Telemovie Review | Please Subscribe Cintaku (2020)

Saturday 26 December 2020

Pengarah :  Mark Lee See Teck

Penulis Skrip :  Mamu Vies, Nadia Khan

Pelakon :   Jasmine Suraya, Sufian Suhaimi, Alvin Wong, Fazreen Fazeera, Erry Putra, Fiza Thomas, Sherry Aljeffri, Nazirul Syazwan, Faizal Bazari, Ella Anak Apit

Genre : Thriller / Drama

Durasi Tayangan : 96 minit

Tarikh Tayangan : 21 November 2020

Syarikat Produksi : Jazzy Pictures

Pengedar :  Astro Citra & Citra HD

Trailer :

Mengisahkan tentang instafamous Hannah Rozana, tanpa sengaja menjadi saksi kes pembunuhan apabila terakam satu peristiwa pembunuhan ketika melakukan IG live disebuah kawasan berhantu, di Taman Mega Bayu di mana seorang warga asing ditemui mati tergantung di rumah tersebut. 

Melawat kawasan rumah berhantu antara salah satu aktiviti ekstrem dalam plan Hannah bersama kawan baik dia, Alia (Fazreen Fazeera) untuk keep engage dengan audience dan followers dia lepas dia dikecam dengan haters cuma dapat pengikut kerana muka dia yang cantik walhal tak ada content yang best pun. 

Gara-gara live streaming tersebut yang mendedahkan muka Tony (Alvin Wong) yang sekarang sedang bersembunyi dari pihak berkuasa. Risau dengan keselamatan Hannah, Inspektor Fazli (Erry Putra) minta sepupu dia, Fendi (Sufian Suhaimi) bawa ke kampung supaya dapat bersembunyi di sana. Dua orang pegawai polis akan ditugaskan untuk berkawal. Tapi disebabkan kecuaian Hannah buat live streaming di lokasi persembunyian, Tony dan anak-anak buah dia dengan pantasnya ke sana. 

Tak tahu la kalau dah banyak telemovie atau drama dengan tema social media influencer ni sebab so far yang I pernah tengok drama Cinta Itu Fairytale so for me jalan cerita telemovie Please Subscribe Cintaku ni fresh dan unik cuma sayangnya skrip tak dikembangkan dengan baik. Elemen saspen dan thrill tu tak dirasai sebab karakter watak agak terhad. Kalau macam dalam drama CIF tu nampak la watak utama memang buat kerja review secara professional, jauh beza dengan Hannah dalam telemovie ni. 

Menyampah dengan watak Fendi yang tak semena-mena suka mengamuk tak tentu pasal. Kalau tak suka Hannah pergi ke kampung dia, boleh je reject idea Fazli. Mungkin baru lepas putus dengan Shida (Ella Anak Apit) so semua benda dia nak emo. Lakonan Sufian Suhaimi pun tak berapa meyakinkan sangat dan tak ada chemistry dengan Jasmine. Nasib baik Jasmine pandai berlakon tambah pula karakter dia memang jenis banyak mulut dan peramah orangnya. 

Durasi telemovie ni panjang sampai 96 minit tapi dipenuhi dengan flashback yang agak panjang walhal scene tu semua dikutip dari first half telemovie. Kalau scene banyak sangat sampai kita lupa apa yang jadi dekat first half boleh la nak remind lama macam tu. Konflik pun nampak tak intense mana sebab penjenayah (Nazirul Syazwan) (Faizal Bazari) macam bodoh alang. Silap cari orang lah, silap culik orang lah, culas buat kerja dan banyak lagi lah. Tak tahu pulak telemovie ni genre komedi. 

Soundtrack untuk telemovie ni ialah lagu Janji, single dari Sufian Suhaimi sendiri dan kebetulan pelakon undangan dalam music video tu Jasmine Suraya Chin. Rasanya dalam MV tu lagi terserlah chemistry diorang compared to this one. Mungkin Sufian tak selesa dengan penampilan watak dia. Who knows. 

Suka tengok scene dekat rumah Tok Wan (Sherry Aljeffri) sebab terasa suasana kampung tu. Kopek buah pelam buat jeruk dekat meja luar. Fatin (Fiza Thomas) dengan Tok Wan pakai baju kurung Kedah dan kain batik nampak cantik sangat, tak kekok langsung. Dengan pinggan mangkuk warna jingga tu buat rasa rindu nak balik kampung je. Kudos to Loo Shu Ni for this details. 

Overall telemovie ni tak mencapai expectation walaupun penulis skrip dia Kak Neddo. Plot twist dia pun predictable. Quite disappointed but okay lah kot for a telemovie. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 4.4/10

2 comments

  1. ni yg rasa nak masuk astro yg ada citra ni

    ReplyDelete
  2. boleh laa nak terima dari telemovie next station jodoh tu ... huhuhu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.