durasi Tayangan: 110 minit
Tarikh Tayangan: 29 Disember 2022 
Trailer:


Filem Zaara bermula dengan kisah Aaraz (Rykarl Iskandar) yang suka bersolek walaupun dilahirkan sebagai lelaki. Ibu dan bapanya tak pernah melarang malah mengajar Aaraz untuk hasilkan produk kecantikan menggunakan bahan semula jadi. Malang untuk Aaraz bila ditinggalkan sebatang kara setelah kematian kedua orang tuanya ketika mencari daun gelenggang di sungai. 

Kisah beralih kepada watak Remy (Kamal Adli) yang penakut hinggakan tidur bersama ibu (Kak Nurin) dan ayahnya (Azlee Senario) walaupun usia dah menginjak ke peringkat 30-an. Kerana masalahnya, Remy tak pernah keluar dari rumah pada waktu malam ataupun menonton filem seram. 

Sehinggalah suatu hari Remy berjumpa dengan Maya (Atikah Suhaimi) sepupu kawan baiknya, Budi (Syaiful Zero). Remy jatuh cinta pandang pertama lantas setuju untuk hadir ke parti Maya. Ketika dalam perjalanan pulang, Remy terbabas ke dalam tasik dan terjumpa seutas kalung bertatahkan batu nilam. 

Sejak kejadian tersebut, Remy dan keluarganya mengalami kejadian aneh dan menyeramkan. Dalam masa yang sama, beberapa kejadian pembunuhan berlaku dan Remy mempunyai ingatan bagaimana mangsa-mangsa tersebut dibunuh. Keluarganya mencari bomoh selepas Remy dirasuk lantas menyingkap rahsia sebenar kenapa roh tersebut merasuk Remy. 

Filem Zaara mempunyai idea yang menarik di mana roh yang tak tenteram merasuk manusia untuk bantu dia lunaskan dendam. Sayangnya execution merupakan kekangan utama untuk Zaara menjadi naskhah seram thriller. Tengok pada gaya cerita, lebih elok kalau pengarah klasifikasikan Zaara sebagai naskhah seram komedi. 

Babak pembunuhan tak banyak pun, itupun nampak kelakar sebab pelakon sampingan yang tak pandai berlakon. Tak pasti lah casting director pilih pelakon berdasarkan apa sebab yang banyak bantu filem Zaara supaya bearable untuk ditonton ialah dua orang pelakon utama – Kamal Adli dan Dato’ AC Mizal. Nak harapkan pelakon sampingan yang lain, semuanya tak mampu deliver dengan baik. Bingit is the exact word to define their performance. 

Tak pasti lah filem Zaara ni menggunakan latar masa bila sebab konflik muncul gara-gara Pablo (Azlan Komeng) nak cepat kaya dengan mencuri produk kepunyaan Zaara. Mungkin zaman 2012 macam tu, zaman local product baru nak naik. Kelakarnya Zaara tu jual krim muka je, kalau Pablo tu beli produk timbang kilo pun dah boleh kaya sebab local founder dekat Malaysia pun kebanyakannya guna timbang kiloi ataupun rebrand dari kilang. Apa yang dia beria nak kacau Zaara sampai nak libatkan diri dalam masalah jenayah pun tak faham. 

Skrip filem Zaara ni antara skrip dangkal dan pemalas dari penulis sebab suka wujudkan masalah yang tak perlu. Kalau dah tahu tak mampu, buat cara tak mampu. Kenapa adik Zaara beria nak belajar dekat UK padahal tak ada duit? Kalau tak ada duit pun, apply lah biasiswa. Tapi bak kata Zaara, adik dia tu bodoh. 

Olahan filem Zaara pun kurang menarik sebab dari awal lagi kita dah tahu siapa Zaara yang mengganggu Remy. Patutnya kisah Aaraz tu letak masa roh tu bercerita. Mungkin nak build up suspense atau timbulkan persoalan tentang watak Aaraz yang wujud di awal cerita. Tak faham kenapa tagline 'Bukan Nama Ku' digunakan untuk filem ni sedangkan terbalik atau tidak, kedua-duanya nama yang dia guna sepanjang dia muncul. 

Dialog juga antara kelemahan besar dalam Zaara, banyak perbualan yang merepek dan canggung antara pelakon. Visual filem Zaara sama seperti dalam trailer, menyedihkan. Kalau yang suka layan filem Tamil mungkin suka la kot dengan hasil sutradara Roy ni. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.2, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.2 = 3.3/10

2 comments

  1. banyak benda dalam filem ni yang tak masuk akal buat cerita nampak bodoh

    ReplyDelete
  2. sayang.. sayang.. kalau letak dalam kategori komedi seram mungkin lebih menarik kan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.