Movie Review | Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Saturday 13 May 2023


Director : David Yates
Writer : J. K. Rowling, Michael Goldenberg 
Cast : Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Helena Bonham Carter, Robbie Coltrane, Warwick Davis, Ralph Fiennes, Michael Gambon, Brendan Gleeson, Richard Griffiths, Jason Isaacs, Gary Oldman, Alan Rickman, Fiona Shaw, Maggie Smith, Imelda Staunton, David Thewlis, Emma Thompson, Julie Walters
Production Company: Warner Bros. Pictures, Heyday Films
Distributor: Warner Bros. Pictures
Genre: Fantasy / Action / Thriller
Running Time : 138 minutes
Release Date : 28 June 2007 (Tokyo), 11 July 2007 (United States), 12 July 2007 (United Kingdom)
Trailer :


Installment kelima untuk franchise Harry Potter bertukar pengarah dan penulisnya sekaligus dengan tema yang lebih berat di mana Harry Potter (Daniel Radcliffe) akan makin kerap bertemu dengan Lord Voldemort (Ralph Fiennes). 

Filem bermula dengan konflik yang melanda Harry kerana menggunakan sihir Expecto Patronum untuk menghalau Dementor di dunia Muggle. Kenapa Dementor boleh berada di luar kawasan dunia sihir? Tak tahu. Prof Albus Dumbledore (Michael Gambon) kembali membela pelajar kesayangannya, tak lagi berasa syak wasangka seperti dalam Harry Potter and the Goblet of Fire (2005).


Selepas kematian Cedric Diggory (Robert Pattinson), dalam kejohanan Goblet of Fire, Harry dilanda kemurungan dan puberty syndrome lantas lebih banyak mengasingkan diri. Ramai pelajar yang pulaukan Harry disebabkan kemalangan tersebut. Lebih mudah juga untuk Voldemort mengawal Harry sebab Harry kuat disebabkan cinta dan kasih sayang. Kalau dia seorang, murung dan rapuh, mudah sangat untuk dihapuskan. But enters Luna Lovegood (Evanna Lynch) yang sentiasa positif. 

Disebabkan kemalangan di Hogwart, Kementerian menghantar Dolores Umbridge (Imelda Staunton) untuk mengajar subjek Pertahanan dari Ilmu Sihir Hitam. Dolores bukan saja mempunyai cara mengajar yang pelik kerana tidak menggunakan sebarang sihir atau tongkat sakti malah mengetatkan lagi peraturan dan membuang semua aktiviti hiburan termasuklah berkumpul sesama pelajar. 


Harry, Ron Weasley (Rupert Grint), Neville Longbottom (Matthew Lewis) dan Hermione (Emma Watson) mencari jalan untuk kuatkan seni pertahankan diri kerana Voldemort akan menyerang bila-bila masa saja. Fred (James Phelps), George (Oliver Phelps) Ginny (Bonnie Wright) dan Cho (Katie Leung) juga turut serta dalam kelas tersebut secara senyap-senyap tanpa pengetahuan Dolores atau penjaga Hogwarts, Filch (David Bradley).

Dari filem kelima ini kita dapat tahu tentang The Order of the Phoenix, sebuah organisasi rahsia yang ditubuhkan oleh Prof Albus Dumbledore, dianggotai oleh Minerva McGonagall, Lily Potter, James Potter, Sirius Black (Gary Oldman), Remus Lupin, ibu bapa Neville Longbottom, Arthur Weasley (Mark Williams) dan ramai lagi. Sebab tu dekat dalam Harry Potter and the Philosopher’s Stone (2001), ada babak Albus Dumbledore dengan Minerva McGonagall (Maggie Smith) letak baby Harry depan rumah Dursley. 


Sama macam dua filem sebelumnya, sinematografi Harry Potter lebih suram dan kelam cumanya kali ni tone tersebut sesuai dengan scenario yang terdapat dalam penceritaan Harry Potter and the Order of the Phoenix. Tak banyak magis yang digunakan dalam filem ni jadi tak banyak VFX yang diperlukan. Camera works ada masanya membantu dan ada masanya terlihat lemah. 

Kalau sebelum ni geram dengan screentime atau babak Harry dan Sirius tapi dalam filem ni boleh nampak Harry makin rapat dengan Sirius. Even just a small wink from Sirius for Harry can makes me smile because it feels so natural. 


‘I want you to listen to me very carefully, Harry. You're not a bad person. You're a very good person, who bad things have happened to. Besides, the world isn't split into good people and Death Eaters. We've all got both light and dark inside us. What matters is the part we choose to act on. That's who we really are.’ – Sirius Black

Love angle antara Harry dengan Cho nampak macam dipaksa sebab dalam previous installment Cho bercinta dengan Cedric and the memories still strong walaupun hakikatnya dah setahun berlalu. Ginny masih tersekat dalam screentime yang terhad sementara Draco Malfoy (Tom Felton) cuma ada satu dialog sepanjang filem. Evanna Lynch pilihan yang tepat sebagai Luna yang comel dan aneh. Just like Harry, I feel some sort of comfort watching her space. 


Walaupun beberapa watak annoying mendominasi tapi beberapa babak nampak kelakar macam Severus Snape kantoi kena buli dengan James Potter dan mungkin sebab tu juga dia menyampah dengan Sirius dan Remus Lupin. Babak Severus kena soal dengan Dolores tentang achievement dia sampai Ron tahan gelak pun kelakar juga. 

Tak pasti lah dalam buku macam mana tapi Alan Rickman berjaya kukuhkan watak Severus Snape yang mempunyai alasan kukuh untuk menyampah dengan kehadiran Harry Potter. Menyampah pun tetap tolong sebab budak tu tak buat salah tapi bila tolong dituduh jahat pula. Mungkin sebab tu juga dia selalu backup Draco Malfoy yang cuba untuk buli Harry tapi gagal. They made him looks so weak in this franchise. 


‘I'm afraid you have used up all my stores interrogating students, the last of it on Miss Chang. Unless you wish to poison Potter - and I assure you, I would have the greatest sympathy if you did - I cannot help you.’ – Severus Snape

Tak pasti kenapa plot Kementerian tak percaya dengan kehadiran Voldemort perlu ada sedangkan 10 Death Eaters terlepas dari Azkaban, sah lah ada sesuatu yang besar akan berlaku. Lagipun sepatutnya dari awal lagi dah patut pelik sejak banyak unicorn jadi korban dalam The Philosopher's Stone tu. Ada beza Kementerian lemah buat kerja dengan Kementerian tak nak rakyat panik. 


Kenapa Harry letak nama kumpulan dia 'The Dumbledore's Army' bukannya 'Harry Potter's Army? Sebab Sirius bagitahu dia akan jadi pelapis kepada organisasi The Order of the Phoenix ke? So it's a tribute to the founder of the organisation? 

Bermula dari Prisoner of Azkaban (2004) kemudian Goblet of Fire dan the Order of the Phoenix, franchise Harry Potter makin lama makin membosankan dengan olahan yang kurang menarik. Mungkin sebab I suka cara dan vibe dunia magis dari Chris Columbus. Slowly I feel Harry Potter series can do wonder.

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.2 = 6.2/10

1 comment

  1. Menggamit kenangan bila baca review Farhana nie.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.