Hari Bertemu Pelanggan, Perpustakaan Negara Malaysia

Thursday 2 November 2023

Minggu kedua terakhir bulan Oktober, Perpustakaan Negara Malaysia adakan Hari Bertemu Pelanggan. Memandangkan kitorang pernah berhajat untuk pergi ke Perpustakaan Raja Uda, Kuala Lumpur tapi tak pernah lagi jadi kitorang grab this opportunity sebab accessible via MRT Laluan Putrajaya. I terkeliru antara Perpustakaan Negara Malaysia dengan Perpustakaan Kuala Lumpur sebab dua-dua perpustakaan berada di ibu kota rupanya bangunan yang berbeza. 

Perpustakaan Negara Malaysia lebih klasik binaannya dengan corak seni kebudayaan Melayu. Perpustakaan Negara Malaysia ditubuhkan pada tahun 1966 bertujuan untuk jadi arkib untuk koleksi khazanah ilmu negara. 

Nampak macam senang tapi sebenarnya kena jalan jauh bermula dari pintu utama MRT Raja Uda. Nasib baik ternampak laluan jejantas belakang bangunan Yayasan Selangor connected ke Institut Jantung Negara. 

Habis masa lama jugak dekat sini sebab tersalah masuk ke bahagian parking. Patutnya dari jejantas tu pergi ke belah kanan kemudian ke jalan utama dan naik jejantas besar ke Perpustakaan Negara Malaysia di seberang jalan. 



Sampai dekat situ terus menapak ke Adam’s Mini Zoo sebab nampak ada ayam cantik. Ada itik, kambing, Arnab, burung, ular dan iguana. Entrance fee, RM10 dengan makanan haiwan. Malas nak masuk sebab saiz sangkar tu kecil je. Takut terpijak pulak ayam dekat situ, kang kena patuk pulak. Sakittttt. 






Berjalan ke bahagian belakang ada tapak khemah untuk Hari Bertemu Pelanggan. Sampai je dekat situ ada staff PNM tegur untuk ambil kad di booth pendaftaran. Kalau dapat cop dari semua booth yang terlibat, boleh dapat hadiah. Tak ambil masa lama pun nak siapkan sebab semua booth diletakkan bersebelahan je. 

Jadi lama dekat situ sebab usha semua booth makanan yang ada. Lepastu seronok minum kopi Adabi dekat situ sebab sejuk dan pekat. Tak pernah lagi nampak kopi Adabi sebab tu kitorang beli satu pouch. Tak nak beli banyak sebab dekat rumah ada banyak stok kopi tak habis lagi. Satu pouch kopi Adabi ni RM12. 


Ni lah hadiah kitorang dapat dari Perpustakaan Negara Malaysia. Fail Koleksi Nadir.



Koleksi Nadir merupakan bahan yang diterbitkan sebelum tahun 1950an dan/atau sukar diperolehi, terbitan habis cetak atau tiada dalam pasaran lagi. Ia merupakan khazanah warisan ilmu yang memuatkan maklumat penting berkaitan sejarah awal sosio-budaya, ekonomi, bahasa, agama, kepercayaan, politik di Nusantara dan Tanah Melayu merangkumi Alam Melayu, Straits Settlements, Malaya, Persekutuan Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu. 

Dekat dalam fail tu ada door sign, buku nota Perpustakaan Negara Malaysia dan pen Perpustakaan Negara Malaysia. Selesai dekat situ, kitorang masuk ke bangunan perpustakaan sebab nak tengok koleksi buku di situ. Susun atur dekat sini tersusun cantik dan kemas tapi ada juga beberapa section yang belum sempat unpack sebab stok buku baru sampai. 








Koleksi novel FIXI tak banyak dekat sini, ada dalam beberapa baris je. Banyak lagi koleksi dekat rumah I but I have no complaint sebab datang untuk menjenguk bukan untuk meminjam. Kalau PNM ni senang untuk pergi dan balik, tak ada masalah untuk datang lagi but ermm nope. Baik baca dari apps PNM je hshshs


Tapi seronok masa belek buku tentang filem dekat sini sebab I jumpa buku yang kupas teknik pembuatan filem dan fotografi. Sempat baca sikit je tapi banyak dah ilmu I dapat. Happy jugak sebab apa yang I masukkan dalam review sebelum ni ada penjelasan yang sama macam dalam buku Komunikasi Visual ni. 

Dekat sini siap ada kompilasi movie review dari pengkritik filem. How cool is that?!! Very very very cool!!! Bukan senang nak jumpa buku tentang filem jadi tak banyak tempat boleh jadi rujukan. No wonder lah ada student yang jadikan blog I sebagai rujukan before this. I feel honored. 




Bila dah jumpa buku-buku tentang filem ni mula lah berbelah bahagi, nak pinjam ataupun baca perenggan penting. Lepas perut berbunyi, kitorang keluar tanpa meminjam. Like I said, susah nak datang sini. Mungkin akan datang lagi tapi bukan dalam masa terdekat. 



Sebelum balik singgah kejap dekat booth Dr. Buku sebab tertarik tengok cara PNM baiki buku-buku yang dah rosak. Masa awal penubuhan dulu, Perpustakaan Negara Malaysia ni antara objektifnya adalah untuk memelihara dan memulihara buku jadi tak hairan lah kenapa PNM ni expert dalam bab membaiki buku yang dah rosak. Rosak dari segi cover buku tercabut, ada helaian terkeluar. Kalau rosak kena api atau kena makan anai-anai tu tak termasuk lah sebab tu damage loss. 

Tengok dekat booth sebelah ada nampak khidmat urut selama 15 minit. Terus cakap nak sebab dah lama tak urut bahu. Lately rasa tegang sangat sampai tak selesa nak buat kerja. Seronok akak ni urut walaupun seram sebab ada teknik kiropraktik tu. Berbaloi lah 15 minit tu sebab urat tak tegang, badan pun rasa ringan lepas mengurut. 



Selesai dekat situ, bergambar kejap dekat pintu masuk Perpustakaan Negara Malaysia ni sebab cantik. Tak boleh nak lama jugak dekat sini sebab awan dah gelap, angin pun kuat. Takut pulak masa jalan balik tu basah lencun. Anyway, it's a good experience here. 

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.