Movie Review | Mission Raniganj (2023)

Monday 18 December 2023


Director: Tinu Suresh Desai
Writers: Vipul K Rawal, Deepak Kingrani, Poonam Gill (Idea)
Cast: Akshay Kumar, Parineeti Chopra
Production Companies: Pooja Entertainment, AK Productions 
Distributor: PVR Inox Pictures
Genre: Thriller / Drama
Running Time: 134 minutes
Release Date: 06th October 2023 
Trailer :


Mission Raniganj mengisahkan tentang Jaswant Singh Sill (Akshay Kumar) bertugas dalam operasi menyelamatkan 71 orang pelombong yang terperangkap setelah ditenggelami air. Banjir tersebut berlaku setelah letupan yang dilakukan untuk membuka laluan baru. Seramai 200 pelombong berjaya keluar dengan selamat kerana mendapat amaran awal sementara 71 orang yang terperangkap hanya mendapat khabar selepas 3 jam kemudian kerana pelombong yang bertugas tertidur ketika penyelia lombong membuat panggilan. 

Awalnya pihak atasan ingin mengesahkan dan mengumumkan bahawa kesemua pelombong tersebut telah meninggal kepada pihak keluarga pelombong kerana agak mustahil untuk selamat dari arus deras namun Jaswant masih punya harapan mereka semua masih hidup dan berlindung di aras paling tinggi di kawasan lombong tersebut. 

Sementara Jaswant dan ketuanya, RK Ujjwal (Kumud Mishra) cuba mencari jalan untuk selamatkan kesemua pelombong tersebut, D Sen (Dibyendu Bhattacharya) pula mencari jalan untuk menghalang usaha mereka. Jika mereka gagal, D Sen akan ambil alih jawatan RK Ujjwal. 

Filem Mission Raniganj diinspirasikan dari tragedi sebenar yang berlaku di lombong Mahabir pada 13 November 1989, di Raniganj, India. Dalam filem ni bukan saja dapat tengok usaha menyelamatkan dari Jaswant Singh malah konflik dan ketegangan yang wujud kerana perebutan kuasa. Sebelah pihak risaukan nyawa pelombong sementara sebelah pihak lagi cuba untuk ambil kesempatan dari tragedi tersebut. Bertambah genting keadaan tersebut apabila pihak atasan bertarung dengan masa kerana gas berbahaya yang muncul bersama air banjir. 

Walaupun filem Mission Raniganj mempunyai hasrat yang baik, untuk menceritakan usaha murni Jaswant Singh dalam operasi tersebut namun naskhah thriller ni tercela dari pelbagai aspek. Pada first half, tak banyak pun watak yang dikembangkan baik watak utama mahupun watak sampingan jadi bila masuk ke babak genting, tak rasa connected pun dengan emosi yang diketengahkan. Instead of feeling sympathy, I feel annoyed with few characters. 

Tak pasti lah cerita sebenarnya macam mana tapi kalau ikut common sense, mesti lah dahulukan yang berusia dulu tapi dalam filem ni tak. Pelombong yang berusia dapat nombor giliran yang hujung supaya babak menyelamatkan tu jadi lebih emosi. Masa operasi menyelamatkan tu banyak buang masa dengan menyembang. Surprisingly watak-watak antagonis buat kerja dengan bagus dalam filem ni.
 
Kumud Mishra talk diberikan peluang yang banyak walaupun ada screentime yang panjang sebab kebanyakan masanya merokok sebab anxious. Tak faham macam mana dia boleh duduk di posisi ketua sedangkan Jaswant yang lebih lincah bekerja. Pawan Malhotra yang muncul sekejap pun boleh aktif bekerja dalam screentime yang terhad. Nampak juga lah contribution dia walaupun tak pegang jawatan besar. Tak hairan lah kenapa Jaswant perlukan dia dalam operasi tu. 

Parineeti Chopra sebagai isteri Jaswant pula tak diberi ruang yang banyak selain diss doktor yang minta dia berehat supaya kandungan terjaga. Sayang lah sebab chemistry Parineeti dengan Akshay quite strong tapi boleh tengok dalam beberapa babak je. Lagi bagus kalau watak Nirdosh Kaur Gill bantu suami dia dengan tenangkan keluarga mangsa. 



Filem Mission Raniganj ni bergantung banyak dengan CGI dan VFX tapi gagal untuk paparkan situasi banjir yang berlaku. Kalau pengarah jenis kreatif, letak je audio air mengalir deras daripada tunjuk babak CGI yang tak menjadi. Tak pasti lah kenapa Aseem Mishra tak mampu deliver dalam filem ni sedangkan kerja dia cemerlang dalam filem 83 (2021), Dream Girl (2019), Phantom (2015) ataupun Ek Tha Tiger (2012). 

Pendek kata, boleh lah nak layan untuk tengok operasi menyelamat dari Jaswant Singh tu tapi expectation tak perlu letak tinggi sangat. Available on Netflix. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.4, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.3 = 5.6/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.