Movie Review | Zom 100: Bucket List of the Dead (2023)

Sunday 19 November 2023


Director: Yusuke Ishida 
Writer: Haro Aso (manga), Kotaro Takata (manga), Tatsuro Mishima
Cast: Eiji Akaso, Mai Shiraishi, Shuntaro Yanagi, Yui Ichikawa, Kazuki Kitamura, Mayo Kawasaki, Akari Hayami
Production Company: 
Distributor: Netflix
Genre: Comedy / Horror
Running Time: 129 minutes
Release Date: 3 August 2023
Trailer :


Live-action film tayangan Netflix diadaptasikan dari manga bersiri berjudul Zom 100: Bucket List of the Dead karya duo pelukis - Haro Aso dan Kotaro Takata yang diterbitkan pada tahun 2018. Mengisahkan Akira Tendo (Eiji Akaso) yang menghambakan diri sebagai pekerja di sebuah syarikat pemasaran sehingga lah Jepun diserang oleh wabak zombie.

Akira sedar dia ada banyak masa terluang kerana syarikatnya telah ditutup. Selama dia bekerja di sana, tak pernah sekali pun dia mengambil cuti tahunan jadi ini adalah peluang terbaik untuk dia cipta bucket list. 100 perkara yang ingin dia lakukan sebelum bertukar menjadi zombie seperti yang lain. 

‘With this going on, maybe…just maybe… I don’t have to go to work anymore.’ – Akira 


Bermula dengan buat confession kepada perempuan yang dia minat (Yui Ichikawa), mengemas bilik, berkhemah di rumah, berehat di kolam air panas, wine and dine dengan pramugari, menunggang motorsikal, masukkan barang dalam troli tanpa peduli dengan harga, warnakan rambut, melukis self-potrait dan nyalakan bunga api. 

Kesemua wishlist dia tersangatlah mudah untuk dilakukan sebelum ni tapi dek kerana kerja tanpa kenal siang dan malam, Akira langsung tak ada masa untuk buat semua perkara tersebut. Wishlist Akira semakin lama semakin bertambah sejak berjumpa dengan Shizuka Mikazuki (Mai Shiraishi) dan selamatkan rakan baiknya, Kenichiro Ryuzaki (Shuntaro Yanagi). 


I tak pernah tengok anime series walaupun ada dekat Netflix but maybe after watching this movie I will or maybe I won’t because the movie is already fun to watch. Watak Akira mempunyai karakter yang comel dan kelakar, comic timing dia perfect dengan screenplay jadi tak hairan lah kenapa dari awal senang sangat untuk terhibur dengan keletah dia. 

Chemistry trio watak utama juga membantu penceritaan tentang persahabatan yang sweet dan melankolik sesuai dengan situasi tegang yang dihadapi. Dah banyak naskhah zombie dibikin jadi mudah sangat untuk rasa jelak dengan tema ni tapi penulis Tatsuro Mishima come up dengan alur cerita yang sarat dengan vibe slice of life dan santai. 


Setiap watak utama diberikan ruang untuk menyerlah tanpa overshadow sesiapa. Kalau dekat first half, Akira dan Kencho ubah karakter Shizuka, dekat second half, Shizuka pula tarik Akira keluar dari anxiety sejak berjumpa kembali dengan Gonzo (Kazuki Kitamura), ketua jabatan di syarikat dia. Mai mungkin nampak kaku pada beberapa babak tapi tak banyak pun solo screentime untuk dia jadi kelemahan tu tersorok. 

Bila I cakap jelak dengan tema zombie, sama juga dengan filem Zom 100: Bucket List of the Dead ni sebab masing-masing tak tahu apa kelemahan zombie sedangkan diterbitkan pada tahun 2018 dan berlatarkan latar masa moden walhal filem zombie dah bermula sedekad yang lepas. Ada juga babak yang a bit draggy dan annoyed sebab pilihan dangkal yang dibuat oleh watak utama tapi I just brushed it off lah. 


Sinematografi dari Satoru Tanaka menggunakan visual language yang berasaskan warm tone, sesuai lah dengan genre filem arahan Yusuke Ishida. Babak Akira, Shizuka dan Kencho have fun sepanjang perjalanan bersama caravan antara babak menarik didukung pula dengan music score yang riang dalam genre pop anime Jepun. Of course, this film isn’t perfect bila ada penggunaan CGI untuk raksasa jerung tapi okay lah, tak lah nampak kartun sangat. 

Meskipun filem Zom 100: Bucket List of the Dead santai ditonton tapi tak sesuai untuk tontonan keluarga sebab ada babak nudity. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 7.2/10

3 comments

  1. first half kelakar giler, nampak dia santai betul mengadap zombie tu semua..haha

    ReplyDelete
  2. Seronok tengok filem ini walaupun bertemakan zombie tapi kelakar..

    ReplyDelete
  3. we explore the challenges of finding a reliable urgent plumber and discuss the key factors to consider when facing a plumbing crisis.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.