Movie Review | Jawan (2023)

Sunday 5 November 2023


Director: Atlee
Writers: Atlee, S. Ramanagirivasan
Cast: Shah Rukh Khan, Nayanthara, Vijay Sethupathi, Sanya Malhotra, Deepika Padukone, Sunil Grover, Sanjay Dutt, Priyamani, Girija Oak, Lehar Khan, Sanjeeta Bhattacharya, Aaliyah Qureishi
Production Company: Red Chillies Entertainment
Distributor: Netflix
Genre: Action / Thriller
Running Time: 169 minutes (Theatrical release), 170 minutes (Extended version)
Release Date: 7 September 2023 
Trailer :


Kisah bermula di Nepal di mana seorang budak lelaki ditemani ibunya terjumpa askar India cdera parah, hanyut di sungai berdekatan dengan kampung mereka. Lelaki tersebut dibawa pulang dan dirawat menggunakan rawatan tradisional. Selepas 3 bulan, dia membantu menyelamatkan penduduk kampung dari serangan komunis namun hilang ingatan tentang siapa dirinya yang sebenar. 

Di latar masa yang lain, di bandar Delhi, sebuah metro dirampas oleh sekumpulan wanita – Lakshmi (Priyamani), Eeram (Sanya Malhotra), Ishkra (Girija Oak), Kalki (Lehar Khan), Helena (Sanjeeta Bhattacharya) dan Janhvi (Aaliyah Qureishi). Vikram Rathore (Shah Rukh Khan) sebagai ketua berhubung dengan Inspektor Narmada Rai (Nayanthara), ketua Force One. 

Vikram minta wang tebusan sebanyak Rs40 crore dari Menteri Pertanian (Naresh Gossain) atau semua penumpang akan mati setelah beliau gagal menjawab kuiz yang diajukan oleh Vikram. Tak tunggu lama pun untuk permintaan Azad ditunaikan kerana anak perempuan kepada Kalee Gaikwad (Vijay Sethupathi) berada dalam metro tersebut. 

Cara Vikram Rathore dan anak buah dia mungkin membahayakan banyak nyawa namun tindakannya dipuji ramai kerana membuka mata banyak pihak akan kesan rasuah yang berlaku dalam sektor pertanian. Banyak kes petani bunuh diri hanya kerana ingin menampung perbelanjaan keluarga dan lunaskan hutang dengan pihak Bank. 

Sementara Vikram berjaya meloloskan diri, Narmada terpaksa jelaskan kegagalan dia menangkap Vikram Rathore. Bukan saja pada ketua malah kepada Kalee Gaikwad yang mempunyai banyak pertaliannya dengan Kerajaan India. Banyak business deal yang berlaku antara Kerajaan dan juga syarikat-syarikat Kalee dan tanpa dia sedar, kehadiran Vikram Rathore membuka kisah lama, pada tahun 1986. 

Ramai juga yang bagi positive review untuk filem aksi terbaru SRK ni tapi I tak tergolong dalam kelompok tu sebab tak suka dengan masala entertainer template. Tambah pula filem Jawan diarahkan oleh Atlee, pengarah Tamil jadi banyak style yang digunakan dalam Jawan tak kena dengan selera. Music album pun ikut style Tamil sebab music director Anirudh Ravichander, jadi dalam banyak lagu tu I suka Chaleya je. 



Bab sinematografi dari G. K. Vishnu mungkin bersepah sebab style Tamil untuk hidupkan massy entertainer concept tu. Tapi sebab ada Red Chillies Entertainment, bab VFX memang terjamin kualitinya. Double role yang dibawakan oleh SRK pun nampak kemas dan convincing. Seronok juga tengok grand entry setiap pelakon. Masa pengarah reveal SRK di Nepal tu merepek tapi worth to watch since it’s a visual treat for SRK fans. 

Walaupun aksi yang dimasukkan sesuai dengan genre utama Jawan tapi ada elemen masala yang mengganggu penceritaan. Orang lain mungkin suka lah sebab appears filmy and larger-than-life template but I’m not into it. Expectation pun meleset bila watak Kailee banyak menyembang dan menjerit nama pembantu dia – Murad dan Manish. 

Excited nak tengok Jawan sebab SRK berlakon dengan Vijay Sethupathi, pelakon yang berbakat dalam industri filem Tamil. Malangnya pengarah terlampau taksub dengan SRK sampai tone down watak Kailee. I nak tengok dinamik lakonan SRK dan Vijay, fight scenes diorang tapi kecewa. Berbeza sangat dengan Pathaan (2023), bila Siddharth Anand biarkan watak villain, Jim menyerlah dalam ruang dia tersendiri. Bila dua watak ni bertemu, kita jadi teruja dan berdebar nak tengok. Of course hero akan menang tapi mood dan atmosfera scenario tu tak sama. 

Tak kisah lah theatrical release ataupun extended cut di Netflix, kedua-duanya mempunyai jalan cerita yang lemah. Merepek sangat bila Kerajaan boleh tunaikan permintaan Vikram Rathore untuk hantar semua equipment dalam masa 5 jam. Tak boleh relate juga bila Vikram persoalkan moral pengundi padahal setiap kali nak tenyeh undi, setiap kali tu lah juga bergaduh untuk pilih calon mana yang layak.
 
Masa Aishwarya (Deepika Padukone) pengsan sebelum digantung tu pun ehhh jugak sebab sebelum digantung, banduan ada body checkup. Banyak lagi minor errors dalam penceritaan tapi itu lah, who cares about logic kan? Kailee dengan Eijaz pun tak sama loghat dia, yang sorang Tamil, yang sorang lagi Hindi padahal adik-beradik. 

Credit where it is due bila Atlee mengangkat mesej sosial kesan rasuah dalam Kerajaan sebab banyak nyawa yang terkorban hanya kerana ketamakan seorang businessman. Macam mana Vikram Rathore ada masalah di medan perang, tak mustahil jadi kepada negara lain juga. Beli harga mahal tapi dapat kualiti cap ayam. Sekarang tengah kecoh 136 unit mesin ventilator diterima dalam keadaan rosak. Pada sesetengah orang mungkin tak ada apa tapi pada yang terlibat, it’s a life and death situation. 

Penceritaan Jawan yang bersifat non-linear narrative di mana latar masa sekarang dan 30 tahun sebelumnya juga dipersembahkan dengan baik walaupun latar masyarakat atau props tak lah mempunyai banyak beza. 

Elemen drama yang dimasukkan oleh penulis tampak berjaya mengacau emosi terutamanya pada kisah Lakshmi dan Dr. Eeram. Tapi drama untuk keluarga Vikram Rathore tak kuat sangat lah, mungkin sebab pelakon nak jaga imej. I still tak boleh hadam kenapa Aishwarya sembang benda deep dengan Azad (Arijit Gaurav) padahal anak dia baru umur 5 tahun. Tina dalam Kuch Kuch Hota Hai pun tinggalkan surat 8 helai untuk amanahkan tugas untuk anak dia. 

Good to watch on weekend. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 6.3/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.