Drama Review | Class (2023)

Sunday 24 December 2023


Directors: Ashim Ahluwalia, Gul Dharmani, Kabir Mehta
Writers: Ashim Ahluwalia, Bhaskar Hazarika, Indra Bisht, Kashyap Kapoor, Raghav Kakkar
Cast: Anjali Sivaraman, Gurfateh Pirzada, Piyush Khati, Madhyama Segal, Cwaayal Singh, Zeyn Shaw, Chintan Rachchh, Ayesha Kanga, Moses Koul, Chayan Chopra 
Production Companies: Bodhi Tree Multimedia, Future East Film
Distributor: Netflix
Genre: Thriller
Running Episodes: 8 episodes (44-59 minutes per episode)
Release Date: 3 February 2023
Trailer:


Setelah sekolah mereka, Nurpur Khatola High School hangus terbakar, Dheeraj Kumar Valmiki (Piyush Khati), Saba Manzoor (Madhyama Segal) dan Balram Patwal a.k.a Balli (Cwaayal Singh) dibawa masuk ke sekolah elit – Hampton International School menerusi kuota khas dan mendapat biasiswa penuh. Kehadiran mereka bertiga menjengkelkan kesemua anak orang kaya di situ kerana perbezaan kelas dan kasta yang ketara. 

Namun tidak pada Suhani Ahuja (Anjali Sivaraman) yang sentiasa ingin lari dari keluarganya. Persahabatan Suhani disambut baik oleh Dheeraj dan semakin rapat apabila mereka berdua suka sama suka. Dalam masa yang sama, Suhani semakin rapat dengan abang Dheeraj, Neeraj (Gurfateh Pirzada) yang lantang bersuara dalam protes menentang penindasan Suraj Ahuja (Chandan Anand). 

Adik Suhani, Veer Ahuja (Zeyn Shaw) setuju untuk bantu Yashika Mehta (Ayesha Kanga) jatuhkan Saba kerana kehadiran pelajar Muslim tersebut menggugat kedudukannya sebagai pelajar cemerlang di Hampton. Kalau Yashika gagal dapat pingat untuk tahun tersebut, dia tak dapat sambung pelajaran di Yale dengan merit yang bagus. Asalnya Veer malas nak masuk campur sebab dia tak suka bergaul dengan orang miskin tapi makin lama dia makin tertarik dengan Saba. 

Berbeza dengan dua orang rakannya, Balli dapat masuk ke Hampton kerana dia berjaya godam sistem sekolah tersebut. Pelajaran bukan fokus utama tapi cuba untuk cari jalan kuatkan networking supaya dapat menjual dadah dan juga menjadi model. Pucuk dicita, ulam mendatang bila Koel Kalra (Naina Bhan) bagi tawaran untuk jadi sex toy dan sebagai balasan dapat bekerja dengan ibunya sebagai model.
 
Class adalah Indian adaptation dari series Elite yang juga ditayangkan di Netflix (2018) dengan sentuhan oleh 5 orang penulis dan juga 3 orang pengarah - Ashim Ahluwalia, Gul Dharmani, Kabir Mehta. I tak pernah tengok series Elite yang sekarang dah ada 7 musim tapi baca review Elite, jalan cerita untuk kedua-dua series tak jauh beza. 

Musim pertama Class mempunyai naratif yang diceritakan semula dari pelbagai perspektif dari kesemua watak utama. Boleh kata kesemuanya menceritakan dengan baik sebab setiap watak mempunyai banyak ruang untuk kenalkan diri baik personaliti, gaya hidup dan juga preference masing-masing. 

‘Say it with pride, “I’m from the lowest caste! Do what you can!” We’ve cleaned their sewers, we’ve raised their children. We are the real natives of this country! We’ve given them enough respect.” – Neeraj  

Walaupun Dheeraj, Neeraj dan Suhani mendapat screentime yang banyak namun watak yang lain tak lah tenggelam sebab masing-masing saling terkait bersama konflik yang mewujudkan mood saspen dan thriller. Selain isu sosial yang berunsurkan perbezaan kasta, Islamophobia, buli dan dadah, The Class juga membawa masuk masalah rasuah dan penyelewengan menerusi Ahuja dan Kalra yang berlaku di Delhi, seiring latar tempat yang mempunyai kes jenayah yang tinggi. Walaupun masalah-masalah sosial yang dibawakan dalam The Class dah sering dipaparkan dalam ratusan naskhah lain tapi olahan pengarah buatkan kita invested dengan kesemua watak pelajar dalam series ni. Well, at least me. 

Pembunuhan yang berlaku antara punca I berjaya habiskan dalam masa satu malam saja sebab tak boleh nak jangka langsung siapa yang bunuh watak tersebut. Semua pun ada motif yang kuat dan fishy. To be honest, I happy juga watak tu dibunuh sebab tak ada beza pun dengan watak-watak yang bermasalah dalam series ni. Cara dia manipulasi keadaan, pandang rendah dengan kelas bawah, tak jauh beza pun dengan ayah dia. Mana tumpah kuah kalau tak ke nasi. 

Bila tengok series The Class ni teringat pula dengan franchise Student of the Year (2012) (2021) sebab uniform sekolah hampir sama. Kalau ramai yang persoalkan pelajar SOTY tak belajar tapi sibuk bercinta, wait until you guys watch The Class. At least dalam SOTY, ada juga terselit harapan semua pelajar dalam tu akan gapai cita-cita masing-masing sebab nampak juga cenderung watak-watak utama. Dalam The Class, watak Saba je yang ambil serius dengan pelajaran sementara yang lain mengharapkan keluarga sediakan jalan. 

Series The Class ada LGBT angle di mana watak Dhruv (Chayan Chopra) bercinta dengan Faruq (Chintan Rachchh) dan dalam masa yang sama mengukuhkan masalah sosial di mana kaum LGBT dibunuh dengan kejam sekiranya bercinta secara terbuka. Makin kuat konflik tersebut bila watak Faruq datang dari keluarga Muslim so to put this angle quite vital though I don’t really like it. Nevertheless, Chayan and Chintan did their best in creating their own world. I end up rooting for them at the end of this season? 

I tak pasti apa akan jadi untuk musim kedua nanti tapi buat masa sekarang I lega para penulis tak kacau identiti Saba sebab yang melakonkan tu adalah Indian. Risau juga watak dia akan keluar dari budaya Muslim yang dibawa dari awal gara-gara kes buli dan juga jatuh cinta dengan Veer. Walaupun dekat tengah series tu Saba ada juga buka tudung tapi dia terpaksa. I also rooting her relationship with Veer padahal masa awal Saba syok dengan Veer, I tssskk considering how cliché the story would be. 

I don’t have any intention to watch Elite, the original series since I love Hindi version more. Budaya yang lebih familiar dan meriah. Seronok tengok parti eksklusif yang dianjurkan oleh Ahuja Properties sebab banyak outfit cantik-cantik tapi vibe dia more to English party. Kalau pengarah masukkan party anthem song mesti lagi seronok.  

I wish produser akan bawa masuk pelakon-pelakon Bollywood untuk watak-watak akan datang dalam musim mendatang memandangkan beberapa pelakon dalam musim pertama tak mampu nak carry watak tersebut. Tak lah menjejaskan tapi impak tu kurang sedangkan boleh pergi lebih jauh. Watak Dheeraj, Saba, Veer dan Yashika antara watak yang I nak tengok perkembangan diorang dalam musim kedua nanti. Looking forward for that!  

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.8, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.2/10

1 comment

  1. Sha baca review Farhana je lah.. Jenuh nak ikut drama yang bermusim ini.. kikiki..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.