Movie Review | Attack: Part 1 (2022)

Sunday 12 November 2023


Director: Lakshya Raj Anand
Writers: Lakshya Raj Anand, Sumit Batheja, Vishal Kapoor 
Cast: John Abraham, Rakul Preet Singh, Jacqueline Fernandez, Prakash Raj, Naufal Azmir Khan, Ratna Pathak Shah
Production Companies: AK Productions, Pen India Limited, JA Entertainment 
Distributor: Pen Marudhar Entertainment
Genre: Sci-fi / Action / Thriller
Running Time: 123 minutes
Release Date: 1 April 2022
Trailer :


Kisah bermula dengan sekumpulan askar India yang diketuai oleh Arjun Shergill (John Abraham) di dalam operasi untuk menangkap pengganas bernama Rehman Gul yang telah menyerang konvoi askar India 2 hari sebelumnya. Arjun juga menyelamatkan anak Rehman dari menjadi mangsa bom jihad. 

12 tahun kemudian, Arjun berjumpa dengan kekasihnya, Ayesha (Jacqueline Fernandez) di lapangan terbang namun mereka berdua menjadi mangsa serangan pengganas. Arjun lumpuh dari leher hingga ke kaki akibat tembakan peluru yang terkena tulang belakang dari jarak dekat. Arjun dijaga oleh ibunya (Ratna Pathak Shah) dan mengalami kemurungan. 


Dalam masa yang sama, Chief of Indian Intelligence, V.K. Subramaniam (Prakash Raj) memperkenalkan program Super Soldier di mana khidmat Intelligent Robotic Assistant atau singkatannya, I.R.A akan membantu manusia dalam misi khas yang berbahaya. Kerajaan India sedar yang mereka telah kehilangan ramai askar yang hebat akibat peperanganl antas V.K. menggunakan peluang ini untuk mengangkat projek teknologi yang dikemudi oleh Sabah Qureshi (Rakul Preet Singh) setelah 7 tahun dalam fasa R&D. 

Mereka berdua tak punya masa yang lama untuk menjayakan Super Soldier dan nama Arjun Shergill dipilih sebagai askar pertama untuk projek tersebut. Tugas pertama Arjun dan IRA adalah untuk bebaskan Perdana Menteri dan beberapa Menteri lain yang menjadi tawanan Hamid Gul di Parlimen. 


Idea filem Attack: Part 1 lebih kurang sama dengan filem Robocop (2004) dan Upgrade (2018) di mana AI dimasukkan ke dalam badan manusia untuk mencipta manusia super. Plot pun lebih kurang sama di mana watak protagonis ingin membalas dendam atas kehilangan cinta hati. But I can’t say much about Upgrade since I haven’t watched this movie so this review will be based solely on Attack. 

Lagipun dekat hujung filem, pengarah bagitahu filem ni diinspirasikan dari projek Kerajaan India iaitu “Exoskeleton program of DRDO” di mana teknologi robotik dan AI akan membantu dalam bidang ketenteraan dan juga kesihatan. Masih dalam peringkat R&D tapi in future lebih kurang sama seperti yang diceritakan dalam Attack: Part 1. 


Naratif filem Attack: Part 1 mempunyai alur penceritaan yang bersifat straightforward dan ringkas tapi execution pengarah dan juga penulis, Lakshya Raj Anand menjadikan filem aksi ni menarik. VFX atau CGI yang digunakan dalam filem-filem Bollywood pada tahap average atau mehhh tapi untuk filem Attack, John Abraham menggunakan khidmat Red Chillies Entertainment jadi visual memang top notch dan mengukuhkan screenplay. You would really enjoy the slo-mo techniques in few fighting scenes. Kreativiti Shashwat Sachdev menambahkan impak pada babak aksi dek kerana sinergi yang kuat antara visual dan BGM. 

Lakonan Rakul Preet sebagai Saba pun membantu character development watak Arjun Shergill. Macam mana Saba bagi semangat dan harapan untuk Arjun dalam program Super Soldier cuma penulis tak bagi ruang yang banyak untuk serlahkan dinamik dua watak utama ni. Bila Arjun bertindak untuk langar arahan V.K untuk selamatkan Saba, babak tu jadi annoying instead of heroic. 


Sama juga dengan kisah cinta Arjun dan Ayesha yang tak diberi ruang supaya ada emotional connection dengan penonton sedangkan dekat situ menjadi titik permulaan revenge chapter dalam hidup Arjun. Mungkin kekangan masa sebab banyak yang perlu diceritakan jadi sebab tu pengarah masukkan semua dalam satu lagu romantik sahaja. Atau mungkin cukup dengan babak Arjun kena serang dengan Hamid Gul (Elham Ehsas) yang pernah dia selamatkan dulu. 

Filem Attack: Part 1 lebih berkisar pada connection Arjun dengan IRA so I’m really look forward untuk Attack: Part 2 sebab nak tengok macam mana Kerajaan India guna satu pasukan tentera dari program Super Soldier dalam perang sama ada dengan pengganas ataupun di sempadan India-Pakistan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.