Drama Review |The Worst of Evil (2023)

Thursday 16 November 2023


Director: Han Dong-wook
Writer: Jang Min-suk
Cast: Ji Chang-wook, Wi Ha-joon, Im Se-mi, Bibi
Production Companies: Baram Pictures, Sanai Pictures
Distributor: Disney+ 
Genre: Crime drama / Action / Thriller / Noir
Running Episodes: 12 episodes (52-69 minutes per episode)
Release Date: 27 September – 25 October 2023
Trailer:


Berlatarkan era 1990-an, Park Jun-mo (Ji Chang-wook) ditugaskan menyamar untuk membongkar kartel dadah yang bekerjasama dengan yakuza Yoshioka-gumi di Tokyo, Jepun. Dadah yang dibawa masuk adalah dadah berkualiti premium dengan lebih 95% keaslian bernama Gangnam Crystal. Sasaran utama pihak polis ialah Jung Gicheul (Wi Hajoon) yang baru saja merampas kuasa dari Jang Kyung-chul (Jung Man-sik) lantas menjadi ketua kepada Gangnam Union.

Park Jun-mo menyamar sebagai Kwon Seungho, sepupu kepada kawan baik Jung Gicheul yang terbunuh dalam pertempuran bersama Jang Kyung-chul. Kerana rasa bersalah mengakibatkan rakan karibnya mati, Jung Gicheul dengan mudah menerima Jun-mo masuk bekerja. Dari patrol kawasan Gangnam, Jun-mo naik menjadi orang kanan Gicheul. 


Banyak maklumat yang diraih oleh Jun-mo semasa penyamarannya dan banyak juga bahaya dan risiko dia perlu berdepan untuk pastikan operasi mereka berjalan tanpa dihidu oleh Gangnam Union. Persetujuan antara polis jabatan narkotik Korea dan narkotik Tokyo adalah untuk menangkap kedua-dua kartel dadah ketika berurusan dan peluang tersebut bakal muncul setelah mafia dari China menghantar dadah, dan Korea menjadi pengantara kepada Gangnam Crystal untuk eksport ke Jepun. 

Naskhah crime thriller terbaru terbitan Disney+ arahan Han Dong-wook mengangkat dinamik dan sinergi antara kedua-dua watak utama – Kwon Seongho dan Jung Gicheul. Sementara naskhah crime thriller yang lain mempunyai pertarungan antara antagonis dan protagonis utama, The Worst of Evil sajikan bromance mafia boss bersama orang kanannya. 


Walaupun penyamaran untuk dunia underworld adalah subjek yang selalu diketengahkan, The Worst of Evil mempunyai keunikan tersendiri kerana kekangan dari segi teknologi pada era tersebut. Jun-mo perlu sentiasa mencari peluang untuk hubungi Seok Do-hyung ( Ji Seung-hyun) untuk update maklumat baru. 

Sisi dunia gelap di kota Gangnam dipaparkan dengan cemerlang yang diperkukuhkan lagi dengan atmosfera vintage 90-an. Transition dan close-up shots yang digunakan memperkayakan lagi mental visual. Disebabkan percaya dan setia jadi konflik utama dalam Gangnam Union, kebanyakan babak tampak intense melalui renungan mata antara dua watak utama. BGM dan music score menjadi penyeri naskhah yang mengangkat era 90-an terbitan Disney+ Hotstar ni. 


Alur penceritaan The Worst of Evil bergerak laju dengan strategi bisnes haram yang dimiliki oleh Jung Gicheul dan dalam masa yang sama pertahankan empayarnya dari dirampas oleh geng lain. Ada beberapa plot twist yang dimasukkan untuk cerita kekal menarik. 

Tapi semakin drama bergerak, semakin terserlah kelemahan pada beberapa watak macam Park Jun-mo yang sentiasa resah sedangkan Do-hyung sentiasa ada mengawasi pergerakan dia. Untuk beberapa momen genting, perasaan resah tu nampak kena dengan situasi tapi kalau sentiasa gelabah pun tak syok juga. Tak faham kenapa dia kena ambil telefon bimbit Private Investigator Cheon Jin-pyung (Sung Il) sampai buatkan watak lain syak dengan pergerakan dia. 


Watak Yoo Eui-jeong (Im Se-mi) tak perlu ada dalam beberapa babak pun sebab mengacau kerja Park Jun-mo. Patutnya dia bantu cover track Jun-mo bukannya menyusahkan lagi suami dia. Mungkin watak Eui-jeong patut tarik elemen drama dan serlahkan personaliti Jung Gicheul yang tersorok dek nasib hidup malang kerana ada ayah yang kaki dadah tapi lakonan dia terlampau dull sampai nampak bosan setiap kali dia muncul. Tak ada chemistry dengan Ji Chang-wook ataupun Wi Ha-joon. Berbeza dengan Bibi yang jatuh cinta dengan Jun-mo.  


I still mencari The Worst of Evil tu dalam watak Park Jun-mo sebab isteri dan ketua dia pesan supaya kawal diri dan jangan terikut perangai gangster. Kalau tengok perkembangan watak Jun-mo tak ada lah berbeza sangat dengan yang sebelumnya sampai dua watak ni nak tinggalkan pesan macam tu. Mungkin penulis nak bagitahu yang Jun-mo sanggup khianat kepercayaan Jung Gicheul untuk dapat apa dia nak tapi takkan timbangan penipuan dan khianat lebih berat dari bunuh dan dadah? 

Kalau tengok pada ending scenes, mungkin ada musim 2 tapi kalau betul Disney+ Hotstar ada plan untuk sekuel, better cari penulis yang lebih baik atau tambah lagi durasi tayangan dari 12 episod kepada 16 episod. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 7/10

2 comments

  1. tengah meleltup nampaknya Wi Ha joon.. selalu jadi second hero & villain aje.. tak lama jadi hero la ni

    ReplyDelete
  2. klu cari movie ke kdrama mesti nampak poster ni, tapi x tergerak hati nak tgk lagi hehehe...soon la

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.