Install Smart Lock

Sunday 26 November 2023

Sebelum ni dalam meeting ada staff utarakan concern tentang pintu sebab unit Griffin tak ada glass door macam Oasis. Senang sangat untuk orang luar masuk dalam pejabat dan pernah terjadi orang luar masuk untuk tumpang tandas. Tumpang tandas tu okay lah, kalau masuk dengan niat tak baik macam mana kan? 

Kalau nak bagi kunci dekat semua orang pun bahaya juga sebab ada ramai chambering students yang bekerja selama 9 bulan je. Lagipun tak boleh lah semua orang ada kunci, sebab takut jadi macam dulu bila ada kes kecurian ataupun wipe-out data. 


Solusi mudah dan relevan, install smart lock ni dekat pintu. Tak ambil masa yang lama pun untuk pasang. Yang jadi lama sebab nak set fingerprint untuk semua staff. Nak set tu mudah je, kena tekan sebanyak 5 kali dekat ring light tu. Kena tekan dalam posisi berbeza lah sebab kadang-kadang kita buka pintu dengan posisi ibu jari lebih bahagian atas, kadang terlebih bahagian kiri. 



Nak buka pintu guna cap jari, nak kunci pintu pun tolak naik atas je. Tapi pintu ni macam fragile sebab lembut sikit dari tombol pintu besi. Risau kalau ada staff yang ganas buka tutup pintu. Lagi satu safety features smart lock ni bila kita boleh kunci dari dalam supaya orang luar tak boleh buka. Kalau OT sampai lewat malam ataupun masuk waktu weekend tak lah risau sangat. 

Nak buka smart lock door ni boleh guna cap jari, guna passcode, guna access card ataupun guna apps. Ada banyak cara untuk buka jadi tak ada masalah untuk manusia yang clumsy dan senang sangat lupa password. Selesai satu masalah dalam office, rasa lega dan secure bila masuk bekerja. 

4 comments

  1. wah..canggih!rasa selamat sikit kan..

    ReplyDelete
  2. Memang harus seperti ini. Apalagi kalau kerja di bank, semua pintu pasti pakai smart lock, supaya unauthorized person tak bisa masuk ke dalam, karena menyangkut data2 confidential.

    Tapi kalopun bukan bank, memang sebaiknya pasang demi safety juga

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.