Drama Review | She Would Never Know (2021)

Sunday 12 November 2023


Directors: Lee Dong-yoon, Ra Ha-na
Writer: Chae Yoon
Cast: Won Jin-ah, Rowoon, Lee Hyun-wook, Lee Joo-bin, Wang Bit-na
Lee Kyu-han
Production Company: JTBC Studios
Distributors: JTBC, Netflix, iQiyi
Genre: Romantic / Drama 
Running Episodes : 16 episodes (60 minutes per episode)
Release Date: 18 January – 9 March 2021
Trailer:


Diadaptasikan dari web novel berjudul Senior, Don't Put on That Lipstick, karya nukilan Elise (Elize), drama terbitan JTBC Studios mengisahkan tentang Chae Hyun-seung (Rowoon) yang jatuh cinta dengan senior tempat kerjanya, Yoon Song-ah (Won Jin ah).

Mereka berdua bekerja di marketing department dalam syarikat kosmetik jenama KLAR. Hyun-seung juga adalah trainee kepada Song-ah sejak intern sehingga mendapat kerja tetap di situ. Mereka berdua ibarat belangkas hinggakan terbit desas-desus mengatakan mereka berdua bercinta. Hyun-seung senang dengan khabar angin tersebut tapi tidak pada Song-ah kerana dia bercinta dengan Business Manager Lee Jae-shin (Lee Hyun-wook). 

Hubungan mereka tidak diketahui sesiapa pun selama 2 tahun tersebut. Satu hari Hyun-seung ternampak mereka berdua di taman dan patah hati. Hal ini diceritakan kepada kakaknya, Chae Ji-seung (Wang Bit-na), pengarah di HARA, butik pengantin elit. Kebetulan, sebelum pulang ke rumah, Hyun-seung ternampak BM Lee bersama tunangnya, Lee Hyo-joo (Lee Joo-bin) di HARA. 

Perasaan kecewa awal tadi bertukar jadi semangat untuk pertahankan perasaan cinta terhadap Song-ah. Dari situ kisah cinta mereka berdua bermula. 

Drama ketiga I tengok sebab Rowoon, back-to-back pulak tu. Sebab nampak muka Rowoon dalam poster terus tekan play dekat Netflix. Personally, pengarah patutnya kekalkan tajuk Sunbae, Don't Put on That Lipstick sebab tajuk tu lebih sesuai. Tak tahu kenapa pilih tajuk She Would Never Know padahal eventually she would know jugak. Tajuk asal nampak lebih personal untuk kisah cinta Hyun-seung dan Song-ah. 

Drama arahan Lee Dong-yoon dan Ra Ha-na tak lah tinggi sangat ratingnya tapi I enjoy tengok sebab genre slice of life yang dibawakan. Setiap pasangan dan watak sampingan yang wujud dalam drama ni ada konflik hidup yang tersendiri dan sajikan mesej sosial yang sangat kuat. Macam pasangan utama yang terpaksa pilih antara kerjaya atau relationship. Song-ah terpaksa bekerja selama 5 tahun di Europe tapi tak mampu bertahan dengan long-distance relationship sampai minta putus. 

Kebanyakan review bash keputusan Song-ah but that’s what happened bila membesar dengan trauma. Dia nampak ayah dia curang, mak dia (Lee Ji-hyun) trauma dumping dari remaja sampai dah masuk 30-an. Faham sangat bila dia tak mampu nak commit dalam relationship sebab rasa bersalah dengan Hyun-seung. Kalau jadi Song-ah pun penat sebab asyik minta maaf dan kecewakan partner sendiri. Daripada sebelah pihak sakit, baik putus je. Dari point of view Hyun-seung, apa yang dia buat tu sebab sayang. Tunggu Song-ah habis kerja, stay dalam kereta, stay dekat rumah tapi untuk Song-ah benda tu sedikit sebanyak jadi beban dan triggered trauma dia. Perbuatan Hyun-seung tu mengingatkan Song-ah pada mak dia. 

Mungkin yang bash tu tak nampak benda ni dan mungkin juga sebab penulis tak kembangkan konflik ni dengan baik sampai nampak Song-ah bersalah tapi dekat sini patut ada conversation dan confrontation macam watak Chae Yeon-seung (Ha Yoon-kyung) dan Kang woo-hyun (Lee Dong-ha) buat. 

Macam mana penulis tak bagi ruang untuk konflik tu, sama juga dengan hubungan Lee Jae-shin dan kawan baik dia, Lee Jae-woon (Lee Gyu-han). Kita faham kenapa Jae-woon rasa terluka dengan perbuatan Jae-shin tapi drama ni macam kejam dengan watak Jae-shin padahal dia hidup terseksa sebab ayah dia. Mak pun tinggalkan macam tu je. Tak faham kenapa penulis nak tonjolkan dia sebagai antagonis dan layak dicerca sedangkan dia pun mangsa. Confrontation Hyo-joo dengan Jae-shin tu antara favorite scene bila dia sedar yang selama ni Jae-shin nervous bila spend time sama-sama. 

Pace drama She Would Never Know ni agak perlahan dan banyak flashback sedangkan ada banyak babak boleh dikembangkan lagi. Penulis berhutang banyak sebab tak ada pun romantic scene antara Hyo-joo dengan Jae-shin di hujung cerita apatah lagi wedding scene Jae-woon dengan Ji-seung. 

Sebagai peminat Rowoon, I puas hati lah tengok performance dia dalam drama ni sebab watak dia yang paling banyak dapat screentime dan dia gunakan peluang tu dengan baik. Comel tengok dia jadi pakcik Kang Ha-eun (Park So-yi), terserlah betul husband material tu. Tibehhh

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8/10

3 comments

  1. i selalu confuse Ro Woon dengan Cha Eun Woo..haha

    ReplyDelete
  2. Naah saya suka kalo tema slice of life macam ni 👍❤️. Nanti nak nonton juga, apalagi yg main Ro Woon 😍👍

    ReplyDelete
  3. ye.. sama dengan Tiara.. selalu tertukar rowoon dengan eunu. hahaha... dua dua encem boy. hahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.