Drama Review | The Uncanny Counter (2020)

Saturday 2 October 2021

 Director : Yoo Seon-dong, Park Bong-seop

Writer : Yeo Ji-na, Yoo Seon-dong, Kim Sae-bom

Cast :  Jo Byung-gyu, Yoo Jun-sang, Kim Se-jeong, Yeom Hye-ran, Ahn Suk-Hwan, Moon Sook, Kim So-ra, Eun Ye-jun, Lee Chan-hyung, Jung Won-chang, Jeon Seok-ho, Son Yeo-eun, Sung Ji-ru, Lee Ji-won, Choi Yoon-young

Production Company : Studio Dragon / Neo Entertainment

Distributor : OCN / Netflix

Genre : Fiction / Mystery / Thriller / Action

Running Episodes :  16 episodes (70 minutes per episode)

Release Date : 28 November 2020 – 24 January 2021

Trailer : 


Diadaptasikan dari webtoon popular, Amazing Rumor atau Amazing So-mun yang dihasilkan oleh Jang Yi, drama terbitan Studio Dragon, The Uncanny Counter mengisahkan sekumpulan Counter yang memburu roh jahat untuk dihantar ke alam barzakh ataupun dipanggil Yung. Manusia yang dipilih menjadi Counter ialah yang berhati baik tapi kemudiannya koma. Kira dapat peluang untuk hidup balik dengan kuasa tersendiri dan berhubung dengan pengantara di Yung. 

Detektif Ga Mo-tak (Yoo Jun-sang) mempunyai kuasa psychometry dan kekuatan berganda. Sama juga Do Ha-na (Kim Se-jeong) tapi bezanya bila dia boleh mengesan roh jahat beberapa kilometer dan boleh baca atau masuk ke dalam memori seseorang. Ms Choo (Yeom Hye-ran) pula mempunyai kuasa untuk pulihkan atau sembuhkan luka luar atau dalaman. 

Selepas kematian Counter Jang Cheol-joong (Sung Ji-ru) akibat dibunuh oleh roh jahat Ji Chung-sin (Lee Hong-nae) dalam episod pertama, pengantara Wi-gen (Moon Sook) terpaksa mencari host baru atau dia akan lenyap dari dua dunia tersebut. Dalam pencarian tersebut dia masuk ke dalam badan So Mun (Jo Byung-gyu). Aneh sebab So Mun tak koma tapi tengah berjalan keluar dari mall dengan kawan-kawan dia. 

Kuasa So Mun pula lebih hebat dari mereka yang lainnya bila dia boleh seru territory Yung datang ke dunia manusia. Dia pun ada kekuatan yang sama seperti Ga Mo-tak dan mendiang Cheol-joong. Malangnya dia masih lagi muda dan mudah ikut perasaan dalam buat keputusan sampai membahayakan nyawa dia, Wi-gen dan ahli Counter yang lain. Sebab dia juga Ji Chung-sin dapat peluang untuk bunuh lebih ramai orang dan makan roh orang baik. 

Memandangkan drama terbitan Netflix Originals ni adalah adaptasi dari webtoon jadi tak ada masalah untuk pengarah dan penulis untuk olah dan kembangkan dalam spektrum visual dengan lebih menarik. Penggunaan vfx memang banyak tambah pula bila babak yang melibatkan territory tapi semuanya disunting dengan baik dan cantik. Bukan So Mun je excited main dengan cahaya territory, kita yang tengok ni pun amazed sebab cantik. 

Alur cerita The Uncanny Counter santai dan mudah difahami tentang dunia Yung dan dunia manusia walaupun ada konflik politik dan misteri pembunuhan yang disorok oleh pengarah. Sampai ke hujung cerita baru nampak apa misteri yang melibatkan watak-watak antagonis dan macam mana So Mun dengan Detektif Ga Mo-tak saling berkait. Vibe drama ni macam franchise X-Men Cuma identiti Counter perlu dirahsiakan dan bekerja di kedai mi kuah. 

For me drama ni jadi menarik sebab kekuatan lakonan Jo Byung-gyu sebagai So Mun sebab dia deliver dan ekspresikan watak dia dengan cemerlang dalam kesemua babak. Tak kisah lah babak solo ataupun berkongsi dengan pelakon senior yang lain. Entah berapa kali menangis bila tengok dia menangis padahal drama ni dark thriller. Action stunt pun sharp dan kemas dengan transition dan camera angle yang menarik. 

Sekarang ni semua cast tengah shooting untuk Season 2 dan mungkin akan ditayangkan pada pertengahan tahun depan. Harapnya dalam Season 2 nanti So Mun atau pengantara di Yung jumpa alternatif untuk sembuhkan healer sebab masalah Counter bila healer cedera teruk, tak ada siapa yang boleh ubatkan walhal kesihatan Ms Chu dah mula merosot disebabkan faktor usia juga. 

Nak tahu juga roh jahat jenis apa pula yang akan diburu oleh Counter sebab dalam Season 2 nanti diorang kena jaga satu Korea bukan lagi terhad dekat kawasan Jungjin. Macam mana So Mun boleh tarik Wi-gen dan kuasa makin bertambah hebat pun masih belum dijelaskan lagi. Tak sabarnya nak tengok! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

4 comments

  1. pernah dengar nama drama ni, ingtkan romantic comedy hahahha jauh menyimpang rupanya

    ReplyDelete
  2. nak tengok...tapi suami dah tengok 1st episod dan cakap... tak sesuai ditonton.. sebenarnya dia tak suka cerita pasal roh roh ni...haha

    ReplyDelete
  3. best sgt. dgr ari tu kata ada season 2, memang looking forward.

    ReplyDelete
  4. Hahaha.. samalah part yang menangis tu..
    Memang suka watak So Mun ini.. yeah!! Tak sabar tunggu season 2..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.