Drama Review | Twinkling Watermelon (2023)

Wednesday 20 December 2023


Directors: Son Jeong-hyeon, Yoo Beom-sang
Writer: Jin Soo-wan 
Cast: Ryeoun, Choi Hyun-wook, Seol In-ah, Shin Eun-soo
Production Company: Pan Entertainment
Distributor: tvN, viu, Viki
Genre: Romance / Drama 
Running Episodes: 16 episodes (70 minutes per episode)
Release Date: 25 September – 14 November 2023 
Trailer:


Naskhah romantik drama arahan duo pengarah Son Jeong-hyeon dan Yoo Beom-sang menyingkap kehidupan CODA iaitu satu-satunya individu yang sihat pendengaran dalam keluarga cacat pendengaran. Kerana statusnya, Ha Eun-gyeol (Ryeoun) sering menjadi penterjemah kepada abangnya Eun-ho (Bong Jae-hyun), ibunya Yoon Cheong-ah (Shin Eun-soo) dan ayahnya, Ha Yi-chan (Choi Won-young) sejak kecil lagi. Walaupun jadual sehariannya penuh, Eun-gyeol sering bertemu dengan Grandpa Viva (Chun Ho-jin) untuk belajar bermain gitar. 

Waktu siang Eun-gyeol menjadi pelajar contoh, waktu malam pula menghabiskan masa bersama gitar kesayangan. Setiap minggu Eun-gyeol akan busking di kawasan berdekatan dengan study hall. Kehadiran Eun-gyeol di situ buatkan indie band Spine 9 beri tawaran untuk jadi guitarist dan sub-vocalist mereka. 

Terkejut bukan kepalang Ha Yi-chan bila ternampak anak bongsunya di atas pentas lantas mencetuskan pergaduhan antara mereka berdua. Setelah beredar, Eun-gyeol kemudiannya terjumpa Viva La Vida, sebuah kedai musik yang muncul ketika berlakunya gerhana bulan. Tanpa fikir panjang, Eun-gyeol jual gitar miliknya dan keluar dari situ. 

Anehnya, Eun-gyeol berada di tahun 1995 dan berjumpa dengan Ha Yi-chan (Choi Hyun-wook) yang sihat dan normal. Tak pernah langsung dia tahu ayahnya boleh mendengar sebab kedua-dua orang tuanya jarang buka kisah tentang masa silam mereka. Dari situ dia mula tertarik untuk kenal siapa Ha Yi-chan dan mencari tahu juga tentang ibunya kerana cinta pertama Yi-chan adalah Choi Se-kyung (Seol In-A) yang cantik dan menjadi kegilaan ramai, juga merupakan pemain cello. 

Twinkling Watermelon berlatarkan dunia remaja yang mempunyai minat dan passion dalam seni muzik jadi tak hairan lah kalau production ada music album yang bagus dari Fara Effect. Sebelum ni ada nampak update Ju-Ne iKON tengah shooting untuk drama, tak sangka pulak dia berlakon sebagai vokalis band Spine 9 dalam Twinkling Watermelon ni. Happy sangat dengar lagu Higher sebab match dengan energy suara dia. 

Keunikan Twinkling Watermelon terletak pada kisah yang berkisar orang pekak. They really make sign language seems easier and fun to learn. Banyak juga konflik berat yang dimasukkan macam penderaan dan stigma terhadap OKU tapi pengarah olah cerita dalam template yang lebih ringan dan santai jadi kita tak lah terlampau emosi. 

Dah banyak kali tengok drama lakonan Ryeoun tapi ni kali pertama nampak dia pegang watak main lead yang ada banyak emotional range. Mudah sangat nak connect dengan watak Eun-gyeol dan jatuh kesian setiap kali dia terpaksa berkorban untuk jaga keluarga. Menangis tengok scene Eun-gyeol frust ayah dia tak matang tapi tak tahu nak mengadu dekat siapa. Nak cari Cheong-ah pun tak tahu dekat mana. 

Geram jugak bila Yi-chan susah nak percaya Eun-gyeol datang dari masa depan padahal Eun-gyeol banyak kali bagitahu dia anak Yi-chan sebab habit diorang sama sangat. Tapi bukan salah Yi-chan lah sebab pengarah yang tease audience dengan momen-momen tu. Lain lah kalau watak Go Yang-hee (Go Doo-shim), nenek Ha Yi-chan yang perasan. 

Chemistry Ryeoun dengan Choi Hyun-wook pun banyak membantu menghidupkan mood dalam kebanyakan babak sebab bukan senang nak wujudkan rasa sayang terhadap ayah yang remaja. Bila tengok watak Ha Yi-chan, boleh nampak lah pemilihan drama Hyun-wook setakat ni tak lari jauh antara satu sama lain sebab dalam drama Twenty Five Twenty One (2021) dengan Weak Class Hero (2022) pun lebih kurang sama. 

I’m glad female lead untuk drama Twinkling Watermelon ni Seol In-Ah sebab fizikal dia sesuai sangat sebagai watak pelajar yang jadi pujaan ramai. Secocok pulak tu dengan Ryeon sebagai lead pairing. Shin Eun-soo mungkin tak banyak dialog sebab watak dia pekak dan bisu tapi cukup dari ekspresi muka dan bahasa badan pun dah boleh bagi impak pada watak lakonannya. Watak-watak sampingan seperti pelajar lelaki di Snail Guesthouse dan band Watermelon Sugar pun membantu penceritaan. 
 
Kalau ikutkan konsep time travel dan sejarah yang ditukar oleh Eun-gyeol, sepatutnya Ha Yi-chan dengan Cheong-ah dah boleh cam anak diorang bila menginjak remaja tapi dekat hujung cerita, masing-masing clueless. Kalau pengarah letak babak ingatan mereka yang terlibat tu hilang lepas Eun-gyeol balik ke masa sekarang boleh faham lah juga. 

Jadi pertanyaan juga lah part ni sebab masa Eun-gyeol join band Watermelon Sugar dekat festival sekolah tu ada banyak solo merchandise yang dijual memandangkan peminat Eun-gyeol paling ramai. Gambar dengan lukisan pun banyak juga. Apa jadi dengan bukti-bukti tu? 

Ada banyak juga lah plot yang dibiarkan tergantung oleh pengarah walhal ada potensi boleh jadi naskhah terbaik kalau diberikan ruang untuk dikembangkan. Patutnya produser kena pecahkan jadi dua musim sebab ending tu nampak tergesa sangat nak habis. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.5/10

4 comments

  1. I loved this drama; thanks for your sharing

    ReplyDelete
  2. selalu nampak drama ni trending tapi mam tak penah tgk lagi

    ReplyDelete
  3. tahu drama ni orang share dekat TT. in love sebab ada sign languague

    ReplyDelete
  4. Layan klip je.. Memang comellah ke empat-empat watak tu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.