Movie Review | Five Nights at Freddy's (2023)

Sunday 5 November 2023


Director: Emma Tammi
Writers: Scott Cawthon, Seth Cuddeback, Emma Tammi
Cast: Josh Hutcherson, Elizabeth Lail, Piper Rubio, Mary Stuart Masterson, Matthew Lillard
Production Companies: Blumhouse Productions, Scott Cawthon Productions
Distributors: Universal Pictures, Peacock
Genre: Supernatural / Horror
Running Time: 109 minutes
Release Dates:  25 October 2023 (United Kingdom), 27 October 2023 (United States)
Trailer :


Mike (Josh Hutcherson) melalui masa yang sukar di mana dia terpaksa menjaga Abby (Piper Rubio), adik perempuannya dan dalam masa yang sama mencari kerja yang sesuai untuknya. Resume Mike agak susah untuk mana-mana majikan terima dia sebagai pekerja dek kerana tempoh masa bekerja yang sangat singkat. 

Hal ini kerana, Mike mempunyai masalah psikologi setelah kehilangan adik lelakinya bernama Garret ketika remaja. Trauma tersebut menghantui Mike hingga terpaksa mengambil pil tidur dan menggunakan bunyian alam untuk membantu dia tidur. Setiap malam dia akan kembali ke hari dan waktu yang sama di mana Garrett (Lucas Grant) hilang. 


Mike ambil keputusan untuk bekerja di Freddy Fazbear's Pizzeria, sebuah pusat hiburan yang pernah popular ketika 80-an namun ditutp setelah kehilangan 5 orang kanak-kanak. Kerja Mike tak susah pun, jangan benarkan sesiapa masuk dan pastikan kawasan pusat tu terjaga. Anehnya, setiap kali Mike tidur di Freddy, mimpinya berubah. Mike bertemu dengan 5 orang kanak-kanak yang hilang dan mereka juga tahu siapa yang menculik Garrett. 

‘And you only have to worry about one thing. Keeping people out. And, and you know, and keep the place tidy.’ - Steve Raglan (Matthew Lillard)


Hari kedua di Freddy, Mike bertemu dengan polis wanita bernama Vanessa (Elizabeth Lail). Tak ambil masa yang lama untuk Mike berkawan rapat dengan Vanessa kerana peribadi dia yang mesra dan baik. Tapi ada sesuatu yang misteri tentang Vanessa. Mike juga dapat tahu tentang 5 boneka mascot di pusat hiburan tersebut bukan sekadar boneka biasa. 

Idea Five Nights at Freddy's tercetus dari video game ciptaan Scott Cawthon, Chipper & Sons Lumber Co. di mana watak utama, seekor memerang kelihatan ngeri. Mengambil inspiorasi dari komen para pemain, Scott mencipta game seram berjudul Five Nights at Freddy's dengan animatronic animal character yang lain. Setiap animatronic mascots—Golden Freddy (Grant Feely), Bonnie (David Houston Doty), Chica (Jophielle Love), Foxy (Asher Colton Spence) dan Mr. Cupcake (Liam Hendrix) dihantui oleh roh kanak-kanak yang pernah hilang. 


Alur penceritaan dan character development Mike Schmidt bergerak dengan baik. Boleh nampak kenapa dia terpaksa setuju untuk bekerja di pusat hiburan yang usang dan terjerat dengan roh kanak-kanak tersebut. Dekat second half je macam pelik kenapa dia senang sangat lepaskan Abby untuk dapatkan Garrett. Mungkin dia rasa Abby susah nak jaga compared to Garrett. Abby pun boleh tahan jugak buat perangai padahal Aunt Jane (Mary Stuart Masterson) bukan sayang dia pun. 

Mungkin sebab gap diorang jauh dan Mike pun selalu stuck pada masa lalu. Patutnya writers kembangkan lagi watak Abby sebab dia selalu ada imaginary friends. Bermula dari bila dan bagaimana tu tak diceritakan langsung padahal mainkan peranan penting dalam filem Five Nights at Freddy's. 


Kalau ikutkan watak animatronic mascots tak lah seram seperti yang digambarkan pun tapi suasana pusat hiburan tu membantu menghidupkan rasa seram. Ditambah pula dengan killing potential semua watak jadi mudah untuk kita rasa gerun setiap kali Mike berseorangan di Freddy Fazbear's Pizzeria. Menariknya, filem ni tak gunakan CGI dan masa penggambaran pun kadang-kadang mascot tu bergerak sendiri jadi pengarah guna pengalaman tu dalam filem. Sinematografi dari Lyn Moncrief mewujudkan screenplay yang ampuh untuk naskhah seram arahan Emma Tammi.

Filem ni tinggalkan tanda tanya pada perbualan Mike dan Vanessa tentang 5 orang kanak-kanak tu. Something doesn’t add up with how the investigation ended. Anyway, tengok pada ending, filem Five Nights at Freddy's akan ada sekuel dan pengarah pun dah bagitahu ada possibility ke arah tu. Hopefully yang kedua lebih seram dan saspens. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.5/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.