Movie Review | Love Again (2023)

Monday 11 December 2023


Director: James C. Strouse
Writer: James C. Strouse
Cast: Priyanka Chopra Jonas, Sam Heughan, Celine Dion, Nick Jonas
Production Companies: Screen Gems, 2.0 Entertainment, Thunder Road Films
Distributor: Sony Pictures Releasing, Netflix
Genre: Romantic / Comedy / Drama
Running Time: 104 minutes
Release Date: 5 May 2023
Trailer :


2 tahun selepas kematian tunangnya, Mira Ray (Priyanka Chopra Jonas) cuba luahkan perasaan melalui mesej teks yang dihantar ke nombor telefon milik John (Arinze Kene). Biarpun tak berbalas, sekurang-kurangnya apa yang dia rasa ada tempat untuk diluahkan. Tanpa disangka nombor John sudah mempunyai pemilik baru iaitu Rob Burns (Sam Heughan), jurnalis yang ditugaskan untuk menulis tentang Celine Dion. 

Nombor tersebut merupakan nombor syarikat akhbar tempat Rob bekerja dan kesemua teks yang diterima atau dikirim akan dipantau oleh pihak atasan. Sudah tentu Rob tak membalas langsung teks kepunyaan Mira walaupun Rob beberapa kali cuba untuk block atau confront pemilik teks tersebut. 

Semasa bertemu Celine Dion, Rob cuba minta pandangan atau nasihat penyanyi tersebut kerana siapa yang lebih tahu tentang cinta, kalau bukan Celine Dion kan? Rob mempunyai pandangan negatif terhadap cinta setelah ditinggalkan oleh tunangnya, seminggu sebelum tarikh perkahwinan mereka. Jadi untuk dia percaya dengan cinta agak sukar, berbeza pula dengan Celine dan Mira yang pernah dicintai oleh manusia yang baik tapi hilang di tangan takdir.

Celine minta Rob untuk berdepan dengan pengirim teks tersebut. Lisa (Lydia West) dan Billy (Russel Tovey), rakan sekerja Rob juga mempunyai pandangan yang sama. Rob mencuba nasib untuk bertemu Mira di The Met dan mereka jatuh suka pada pertemuan pertama. Dari situ Mira dan Rob semakin rapat dan mesra tapi macam mana Rob nak bagitahu tentang pertemuan mereka bukanlah kebetulan semata?
 
Naskhah romantik komedi hasil sutradara dan penulisan James C. Strouse mempunyai template kisah cinta yang ringkas namun terletak cantik sesuai dengan konsep yang dibawakan. Mungkin juga kerana penggunaan lagu Celine Dion yang berpaksikan rasa cinta menguatkan lagi kepercayaan pada cinta. Rasa invested bila Celine Dion bercerita tentang mendiang suami dia, Rene yang banyak mainkan peranan dalam rumah tangga. 

‘You gave me wings and made me fly, You touched my hand, I could touch the sky.’

Chemistry antara Priyanka Chopra dan Sam Heughan antara kekuatan filem Love Again, macam mana dari pertemuan pertama boleh wujudkan beberapa pertemuan yang lainnya. Sayangnya, kedua-dua watak tersekat dalam penulisan yang tak dikembangkan dengan baik. Kenapa Rob susah untuk berterus-terang dengan Mira sedangkan dia ada banyak masa untuk explain, kenapa Mira lari tinggalkan Rob lepas bangun tidur pun tak diceritakan. 

I do have somewhat expectation lah untuk filem Love Again sebab main lead dia Priyanka Chopra yang pernah berlakon dalam filem Bollywood untuk genre rom-com. So I expect filem ni akan jadi sama level dengan filem Bollywood tapi sangkaan meleset. Bukan saja tak didedahkan dengan kisah cinta John-Mira malah kisah cinta mereka pun nampak goyah. It just there for the story. Baik suruh Nick Jonas je berlakon sebagai John, at least we have connection with the character. 

Watak Rob Burns tak meyakinkan pun sebagai jurnalis musik. Lainlah kalau ketua editor dia minta dia cover untuk music column sebab person in charge ada emergency. Kelakar lah tengok penulisan dia untuk Celine Dion sebab macam karangan budak sekolah. Tak sangka penulis paksa beberapa watak untuk tersentuh dengan karangan tu. I expect temu ramah Rob dengan Celine bercerita pasal tour dan album baru sekaligus bagi keyakinan pada Rob untuk pursue relationship dia dengan stranger. 

All in all, Love Again patut keluar pada Valentine’s Day ataupun Christmas supaya warm vibe atau latar perayaan tu membantu bina mood dan suasana yang lebih hangat dan dreamy untuk Rob-Mira. On a side note, I love Celine Dion. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 6.7/10

1 comment

  1. memang looking forward nak tgk movie ni bila dpt tau but malas la nak gi tgk wayang kan... best but nasib baik x tgk wayang la kan...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.