Movie Review | Thank You For Coming (2023)

Monday 11 December 2023


Director: Karan Boolani
Writers:  Radhika Anand, Prashasti Singh
Cast: Bhumi Pednekar, Shehnaaz Gill, Dolly Singh, Kusha Kapila, Shibani Bedi, Anil Kapoor, Karan Kundra
Production Companies: Balaji Motion Pictures, Anil Kapoor Films & Communication Network 
Distributor: Pen Marudhar Entertainment, Netflix 
Genre: Comedy / Drama
Running Time: 117 minutes
Release Dates: 15 September 2023 (TIFF), 6 October 2023
Trailer :


Filem yang mendapat tayangan perdana di Toronto International Film Festival (TIFF) 2023 mengisahkan tentang Kanika Kapoor (Bhumi Pednekar) mencari pasangan yang mampu bagi kepuasan seksual. Sejak zaman sekolah lagi Kanika tak pernah puas dengan performance partner sampai dia rasa dia lah yang bermasalah dan menggangap diri dia sebagai ‘defective piece’.

Kerana hal tersebut juga, dia masih belum berkahwin pada usia 32 tahun sedangkan dua orang kawan baiknya, Pallavi Khanna (Dolly Singh) dan Tina Das (Shibani Bedi) sudah pun mendirikan rumahtangga. Setiap kali terserempak dengan Neha (Kusha Kapila), Kanika akan stress dengan sindiran dari wanita tersebut. 


Semasa parti hari jadi yang ke-32, Kanika sekali lagi kecewa kerana Arjun Malhotra (Karan Kundra) bawa teman wanita bersama. Kanika dah pasang impian Arjun akan jadi life partner walaupun jarak usia yang lebih muda. Kecewa dan penat mencari pasangan hidup seperti yang didambakan, Kanika setuju untuk berkahwin dengan Jeevan Anand (Pradhuman Singh). Di parti pertunangan mereka, sesuatu telah terjadi hingga Kanika mula mencari sosok gerangan yang berjaya puaskan dia. 

‘It’s just marriage. Don’t overthink. Just do it. Watch TV together every day. Dinner dates on the weekends. Hopefully, you have sex every 10-15 days. And then every two or three months, off to a hill station. There’s your happiness!’ - Karan


Naskhah komedi dari Radhika Anand dan Prashasti Singh bukan saja berkisar tentang sexual pleasure dalam kalangan wanita malah memberi perspektif tentang masalah-masalah lain yang berlaku dalam kehidupan wanita. Macam Tina Das yang membesarkan anak perempuannya selepas bercerai dengan suami yang curang. Dr. Kapoor (Natasha Rastogi) yang terpaksa hidup berdikari setelah mengandungkan anak luar nikah dan beberapa watak lagi yang terlibat dalam hidup Kanika. 

It just that, penulis tak kembangkan sangat isu-isu ini secara mendalam kerana filem Thank You For Coming dibikin dalam template komedi. Sebelum ni juga produser Rhea Kapoor menggunakan template filem yang sama dengan topik dan isu wanita menerusi filem Veere Di Wedding (2018). Kedua-dua filem membicarakan masalah wanita yang sama beratnya namun kurang menarik sebagai filem edutainment. 


Kalau nak dibandingkan antara Thank You For Coming dengan Veere Di Wedding, I’m very much like the latter sebab ada barisan pelakon yang bagus, permasalahan yang lebih menarik untuk dikupas dan juga soundtrack album yang lebih seronok. Veere Di Wdding juga mempunyai visual treats melalui wardrobe setiap karakter utama. Thank You For Coming pula mempunyai cuma satu lagu menarik itupun remake Paari Hoon Mein dari filem Duaan (1991). 



Filem Thank You For Coming merupakan filem ke10 yang mempunyai subjek feminisme dalam karier lakonan Bhumi jadi bukan sesuatu yang baru untuk dia lakonkan watak Kanika Kapoor dengan meyakinkan. Malangnya lakonan Bhumi juga terperangkap dalam skrip yang lemah. Daripada pengarah masukkan pertemuan Kanika bersama Rushi Kalra (Shehnaaz Gill), lebih baik kembangkan lagi babak Kanika dengan ibu dia. Ataupun bagi sedikit insight macam mana Dr. Kapoor selesaikan masalah sakit puan pesakit dia. 

Lakonan Shehnaaz Gill not bad lah sebagai gadis muda yang utamakan self-love tapi kalau tak ada pun tak apa. Sama juga dengan watak Neha yang sentiasa sakit hati dengan Kanika. Kedua-dua watak sampingan ni tak ada depth langsung ataupun bagi impak pada jalan cerita. Sayang lah penulis habiskan masa dengan watak sampingan ni sedangkan ada potensi pada watak atau plot yang lain. 


Of course, naskhah Thank You For Coming ada misteri dan plot twistnya yang tersendiri pada second half. I suka tengok conversation Kanika dengan Rahul (Sushant Divgikar) tentang self-doubt sampai tak mampu nak hidup dengan bahagia. Selalu takut untuk keluar sebab jusgement orang lain walhal semua tu tak penting pun. 

Anyway, Thank You For Coming bukan naskhah yang cemerlang dalam template komedi tapi ada pengajaran dan mesej sosial tersendiri.   

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.6/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.