Movie Review | Mahasiswi Baru (2019)

Sunday 6 December 2020

Pengarah :  Monty Tiwa

Penulis Skrip :  Jujur Prananto, Monty Tiwa

Pelakon :   Widyawati, Morgan Oey, Mikha Tambayong, Umay Shahab, Sonia Alyssa, Slamet Rahardjo, Karina Suwandi, Iszur Muchtar, Ence Bagus.

Syarikat Produksi :  MNC Pictures

Pengedar :  Netflix

Genre :  Komedi / Drama

Durasi Tayangan :  96 minit

Tarikh Tayangan : 8 Ogoos 2019 (Indonesia)

Trailer :

Diinspirasikan dari kisah benar dengan harapan dapat menyuntik harapan dan semangat kepada golongan warga emas untuk sambung pengajian di peringkat lebih tinggi, penulis dan pengarah Monty Tiwa persembahkan naskhah Mahasiswi Baru dalam template komedi drama. 

Lastri (Widyawati), berusia 70 tahun baru sahaja merasai kehilangan behasrat untuk mendaftarkan diri di Cyber University Indonesia. Keputusan dia dianggap merepek oleh anak perempuannya, Anna (Karina Suwandhi) tapi dia tetap berdegil. Dalam major yang sama dia berkawan baik dengan si cantik Sarah (Mikha Tambayong), Reva (Sonia Alyssa) yang selalu tidur di kampus, Erfan (Umay Shahab) yang suka berdemonstrasi dan bekas boy band juga instafamous Danny (Morgan Oey). 

Kehadiran Lastri juga tak disenangi oleh dekan En. Chaerul (Slamet Rahardjo) sebab beberapa aduan dari pensyarah dibuat lantas dianggap akan merosakkan imej dan nama universiti. Lagi bertambah parah bila result final exam Lastri paling teruk so diorang come up dengan idea untuk tackle dekan dan bagi peluang kedua supaya Lastri boleh sambung belajar. 

Plan berjalan dengan bagus tapi kantoi pula sebab Danny yang suka update semua benda kepada followers dia. En. Chaerul mengamuk sampai keluarkan arahan supaya Lastri berhenti datang ke kampus. Apa yang Lastri buat kemudiannya, kena tengok la movie Mahasiswi Baru dekat Netflix. 

Penceritaan yang berlatarbelakangkan dunia kampus memang aka nada banyak ragamnya tambah pula kalau dua generasi berbeza bertembung. Banyak scene kelakar gara-gara zaman Lastri yang berbeza dengan sistem pembelajaran sekarang. Dekat awal movie kita nampak Lastri bersedih dengan kematian seseorang tapi pengarah simpan rahsia tu sampai lah masuk second half. 

Sayangnya plot twist tu kurang menimbulkan impak sebab kita tak didedahkan apa amanatnya, apa perjanjian antara mereka sampai Lastri sanggup masuk ke universiti. Lagi cantik atau feel connected untuk genre drama kalau ada flashback dengan si mendiang. Rahsia dari watak Reva pun predictable dari awal lagi dan tak dikembangkan lagi supaya bertambah emosi dengan penerimaan rakan kampus atau pihak atasan. 

First half kita tengok Lastri tak mengerti apa-apa langsung tentang misi dan visi negara ataupun tentang major dia. Kalau ikutkan komedi boleh lah tapi kalau realistiknya, macam menyusahkan juga lah sebab smartphone dekat kampus tu penting. Apa sahaja info ataupun discussion dibikin secara online sahaja. Kebingungan Lastri jelas terserlah pada keputusan exam dia tapi second half dia makin busy dengan rencana lain dan tak ada langsung scene dia study hard sampai boleh dapat pointer tinggi. Bahaya jugak la movie ni sebab dia letak scene meniru dan guna kabel untuk stay walaupun pointer teruk. 

Anyway, suka tengok scene Lastri dengan En. Chaerul sebab memaparkan scene romantis antara warga emas sebab jarang kita dipertontonkan scene ni sedangkan cinta tu tak mengenal usia kan? Bertambah cantik bila Jimmy Opa shoot dari angle yang menaikkan mood dan menonjolkan keindahan beberapa tempat. Dengan lagu Cinta Luar Biasa dari Andmesh Kamaleng untuk scene romantik dan Gemu Fa Mi Re nyanyian Nyong Franco untuk mood yang ceria dan kelakar.

 

Movie ni menarik sebab idea fresh tapi ada beberapa loopholes yang mengganggu penceritaan. Emosi kurang walaupun lakonan dari para pelakon bagus. Kalau watak dah ditulis sebegitu, tak banyak yang pelakon boleh buat kan? For one time watch, Mahasiswi Baru menarik ditonton dengan keluarga. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.2/10

2 comments

  1. Alamak.. kalau dedahkan babak meniru dan juga guna kabel tu nanti jadi ikutan pula..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.