Movie Review | The Great Indian Family (2023)

Monday 25 December 2023


Director: Vijay Krishna Acharya 
Writer: Vijay Krishna Acharya 
Cast: Vicky Kaushal, Manushi Chhillar, Manoj Pahwa, Kumud Mishra, Alka Amin, Sadiya Siddiqui, Shrishti Dixit, Vedant Sinha, Bhuvan Arora, Aasif Khan
Production Company: Yash Raj Films
Distributor: Yash Raj Films, Amazon Prime Video
Genre: Comedy / Drama
Running Time: 112 minutes
Release Date : 22 September 2023
Trailer :


The Great Indian Family membuka kisah tentang Ved Vyas Tripathi a.k.a Billu (Vicky Kaushal) yang menggunakan nama Bhajan Kumar sebagai stage name ketika menyanyikan lagu-lagu keagamaan di kota Balrampur. Billu dilahirkan dalam keluarga sami yang terkenal di kawasan tersebut. Kebanyakan acara keagamaan akan menjemput ayahnya, Pandit Siyaram Tripathi (Kumud Mishra) kerana ilmu agamanya yang tinggi. 

Setiap tahun Pandit Siyaram akan pergi menunaikan haji di Kedarnath dan sama seperti tahun tersebut, dia berangkat selama 2 minggu ke sana dan melepaskan tanggungjawab sebagai ketua keluarga kepada adiknya, Balakram Tripathi (Manoj Pahwa). Sangka Balakram tak akan ada apa yang terjadi, sama seperti tahun-tahun sebelumnya. 


Malangnya, sepucuk surat sampai ke rumah dan mengejutkan seisi rumah kerana dalam surat tersebut, Billu merupakan anak angkat dan lahir dari keluarga Muslim. Billu terasa hati dengan keluarganya lalu bawa diri ke komuniti Muslim yang berada tak jauh dari rumahnya untuk menetap di rumah rakannya, Abdul (Hitesh Arora). 

Selepas kegagalan filem Thugs of Hindustan (2018), pengarah dan penulis Vijay Krishna Acharya muncul kembali dengan naskhah yang lebih ringan dalam template komedi drama menyentuh isu perbezaan dua agama yang besar di India. 


Idea untuk membincangkan tentang agama atau diskriminasi yang dihadapi oleh penganut agama Islam terlihat menarik namun kekangan pada dialog dan plot membataskan naskhah The Great Indian Family untuk muncul sebagai naskhah yang baik. Isu yang dibawa masuk juga terlampau cetek untuk filem ni ditayangkan pada tahun 2023. Macam Billu sebut Allahu Akbar setiap kali berjumpa dengan Muslim sebab tersilap dengan Assalamualaikum. Babak Billu pelik tengok cara Muslim makan nasi dengan tangan, sama saja dengan orang Hindu makan. 

Masa Billu nak convert ke agama Islam tu pak imam pula menggeletar sebab dia kawan baik dengan Pandit Siyaram padahal boleh sangat masa tu ada dialog antara pak imam dengan Billu. Patutnya penulis letak dialog terangkan kenapa Billu tak perlu peluk agama Islam sebab dalam Islam tak ada paksaan pun. Kenapa agama Islam pun hormat dengan pegangan agama lain sebab sama-sama buat kebaikan. Sayangnya, dalam filem ni agama Islam tak dapat spotlight yang sama dengan Hindu yang terlihat superior. I know, this come from an Indian filmmaker but please don’t pick a subject you have no knowledge about. To be honest, what’s so great with the Indian family in this movie?  


Lakonan Vicky bagus tapi kalau skrip dah memang bermasalah, dia pun tak mampu nak buat banyak sangat. Babak Billu berceramah pasal konflik tu tibehhhh sangat. Tapi dalam ramai pelakon tu, I amazed dengan performance Kumud Mishra sebagai Pandit Siyaram. Kumud Mishra dapat deliver watak Pandit dengan confident dan cemerlang dalam beberapa babak. Masa Billu merajuk tu tertunggu-tunggu juga bila watak Pandit akan balik dari haji sebab nak tahu reaksi dia. Happy bila dia pimpin tangan Billu bawa balik rumah sebab itu sebenarnya yang Billu nak. Dia sesat, sedih tapi Balakram tak mampu nak comfort Billu walhal jaga dari kecik. Seeds of doubt bila dibiarkan memang senang sangat nak merebak. 


‘This is my son! His name is Ved Vyas Tripathi. His lineage….his values, his upbringing and his father will never change.’ – Pandit Siyaram

Selain konflik agama dalam hidup Billu, pengarah masukkan juga love angle di mana Billu bercinta dengan Jasmeet Singh (Manushi Chillar) yang berketurunan Sikh. But that’s just that. Bukannya ada masalah sangat pun sebab penulis tak kupas lebih pun untuk isu Hindu-Sikh ni. Manushi memang masuk untuk jadi pasu bunga je dalam filem ni. Sebagai Miss World 2017, yes, dia memang cantik sepanjang masa. I love her smile but that’s just it. 


Sinematografi dari Ayananka Bose menggunakan latar masyarakat dua agama dan budaya setempat dengan baik untuk mengukuhkan screenplay. Music album The Great Indian Family juga sederhana, tak banyak lagu yang dimasukkan malah tak ada yang meninggalkkan impak. My personal favorite is Sahibaa. 



Overall, The Great Indian Family juga menerima nasib yang sama dengan filem-filem Vijay Krishna Acharya yang sebelumnya. Mungkin Vijay bagus sebagai pengarah tapi tidak pada penulisan skrip. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.2 = 5/10

3 comments

  1. sekali tgk gambar first tu ingat pelakon lelaki tu salman khan

    ReplyDelete
  2. tak sepatutnya dia buat filem dengan topik yang dia sendiri tak kaji betul-betul.. sayang je..

    ReplyDelete
  3. laa patut pun muka familiar...
    miss world rupanya
    adoiii hahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.