Drama Review | Nevertheless (2021)

Saturday 28 August 2021


Director : Kim Ga-ram

Writer : Jung Won

Cast : Han So-hee, Song Kang, Chae Jong-hyeop, Lee Ho-jung, Yoon Seo-ah, Yoon Sa-bong, Choi Sung-jae 

Production Company : Studio N, Beyond J, JTBC Studios

Distributor : JTBC, Netflix

Genre : Romance / Drama

Running Episodes :  10 episodes

Release Date :19  June – 21 August 2021

Trailer : 


‘You know why your name is Na-bi? Your mom says she named you like that so your life would be as sweet as honey. But butterflies don’t always eat honey. Insects and poop are all nutrients for them too. Everything you’re going through in your life right now are your nutrients. So what’s there to fear?’ - Jung Sook-eun (Yoon Sa-bong)

Na-bi, pelajar bidang seni ukiran hilang inspirasi setelah putus cinta dengan Yoo Hyeon-woo (Choi Sung-jae) akibat dimalukan di khalayak ramai dengan ukiran patung yang yang menggambarkan diri dia dalam keadaan yang keterlaluan dalam satu pameran seni. 

Impian dia untuk pergi ke luar negara melalui exchange program pun semakin tipis bila patung ukiran dia tak menzahirkan sebarang emosi dan ketinggalan jauh di belakang berbanding pelajar-pelajar lain terutamanya Yoon Sol (Lee Ho-jung). Pensyarah dia dah advise kalau tak dapat pergi universiti luar negara pun tak apa sebab dekat Korea sendiri banyak universiti bagus. 

Pertemuan antara Na-bi dengan Park Jae-eon (Song Kang) yang dianggap satu kebetulan sebenarnya merupakan takdir dalam hidup dia. Entah kenapa dia selalu berjumpa dengan lelaki yang toxic dalam hidup dia. Selepas lelaki yang misogynist dan curang, kali ni hati dia jatuh cinta dengan junior playboy yang terkenal di kolej tersebut. Makin kuat dia mengelak, makin jauh dia lari, makin kuat perasaan dia terhadap Jae-eon. 

Perjalanan drama Nevertheless yang diadaptasikan dari webtoon dengan tajuk yang sama karya Jung Seo ni diambil dari perspektif Na-bi kebanyakannya. Tapi tak lah diceritakan secara mendalam sangat pun sebab tak diceritakan kenapa dia hang out dengan Yang Do-hyeok (Chae Jong-hyeop) sedangkan dia sendiri tak boleh move on dengan Jae-eon. Nak kata Jae-eon playboy pun tak boleh jugak sebab Na-bi pun lebih kurang je suka melayan ramai lelaki. Kenapa watak Jae-eon takut dengan komitmen pun tak pasti sedangkan dia baik je dengan Yoon Seol-ah (Lee Yul-eum). Mungkin disebabkan mak dia. 

Drama yang ditayangkan di Netflix sebanyak 10 episod ni berlatarkan kehidupan pelajar kolej dengan watak hero tipikal yang kaya, berbakat dan popular jadi jalan cerita tu tak boleh dipandang secara serious sangat lah. The ultimate reason I layan drama ni pun sebab Song Kang is my favorite actor lepas franchise drama Love Alarm (2019) dan Sweet Home (2020)

Han So-hee pula famous lepas drama The World of Married Couple (2020) bila dia pegang watak perempuan curang tapi tak dapat banyak screentime. Berbeza dalam drama ni bila dia sandang sepenuhnya watak utama dan situasi genting digalas oleh dia sendiri. Lakonan dia bagus dan chemistry dengan Song Kang pun cemerlang. Ada yang kata sebab diorang memang couple in real life. 

Drama Nevertheless ni boleh habis dengan 7 atau 8 episod je sebab dekat episod belakang ni banyak flashbacks, draggy scene dari beberapa konflik yang tercetus antara watak-watak sampingan. Mana-mana drama yang ditayangkan di bawah Netflix Original, mesti ada scene percintaan LGBT dan dalam drama ni pun tak terlepas dengan babak percintaan antara Sol dengan Seo Ji-wan (Yoon Seo-ah). Tak heavy tapi boleh nampak la industry Korea Selatan pun dah mula ke arah tu. 

Walaupun watak Nam Gyu-hyun (Kim Min-gwi) dipotong gara-gara skandal curang in real life tapi team production buat kerja yang bagus sebab tak nampak macam watak dia dikurangkan sangat pun. Nasib baik lah watak sampingan yang tak ditumpukan perhatian sangat yang buat perangai. Kalau watak hero kedua memang jenuh nak reshoot balik. 

Visual dari drama Nevertheless dipaparkan dengan cantik, sesuai dengan genre romance dan latar tempat yang digambarkan sebagai institusi yang kreatif dan berseni. Suka scene Na-bi dengan Jae-eon menyembang dekat taman belakang studio. Dreamy teruk! Scene dekat mesin gedegang studio tu pun cantik sebab bumbung dia penuh dengan bunga berjuntai warna ungu. Sama lah dengan kawasan rumah mak cik Na-bi. 

Overall, Nevertheless adalah naskah romance drama yang tipikal dengan olahan dan lakonan yang bagus. 

p/s : Nasib baik drama ni bukan terbitan production house yang sama dengan Love Alarm. Kalau tak, dah tahu dah Jae-eon jadi playboy gara-gara patah hati dengan Jojo masa zaman sekolah dulu haha jk

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10

3 comments

  1. teringin jgk nk layan drama ni.. nanti2 la donlot.. hihikk

    ReplyDelete
  2. Setakat ni dah jumpa 2 blogger yang review cerita ni. Tapi sebab neflix nanti2 lah tengok heee

    ReplyDelete
  3. Kannnn, kalau production sama, mungkin sebab jojo la jae eon jadi playboy. Tak berapa suka dengan drama ni sebab nabi tu tahu dah jae eon perangai gitu, tapi still berharapkan dekat dia.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.